[ad_1]
فرانچایز جان ویک پر است از سکانسهای به یاد ماندنی اکشن و مبارزات مهیج. لیستی که در ادامه اراعه می کنیم شامل برترینهای آنها است که مطمئناً میتوان آنها را در بین سکانسهای برتر اکشن سینمای مدرن هم قرار داد.
با هر فیلم تازه در سری فیلمهای جان ویک، حداقل با چندین سکانس اکشن فک برانداز، خاص و خلاقانه همراه میشویم. این سری با هر نسخه توانست جای پای محکمی در صنعت سینما برای خود درست کند و هر بار بهتر از قبل ظاهر شد؛ در سال ۲۰۲۳ میلادی نیز اوج آن را با John Wick: Chapter 4 دیدیم که بهنظر میرسد حسن ختامی بر داستان این شخصیت باشد. با این حال، کار جان ویک در تلویزیون ادامه اشکار خواهد کرد و در سالِ میلادی پیشِ رو با Ballerina همراه میشویم که یک اسپین آف از سری فیلمهای جان ویک میباشد. حتی اگر کار این فرانچایز را همه شده هم در نظر بگیریم، باز به قدر کافی سکانسهای اکشن بسیار در هر تکه آن دیدهایم تا کافی باشد، نامش را در بین فرانچایزهای برتر اکشن در هالیوود مدرن قرار بدهیم.
چه چیزی علتخاص شدن صحنههای مبارزه در سری جان ویک میبشود؟ اگر بخواهیم جوابی به این سوال بدهیم مطمئناً باید به تنظیم، آرایش حرکات و ترتیب مبارزات اشاره کرد که یکجور هماهنگی رقصوار به وجود آوردهاند. با این حال، مبارزات نه تنها از نظر بصری، بلکه از نظر روایی نیز حائز اهمیت می باشند؛ چرا که در کنارشان داستان هم روایت میبشود و با هستهی درونی هر شخصیت آشنا میشویم.
با وجود این که، تکههای جدیدتر با بودجه بیشتری ساخته میشدند و طبیعتاً سکانسهای دلنشینتری در آنها گنجانده شده ولی تا این مدت هم از جذابیت تعداد بسیاری از سکانسهای تکههای اولیه کاسته نشده است.
نمایش
۱۲. سکانس مبارزه در کلاب برلین (تکه چهارم)
چهارمین تکه سری جان ویک، توانست این فرانچایز را تقریباً از هر جهت گسترش بدهد و در آن ناظر سکانسهایی زیاد نفسگیر و باجزئیات بودیم؛ خصوصاً سکانسی پر التهاب که در یک کلاب در برلین جستوجو میبشود. در این سکانس، جان به شهر برلین سفر میکند تا با شخصیت کیلا (با بازی اسکات ادکینز) روبرو بشود. نهایتاً، در فضایی پر از جنبش و آبپاشی این دو با هم مبارزه میکنند. باید اشاره کرد که ادکینز در مبارزات رزمی یک افسانه به حساب میآید و دیدن او با شمایل سنگینش در برابر جان ویک مسلماً خالی از جذابیت نیست. طراحی کلاب هم واقعاً دلنشین میباشد و پشتیبانی شایانی به جذابیت هر چه زیاد تر این سکانس کرده است. به راحتی میتوان این سکانس را دلنشینترین سکانس مبارزه در کلابِ فرانچایز جان ویک لقب داد و بطور کلی از دلنشینترین سکانسهای مبارزه در طول سری میباشد.
۱۱. سکانس نبرد با سوفیا و کازابلانکا (تکه سوم)

با وجود این که مهرهی مهم در فرانچایز جان ویک بدون شک کیانو ریوز است، اما بخشی از جذابیت سری دیدن ستارههایی میباشد که برای زمان کوتاهی در صحنه حاضر خواهد شد و تواناییهایی منحصر به فرد از خود به نمایش میگذارند. در John Wick: Chapter 3 Parabellum، یکی از این شخصیتها سوفیا میباشد که قاتلی حرفهای است و Halle Berry در نقش او وجود اشکار کرده. مبارزهی سوفیا و جان احتمالا اوج تکه سوم سری باشد! بری نه تنها توانسته نقشِ سوفیا را به خوبی بازی کند بلکه ذائقه خاص خود را هم به مبارزه افزوده است. یکی از دلایل جذابیت سکانس، وجود و منفعت گیری از سگها میباشد که در سری جان ویک مدام سمبلیک بودهاند. این چنین باید اشاره کرد که وجود هَل بری و شخصیت سوفیا در سریال اسپین آف، قبول شده است.
۱۰. سکانس نفوذ به خانه (تکه اول)

یک دهه قبل، کمتر فردی فکر میکرد که فیلمی بی نام و نشان به نام جان ویک بتواند به یکی از آیکونهای آثار اکشن در قرن بیست و یکم تبدیل بشود! با دیدن تکه اول، زیاد سریع به این نتیجه رسیدیم که اکشن مهیج این سری، میتواند آن را تبدیل به اثری ماندگار کند. نفوذ به خانهی جان ویک، جایی می بود که برای اولین بار با او و دنیایش ملاقات کردیم؛ در این سکانس دلنشین، چند مرد به خانهی جان داخل خواهد شد و ناظر نبردی پر از تیراندازی هستیم. احتمالا این سکانس در برابر آنچه که در تکههای بعدی شاهدش بودیم مقداری خام و خالی از جزئیات به نظر برسد، اما اهمیت آن در معارفه جان ویک و بدعتگذاریِ سبک خاص اکشن این سری میباشد.
۹. سکانس اتاق آینهای (تکه دوم)

هر صحنهی مبارزه در فیلمهای جان ویک دارای مولفههایی است که علتشگفتی و شوق مضاعف در تماشاگر میبشود؛ یک مثالی زیاد خوب از آنها را میتوان در تکه دوم سری دید، یعنی سکانس سالنِ آینهها که واقعاً از عجایب فیلمبرداری و صحنهپردازی است! در این سکانس، ناظر نبرد جان با تعداد بسیاری از دشمنها هستیم که بازتاب آنها در آینههای سالن علتبهوجود آمدن یکجور شلوغی و تنش زیاد زیاد شده است. از نظر سینماتوگرافی و تکنیکی نیز این سکانس واقعاً شگفتانگیز است و برای مدتی تماشاگر را محو خود میکند. با افزودن این چنین بعدعرصهی دلنشین و متغیری، ناظر رقم خوردن یکی از به یاد ماندنیترین و هوشمندانهترین سکانسهای سری جان ویک بودهایم.
۸. سکانس مبارزه با اتومبیل (تکه چهارم)

جان ویک را عموماً برای مبارزهی تن به تن و با اسلحه به یاد میآوریم. با این حال، در زیاد از صحنهها نیز دیدهایم که او توانسته باشد دشمنانش را با انواع و اقسام ابزار از پا دربیاورد. از کتاب تا مداد گرفته یا اسب، جان ویک تقریباً از هر چیزی، وسیلهای ساخته تا بر دشمنانش فائق بیاید. در ادامهی این روال، در تکه چهارم، صحنهای وجود دارد که جان با اتومیبلی به شدت در خیابانهای پاریس ویراژ میدهد و از بدنهی ماشین به گفتن ادامهای از جان خود منفعت گیری میکند تا قاتلانی که به دنبالش می باشند را نابود کند. در این سکانس، به پشتیبانی نمودهای اختصاصیی فیزیکی و دیجیتال، ناظر یکی از زندهترین تعقیب و گریزها در دنیای سینما بودهایم!
۷. سکانس آپارتمان و دوربین از بالا (تکه چهارم)

تعداد بسیاری از سکانسهای سری جان ویک این حس را به تماشاگر منتقل میکنند که انگار از روی یک بازی ویدیویی الهام گرفته شدهاند؛ این ادعا را نمیتوان تکذیب کرد، با این حال، الهامهای گرفته شده از ویدیو گیم به بهترین شکل ممکن پیادهسازی شدهاند. یکی از سکانسهای تیراندازی تکه چهارم، در پاریس جریان دارد و ما را به یاد بازی Hotline Miami و سبک و سیاق آن میاندازد؛ چرا که شباهت بسیاری به یک بازی تیراندازی با دوربینِ بالای سر دارد! در این سکانس، جان یک شاتگان به دست دارد و هر فردی که در مسیرش قرار میگیرد را نابود میکند. در همین حال، دوربین با دیدِ پرنده، از بالای سر نمای آپارتمان را به عکس میکشد. احتمالا اگر این سکانس با دوربین عادی فیلمبرداری میشد از نظر بصری تکراری بهنظر میرسید، چرا که صحنهی اکشن در آپارتمان چیز جدیدی نیست اما نمای منحصر به فردِ از بالا توانسته کل اتفاقات را یکجا به نمایش بگذارد.
۶. سکانس دخمهها (تکه دوم)

تکه دوم جان ویک یکی از بهترین ادامههایی میباشد که بر یک فیلم اکشن تا به حال ساخته شده است، چرا که توانسته جنبههای مثبت تکه اول را گسترش بدهد و در عین حال داستان را بدون کاستن از جذابیت آن بزرگتر بکند. خروج جان از مقبرهها در تکه دوم، جایی میباشد که میتوانیم نقطه اعتدال کلی فرانچایز را در آن مشاهده کنیم؛ اکشن عظیم و پرجزئیات تکههای آخر در کنار همان مبارزات رزمی آشنا با اسلحه که جان ویک را با آن میشناسیم. جان در این سکانس، برای خروج از دخمههای زیرزمینی با لشکر بیپایانی از دشمنان روبرو میبشود و در تاریکی، دریایی از خون به راه میاندازد! این سکانس، به راحتی در بین باکیفیتترین اکشنهای سری قرار میگیرد. با این حال تا این مدت تعدادی سکانس دیگر وجود دارد که باید به آنها دقت کرد.
۵. سکانس مبارزه در پلکان (تکه چهارم)

طنز یکی از جنبههایی کمتر دقت شده در فرانچایز جان ویک میباشد؛ در واقع این سری، نوع خاصی از طنز در بطن خود دارد که با متا-جوک (شوخیهای فرامتنی) و شوخیهای مارولی تفاوت دارد و در آن طنزی میبینیم که به شکل طبیعی بر پایه موقعیتها شکل میگیرد. یکی از مثالهای معروف این سبک از طنز، در تکه چهارم قابل مشاهده میباشد؛ جان با تلاش زیاد از پلههای مونتمارتر بالا میرود تا در آنجا با دریافت یک ضربه، همه راه آمده را ناچار باشد مجدد برگردد! سقوط جان از بالای پلهها علاوه بر خندهدار بودن، یک سکانس اکشن دیدنی فراهم کرده است. در این مسیر بیآخر، ناظر ترکیبی هوشمندانه از اکشن و فضاسازی هستیم که با تزریق عنصر طنز، به تماشاگر اجازه میدهد مقداری از تنش کلی فیلم فاصله بگیرد و برای نبرد پایانی فیلم آماده بشود.
۴. سکانس مبارزه در کلاب دایرهی سرخ (تکه اول)

در حالی که این سری با گذر زمان بزرگتر و جاهطلبانهتر شده است، اما نمیتوان جادویی بودن صحنهی تیراندازی در کلابِ تکه اول را نادیده گرفت؛ چرا که حس میبشود با این سکانس، کارگردان توانسته استایل و تمپوی مورد نظر خود را به خوبی پیادهسازی کند و به جان ویک هویت مخصوص خودش را بدهد. در این سکانس، ویک به تعقیب شخصیت یوسف (با بازی الفی الن) درون کلاب دایرهی سرخ میرود و با پیشروی، هر لحظه به تنشِ کار افزوده میبشود. موسیقی الکترونیک نیز در این سکانس، پشتیبانی شایانی به اوج گرفتن شوق کرده است. این سکانس، به یاد ماندنیترین سکانس اکشن در تکه اول فرانچایز میباشد و حتی میتوان نام آن را در بین تأثیرگذارترین لحظات فیلمهای اکشن در دهه ۲۰۱۰ قرار داد. مبارزه در دایرهی سرخ، وارث همه چیزی میباشد که فرانچایز جان ویک را با آن میشناسیم؛ رنگبندی، موسیقی، نورپردازی، حرکات و مبارزات رزمی.
۳. سکانس مبارزهی بدون صدا در مترو (تکه دوم)

جهان جان ویک پر از قاتلهای کشنده است که هر کدام علتبهوجود آمدن سکانسهای منحصر به فرد مبارزهی یک به یک شدهاند. در تکه دوم این سری، شخصیت کاسیان (Cassian) و جان، با شلیک گلولههای بیصدا در مترو، به جان یکدیگر میافتند. در این سکانس، شلیکهای متعدد و نگاههای خصمآمیز در پایانهی زیرزمینی علتبوجود آمدن مبارزهای به یاد ماندنی شده است. این مبارزه، علاوه بر جذابیتِ اکشنی که دارد، از این جهت حائز اهمیت است که دربردارندهی شوخطبعی خاصِ سری جان ویک هم میباشد؛ این سکانس عمداً کم سر و صدا میباشد و به همین جهت، در بین دیگر آثار فرانچایز خاص شده است. احتمالا به اندازهی سکانس Red Circle، تبدیل به امضای فرانچایز نشده باشد، اما مطمئناً یکی از خاصترین مبارزات تک به تک سری جان ویک است.
۲. سکانس مبارزه در فروشگاه چاقو فروشی (تکه سوم)

مبارزه ابتدایی در سومین تکه جان ویک، شامل تعدادی از بهترین صحنههای اکشن در کل سری میباشد؛ اما اوج این مبارزات را میتوان در جایی دید که جان و تعدادی از قاتلان در یک فروشگاه چاقو فروشی، به جان یکدیگر میافتند. سکانسی که در ابتدا بهنظر میرسد تنها یک سکانس استانداردِ جان ویکی باشد، به مرور با قاطی شدن تعداد بیشتری از سلاحهای سرد تا حدی شوقانگیز میبشود که نمیتوان آن را در بین برترین سکانسهای اکشن کل سری قرار نداد! جان در اینجا ناچار است در روبه رو انواع و اقسام سلاحهای سرد و بُرنده قرار بگیرد و چند تا چند تا دشمنانش را از پا دربیاورد. در این صحنه، خشونت زیاد بسیاری گنجانده شده است که ترکیب آن با جذابیتهای بصری و منحصر به فردِ فرانچایز، نتیجهای زیاد باکیفیت به بار آورده است.
۱. سکانس مبارزه در هتل کانتیننتالِ اوزاکا (تکه چهارم)

تکه چهارم جان ویک را میتوان بهترین تکه آن دانست و این برتری از همان ابتدای فیلم کاملاً قابل دقت است. سکانس ابتداییِ این فیلم، بدون شک در بین برترین سکانسهای اکشن همه دوران قرار میگیرد! با هجوم آوردن به هتل کانتیننتال در شهر اوزاکا، جان ناچار است در روبه رو عده بسیاری از قاتلان بیرحم قرار بگیرد. تقریباً همه شخصیتهای فیلم در هتل گرد هم آورده خواهد شد و در کل سکانسی پر از شوق و مبارزاتِ منحصر به فرد ساخته شده است؛ در این بین باید به شخصیت آکیرا اشاره کرد که در این سکانس همه توجهات را به سوی خود جلب میکند. نورپردازی زیبای لامپهای نئونی امضای کار سری جان ویک میباشد و در اینجا به بهترین شکل ممکن بازتاب شده و بعدعرصهای زیاد دلنشین پدید آوردهاند.
جمعبندی
جان ویک، در طول چهار تکه خود توانست نامش را در بین برترین آثار اکشن قرن جاری ثبت کند. فرانچایزی زیاد منحصر به فرد، که از هویت خاص خود برخوردار است. یکی از مولفههای این هویت مجزا، بدون شک صحنههای اکشن سری میباشند که بار جذابیت و شوق هر تکه، بر دوش آنها است. در طول مقالهای که خواندید تلاش کردیم تعدادی از دلنشینترین سکانسهای اکشن سری فیلمهای جان ویک را معارفه کنیم که میتوانند هر تماشاگرای را مجذوب خود کنند.
مبارزه در هتل کانتیننتال، مبارزه در فروشگاه چاقو فروشی، مبارزه با صدا خفه کن در مترو، مبارزه در کلاب دایرهی سرخ
اگر بخواهیم جوابی به این سوال بدهیم مطمئناً باید به تنظیم، آرایش حرکات و ترتیب مبارزات اشاره کرد که یکجور هماهنگی رقصوار به وجود آوردهاند.
[ad_2]
منبع
