[ad_1]
به گزارش راسخ
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، علی احمدیپور، مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در نشستی خبری اظهار داشت: با منفعت گیری از سامانههای پیشرفته پایش و کنترل در 232 مرکز انتقال نفت سرزمین، در صورت هرگونه برداشت غیرمجاز یا نشتی خارج از برنامه عملیاتی، بلافاصله نیروهای عملیاتی شرکت در محل حاضر خواهد شد و عمل ملزوم را انجام خواهند داد.
او گفت: در سال قبل هر سه روز یکبار یک تعرض به خطوط لوله و انتقال نفت خام و فرآوردههای نفتی ایران انجام میشد؛ در سال جاری با افزایش پایشها و نظارتها، از ابتدای سال تا امروز تنها 2مورد تعرض به خطوط لوله و فرآوردههای نفتی در استان هرمزگان صورت گرفته است.
احمدیپور خاطرنشان کرد: اتفاق سرقت مواد نفتی از خطوط انتقال نفت خام و فرآوردههای نفتی در سالهای تازه یکی از چالشهای جدی صنعت نفت بوده، اما با عملهای مؤثر و موثر توانستهایم این معضل را تا حد بسیاری کنترل کنیم.
مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران با گفتن این که “هماکنون انتقال روزانه نفت خام نزدیک به 200 میلیون لیتر معادل یکمیلیون و 280 تا یکمیلیون و 290 هزار بشکه در روز است”، او گفت: در قسمت فرآوردهها نیز روزانه بالغ بر 190 میلیون لیتر شامل بنزین، نفت سفید، نفتگاز و دیگر مشتقات منتقل میشود.
مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران درمورد امکان انتقال نفت خام یا فرآورده به کشورهای همسایه تصریح کرد: در صورت تعریف مأموریت از سوی مراجع بالادستی، شرکت آمادگی دارد عملیات انتقال به کشورهای همجوار همچون عراق و افغانستان را انجام دهد.
او گفت: هماکنون زیرساخت ملزوم برای سوآپ نفت خام یا انتقال فرآورده از شمال سرزمین وجود دارد و در شمال سرزمین نیز فرآوردههایی که از بندر نوشهر داخل خواهد شد، از طریق خطوط لوله به انبار نفت چالوس انتقال مییابد.
احمدیپور سهم بالای تعرض به خطوط لوله انتقال فرآوردههای نفتی در قاچاق سوخت را تکذیب کرد و او گفت: اگرچه افراد سوءاستفادهگر با تشکیل انشعاب غیرتخصصی و ناشیانه تلاش بر تعرض بهخطوط لوله را دارند و این عمل علتهدررفت فرآورده میشود، اما از 144 میلیارد لیتر فرآورده نفتی انتقال یافته در طول سال، برآوردها مشخص می کند که سهم هدررفت ناشی از تعرضها به خطوط لوله، تنها 5 میلیون لیتر در سال است.
مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران در خصوص افزایش یکهزار کیلومتری طول خطوط لوله انتقال نفت و فرآوردههای نفتی ایران او گفت: بخشی از این مسیر، خط لوله بندرعباس به رفسنجان است که با یک سوم ظرفیت از دیماه سال قبل به مدار منفعتبرداری آمد و نقش بسیاری را در مدیریت ناترازی سوخت در ماههای قبل ایفا کرد.
او گفت: خط لوله تبریز به ارومیه به طول 220 کیلومتر آماده عملیات شده و تا آخر اردیبهشتماه، می ـواند به مدار منفعت برداری داخل شود؛ این چنین خط لوله سبزآب به شازند بهطول 350 کیلومتر تا آخر شهریورماه به مدار منفعتبرداری داخل خواهد شد.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
کسب وکار
[ad_2]
منبع