[ad_1]
به گزارش راسخ
کد خبر: ۲۸۶۵۷۹
تاریخ انتشار کردن: یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۴ – ۱۵:۰۵
به گزارش بهداشت نیوز، احمد قرهخانی اظهار کرد: اختلال اضطراب جدایی طبق معمولً از سنین پیشدبستانی ظاهر میشود و امکان پذیر سالیان طویل ادامه اشکار کند. این اختلال در هر موقعیتی که گمان جدایی وجود داشته باشد بهشدت فرد را برانگیخته میکند و او را وادار میسازد از موقعیتهایی که الزام جدایی می باشند، اجتناب کند.
قرهخانی تصریح کرد: در صورتیکه اضطراب جدایی از مادر در کودکی حل و فصل نشود، هر نوع جدایی در مرحله های بعدی زندگی جهت زندهشدن این اضطراب میشود و میتواند تأثیر مخربی بر زندگی و سرنوشت فرد داشته باشد. عدم اقامت در شهر دیگر برای تحصیلات دانشگاهی، ناکامیها و ناکامیها در سنین ازدواج و دیگر موارد، ریشه در همین اختلال دارند.
وی با اشاره به این که کودکان مبتلا به اختلال اضطراب جدایی طبق معمولً وقتی به روانشناس مراجعه میکنند که علائم شدیدی همچون امتناع از رفتن به مدرسه یا نشانههای جسمانی ابراز کرده باشد، در ادامه گفت: تحقیقات نشان داده است مقدار شیوع این اختلال در کودکان سرزمین بین یک تا ۱۵ درصد است.
این روانشناس عوامل وراثتی، فرهنگی و محیطی را از دلایل ابراز اختلال دانست و گفت: اضطراب جدایی در کودکان با ترک افرادی که به آنها دلبستگی دارند ابراز اشکار میکند و نشانههایی همانند نگرانی شدید در رابطه از دست دادن یا صدمه دیدن فرد مورد علاقه، نگرانی در رابطه وقوع اتفاق ناگوار، خودداری مداوم از رفتن به مدرسه یا مکانهای دیگر، هراس شدید از تنها ماندن در خانه، خودداری از خوابیدن تنها و شکایتهای مکرر از نشانههای جسمانی همانند سردرد، دلدرد، تهوع و استفراغ را شامل میشود.
وی محافظت بیشتر از اندازه والدین را یکی از عوامل تشدید این اختلال دانست و او گفت: والدینی که به شکل افراطی از کودک محافظت میکنند، ناخواسته مضطربشدن را به او میآموزند. شخصیت و سبک فرزندپروری والدین نیز بر مقدار اضطراب جدایی کودک اثرگذار است.
قرهخانی با پافشاری بر راهکارهای پیشگیری، خاطرنشان کرد: افزایش اعتمادبهنفس در کودکان، پشتیبانی به گفتن احساسات توسط کودک، پرورش جدا گانه، درمان اختلالات اضطرابی والدین و منفعت گیری از سبکهای مناسب فرزندپروری میتواند در جلوگیری از ابراز اضطراب جدایی، بهاختصاصی در عرصه جدایی از مدرسه مؤثر باشد.
منبع: ایسنا
دسته بندی مطالب
کسب وکار
[ad_2]