به گزارش راسخ
کد خبر: ۲۸۲۶۶۰
تاریخ انتشار کردن: یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ – ۱۹:۴۷
به گزارش روابط عمومی اسنپ، قابلیت دسترسپذیری در همکاری تنگاتنگ اسنپ با افراد دارای معلولیت و با مقصد تشکیل زمان برابر در منفعت گیری از خدمات دیجیتال برای همه کاربران شکل گرفته است. کاربران راننده و مسافر با ثبت نوع معلولیت خود در قسمت اطلاعات کاربری میتوانند سفر بهتری را توانایی کنند.
اسنپماشین برای چه افرادی دسترسپذیر شده است؟
اکنون اسنپماشین امکاناتی را برای کاربران مسافر ناشنوا/کمشنوا، نابینا/کمبینا و دارای معلولیت حرکتی (شامل افرادی که از ویلچر یا عصا منفعت گیری میکنند)، و کاربران راننده ناشنوا/کمشنوا و دارای معلولیت حرکتی به منظور دسترسی راحتتر در نظر گرفته است.
کاربران مسافر و راننده دارای معلولیت، برای داشتن توانایی کاربری بهتر در منفعت گیری از اپلیکیشن اسنپ، میتوانند به قسمت «اطلاعات کاربر» در منوی اپ بروند و در قسمت دسترسپذیری (پایین صفحه) اطلاعات مربوط به نوع معلولیت خود را ثبت کنند. این اطلاعات در اپلیکیشن اسنپ ذخیره و در هر سفر به کاربر فرد روبه رو اراعه میشود تا او نیز با آگاهی و دریافت آموزشهای ملزوم همراه این سفر باشد .۱۶٬۵۸۷ کاربر راننده و ۹۲٬۸۷۹ کاربر مسافر تا آخر اسفند ۱۴۰۳ نوع معلولیت خود را در قسمت اطلاعات کاربر ثبت کردهاند.
دسترسپذیری اسنپ چه امکاناتی برای کاربر مسافر دارای معلولیت به وجود اورده است؟
اسنپ از ۱۴۰۱ قدمهای مختلفی به منظور دسترسپذیر کردن اپلیکیشن برای کاربران مسافر دارای معلولیت برداشته است:
کاربران ناشنوا و کمشنوا: با انتخاب گزینه «ناشنوا/کمشنوا هستم» در حساب کاربری مسافر، امکان تماس صوتی با این کاربران غیرفعال میشود. این چنین از طریق پیامک به کاربر راننده خبر داده میشود که مسافر امکان پاسخگویی به تماس صوتی را ندارد و برای ربط با مسافر باید از مطلب متنی داخل برنامه منفعت گیری کند.
کاربران نابینا و کمبینا: کاربران مسافر نابینا و کمبینا با دریافت یا بهروزرسانی آخرین نسخه اندروید اسنپ از طریق اپلیکیشن کافه بازار، مایکت یا Huawei AppGallery از قابلیت دسترسپذیری اپ منفعتمند خواهد شد. کاربران مسافر نابینا یا کمبینا میتوانند با منفعت گیری از اپلیکیشنهای واسط صفحهخوان خواست سفر خود را ثبت کنند.
کاربران دارای معلولیت حرکتی: اگر کاربر مسافر در صفحه مشخصات کاربری خود گزینه «از ویلچر منفعت گیری میکنم» یا «از عصا منفعت گیری میکنم» را فعال کرده باشد خواست سفر او با نشان ویلچر یا عصا به کاربر راننده نمایش داده میشود تا کاربر راننده با آمادگی کامل این سفر را قبول کند. این چنین، سپس از قبول خواست سفر توسط کاربر راننده، آموزشهای ملزوم برای همراهی بهتر با کاربر مسافر به او اراعه میشود.
عمل های اسنپ برای کاربران راننده دارای معلولیت
کاربران راننده اسنپ نیز در نسخه اندروید اپلیکیشن اسنپ برای دسترسی زیاد تر از امکانات زیر برخوردارند:
امکان ثبت ناشنوایی/کمشنوایی: با فعال کردن گزینه «ناشنوا/کمشنوا هستم» در حساب کاربری راننده، امکان برقراری تماس صوتی کاربر مسافر با او غیرفعال میشود. این چنین از طریق پیامک به مسافر خبر داده میشود که کاربر راننده امکان پاسخگویی به تماس صوتی را ندارد و باید از طریق مطلب متنی با او ربط برقرار کرد. این چنین در صورتی که کاربر مسافری از نسخههای قدیمی اپلیکیشن منفعت گیری کند و با کاربر راننده تماس تلفنی بگیرد، به تلفن گویا وصل شده و از ناشنوا یا کمشنوا بودن کاربر راننده مطلع میشود.
امکان ثبت معلولیت حرکتی: اگر کاربر راننده در صفحه مشخصات کاربری خود گزینه «معلولیت حرکتی دارم» را فعال کرده باشد، سپس از قبول شدن خواست سفر، پلاک ماشین همراه با ویلچر در کارت سفر به کاربر مسافر نمایش داده میشود.
این چنین اسنپ از سالهای ابتدایی فعالیت خود، مطرح معافیت از پرداخت کمیسیون را برای افراد دارای معلولیت سرزمین در نظر گرفته است. در این مطرح، کاربران راننده دارای کارت معلولیت از سازمان بهزیستی سرزمین، که مدارک خود را به اسنپ اراعه دادهاند، از پرداخت کمیسیون معاف می باشند.
اهمیت روز جهانی آگاهیبخشی درمورد دسترسپذیری
روز جهانی آگاهیبخشی درمورد دسترسپذیری هر سال در سومین پنجشنبه ماه مِی (امسال مصادف با ۲۵ اردیبهشت) برگزار میشود و مقصد مهم آن افزایش آگاهی و او مباحثه درمورد موضوعات مربوط به دسترسپذیری در فناوریهای دیجیتال است. امروزه بیشتر از یک میلیارد نفر در سراسر جهان با انواع گوناگون معلولیت زندگی میکنند و این روز یک زمان مهم است تا دولتها، شرکتها و گسترشدهندگان فناوری بر اهمیت طراحی و گسترش محصولاتی پافشاری کنند که بهراحتی و بدون استثنا برای همه افراد قابل منفعت گیری باشند. این چنین، این روز عرصهای برای او مباحثه درمورد چالشها، مانع ها و راهکارهای نوآورانه در حوزه دسترسپذیری فراهم میآورد تا به سمت تشکیل فناوریهای جامع و منطبق بر نیازهای همگان حرکت کنیم.
علاوه بر دسترسپذیری اپلیکیشن، الزامی است تا با فرهنگسازی گسترده و آگاهیرسانی درمورد دسترسپذیری همه کاربران راننده و مسافر از حق خود برای وجود در جامعه و منفعت گیری از خدمات عمومی منفعتمند شوند. اسنپ میداند که برای دسترسپذیری کامل اپلیکیشن راه بسیاری در پیش دارد؛ اما تلاش میکند که هر روز امکانات و ویژگیهای بیشتری را برای افراد دارای معلولیت به اپلیکیشن اضافه کند و در این راه هم چنان به همراهی، همکاری و همفکری افراد دارای معلولیت و موسسههای فعال در این حوزه نیاز دارد.
دسته بندی مطالب
کسب وکار