به گزارش راسخ
به گزارش خبرگزاری تسنیم، در نظام مالیاتی سرزمین، مالیات بر قیمتافزوده نهتنها منبعی پایدار برای تامین درآمد دولت است، بلکه نقشی کلیدی در هدایت حرکت اقتصادی شهروندان ایفا میکند. با انتقال بار مالیاتی از تشکیل به مصرف، این نوع مالیات، ضمن افت سختی بر قسمت تشکیل، در کنترل تقاضا، اصلاح الگوی مصرف و تنظیم قیمتها ایفای نقش میکند؛ کارکرد این پایه مالیاتی در سال ۱۴۰۳ با رشد ۴۳ درصدی درآمدها، مهر تاییدی بر کارکرد دوگانه آن بهگفتن منبع مالی و ابزار تنظیمگر اقتصادی است.
مالیات ﺑﺮ قیمتافزوده ﻧﻮﻋﻲ ﻣﺎﻟﻴﺎت ﺑﺮ ﻣﺼﺮف اﺳﺖ ﻛﻪ در ﺷﻤﺎر مالیاتهای ﻏﻴﺮﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﻗﺮار میگیرد. این مالیات در واقع نوعی مالیات چندمرحلهای است که در مرحله های گوناگون زنجیره تشکیل-توزیع بر پایه درصدی از قیمت فروش کالاهای تولیدشده یا خدمات اراعهشده بعد از کسر مالیات بر قیمتافزوده پرداختی (اعتبار) اخذ میشود. مالیات بر قیمتافزوده با کمترین مقدار صدمه و تبعات اقتصادی، با مقصد انتقال بار مالیاتی از تشکیل به مصرف، ابزاری موثر در جهت تصحیح الگوی مصرف در جامعه و تنظیم قیمتها شناخته میشود.
وصول ۶۹۰ هزار میلیارد تومان مالیات قیمت افزوده در ۱۴۰۳
در سال ۱۴۰۳، مجموع درآمدهای مالیاتی محققشده از محل مالیات بر قیمتافزوده به بیشتر از ۶۹۰هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به سال ۱۴۰۲، رشد ۴۳ درصدی را مشخص می کند. از این مقدار، بیشتر از ۴۲۸ هزار میلیارد تومان مربوط به مالیت بر کالا و خدمات بوده و نزدیک به ۲۶۲ هزار میلیارد تومان نیز مربوط به عوارض است.
مالیات بر قیمتافزوده دریافتشده به گفتن منبعی برای تامین درآمد دولت در حوزههای گوناگون همچون تشکیل و اشتغالزایی و آموزش همگانی، انجام عمل های عمرانی نظیر ساخت یا بازسازی جادهها، سدسازی، ساخت و گسترش نیروگاهها و شبکههای آبی، گسترش زیرساختهای شهری و روستایی و اجرای پروژههای گوناگون عمرانی در مناطق محروم و گسترشنیافته مورد منفعت گیری قرار میگیرد. در سال ۱۴۰۳ قریب به ۱۸۵ هزار میلیارد تومان بابت سهم شهرداریها، دهیاریها، فرمانداریها و امور عشایر و این چنین بیشتر از ۶۷هزار میلیارد تومان مالیات سلامت، ورزش و آموزش و پرورش توزیع شد.
در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل سرزمین بر پایه بند «ر» تبصره «۶»، نرخ مالیات بر قیمتافزوده نوشته ماده «۷» به مقدار یکواحددرصد به سهم دولت افزوده شد. درآمد حاصل از این افزایش صرف همسانسازی حقوق بازنشستگان شد.
بر پایه قانون دائمی مالیات بر قیمتافزوده، نرخ مالیات و عوارض کالاها و خدمات در مواد «۷»، «۲۶» و «۲۸» قانون موصوف تعیین و به جهت ماده «۳۸» این قانون توزیع میشود که در خصوص نرخ ۹ درصد ماده «۷»، ۴درصد مالیات بر قیمتافزوده سهم درآمد عمومی سرزمین و ۴ درصد عوارض سهم شهرداریها و دهیاریها است و یکدرصد به گفتن مالیات سلامت به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعلق یافت. اما در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل سرزمین بر پایه بند «ر» تبصره «۶»، نرخ مالیات بر قیمتافزوده نوشته ماده «۷» به مقدار یکواحددرصد به سهم دولت افزوده شد. این افزایش نرخ بهمنظور مشابهسازی حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و صندوق فولاد انجام پذیرفته است.
این چنین بر پایه بخشنامه شماره ۲۱۰.۸۴۵۱۴/د مورخ ۱۴۰۳.۱۱.۱۳ معاونت حقوقی و فنی مالیاتی نوشته ابلاغ رای شورای عالی مالیاتی، سازمان امور مالیاتی مکلف شد ۰.۲۷ درصد از کل ۹ درصد مالیات بر قیمتافزوده را برای ساماندهی امور جوانان و ترویج و تعمیم فعالیت بدنی و همگانی شدن ورزش تعلق دهد.
رکوردشکنی در توزیع عوارض قیمتافزوده
در این راستا در سال ۱۴۰۳ قریب به ۱۸۵ هزار میلیارد تومان از محل عوارض مالیات بر قیمتافزوده به حساب شهرداریها، دهیاریها، فرمانداریها و ادارات کل امور عشایر سراسر سرزمین واریز شده است که با در نظر داشتن مبلغ ۱۲۸ هزار میلیاردتومان سال ۱۴۰۲، ناظر رشد ۴۵درصدی نسبت به دوره شبیه قبل بودهایم. این چنین بیشتر از ۶۷هزار میلیارد تومان به حساب قسمت سلامت و درمان وزارت بهداشت و درمان با مقدار رشد قابل احتیاط ۵۲ درصد نسبت به واریزی ۴۴ هزار میلیارد تومانی سال ۱۴۰۲ و بیشتر از ۶ هزار میلیارد تومان نیز بابت سهم وزارتخانههای ورزش و جوانان و آموزش و پرورش بهمنظور ساماندهی امور جوانان و ترویج و ترقی ورزش همگانی تعلق یافت.
در سال ۱۴۰۳ بالغ بر ۸۶۰ میلیارد تومان نیز به پارکهای علم و فناوری تعلق یافت که در قیاس با مبلغ ۴۵۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲، معادل ۱۱۰ درصد رشد داشته است.
توزیع عوارض قیمتافزوده در استانها
وفق ماده «۳۹» قانون دائمی قیمتافزوده مبلغ سهم شهرداریها، دهیاریها، فرمانداریها و امور عشایری بر پایه شاخصهای جمعیت و گسترشنیافتگی توزیع میشود. مضاف بر این که این درآمدها در شهرها و روستاها به شهرداریها و دهیاریهای همان مناطق تعلقگرفته و در حوزههای گوناگون در مصارفی از جمله تجهیز و نوسازی حملونقل عمومی، تشکیل فضاهای تفریحی، ترمیم خیابانها و معابر شهری و… مورد منفعت گیری قرار میگیرد. بر این مبنا به ترتیب در سال ۱۴۰۳، استان تهران با مبلغ بیشتر از ۵۸هزار میلیارد تومان، استان خوزستان با مبلغ نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومان، استان کرمان با مبلغ نزدیک به ۱۶ هزار میلیارد تومان، استان اصفهان با مبلغ نزدیک به ۱۳ هزار میلیارد تومان و استان خراسانرضوی با مبلغی بالغ بر ۸هزار میلیارد تومان بیشترین سهم از این عوارض را به خود تعلق داده است.
این چنین عوارض واریزی به حساب شهرداریها، دهیاریها، فرمانداریها و امور عشایری استانهای کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و استان آذربایجانغربی در سال ۱۴۰۳ به ترتیب به رشد قابل احتیاط ۹۹،۱۳۴ و ۹۸ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۲ رسیده است.
بیشترین سهم مبلغ واریزی بابت امور عشایر در سرزمین در سال ۱۴۰۳ نیز به ترتیب به استانهای کرمان به مقدار ۵۱۵ میلیارد تومان، خوزستان به مبلغ ۴۳۸ میلیارد تومان، فارس به مبلغ ۱۳۴ میلیارد تومان، کهگیلویه و بویراحمد به مبلغ ۱۱۱ میلیارد تومان و استان آذربایجانغربی به مبلغ ۷۷ میلیارد تومان تعلق گرفت.
افزایش نرخ و درآمد مالیات ﺑﺮ قیمتافزوده در خدمت بازنشستگان
بر پایه آنچه در اهداف بودجه سال ۱۴۰۳ پیشبینی شده می بود، بالغ بر ۴۲۸ هزار میلیارد تومان از مجموع درآمدهای مالیاتی سرزمین از محل مالیات بر کالا و خدمات تامین شده است؛ رقمی که نسبت به سال ۱۴۰۲، رشد ۳۳ درصدی را مشخص می کند و بیانگر سهم قابلدقت این پایه مالیاتی در تامین منبع های مالی دولت است.
در همین جهت، مطابق قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل سرزمین، نرخ مالیات بر قیمتافزوده از ۹ درصد به ۱۰ درصد افزایش یافته است. درآمد ناشی از این افزایش نرخ، مطابق با احکام مصوب، صرف مشابهسازی حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و صندوق بازنشستگی فولاد شده است؛ کاری که در راستای تحقق عدل اجتماعی و حمایتاز اقشار صدمهپذیر جامعه صورت گرفته و نقش مهمی در بهبود معیشت بازنشستگان ایفا میکند.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
کسب وکار