به گزارش راسخ
محمدحسین کشاورز، کارشناس انرژی در او مباحثه با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اظهار داشت: این روزها جمله هایی همانند ناترازی سوخت، افزایش قیمت بنزین، قطعی برق و خودروهای برقی را زیاد میشنویم؛ از مسافربرهای شخصی تا صنایع بزرگ، از کارمندان دولت تا کارگاه های کوچک، همه ما دلواپس ناترازی انرژی در ایران هستیم.
او گفت: مسئولین سرزمین، مدام به این نوشته اشاره میکنند که ناترازی در سوخت و انرژی، به زودی سرزمین را با مشکلات جدی امنیتی و اقتصادی و اجتماعی روبرو میکند؛ که ما باید رجوع کنیم به چیزی که در مشتمان داریم و جستوجو راهکار شگفت و غریب نباشیم.
این کارشناس انرژی با اشاره به ناترازی روبهتشدید بنزین در سرزمین او گفت: اکنون ۵ میلیون خودروی گازسوز در سرزمین تردد دارند و یا به عبارتی ما توانسته ایم به اندازه ۵ میلیون ماشین، کمتر بنزین منفعت گیری کنیم و این بهمعنی اجرای عملی ترین روش افت ناترازی بنزین است.
او همین طور گفت: ما در سرزمین یک سند بالادستی با گفتن فراهم انرژی قسمت حمل ونقل سرزمین تا افق ۱۴۲۰ دارم، این سوال نقل است که چرا به آن رجوع نمیکنیم؟ در این سند همه مراجع ذی صلاح مکلف شده اند که تا سال ۱۴۱۰، سهم سی ان جی در سرزمین را به مصرف روزانه ۳۹ میلیون متر مکعب در روز برسانند که متاسفانه در حال مصرف سی ان جی، فقط ۲۰ میلیون متر مکعب در روز است.
کشاورز با گفتن این که ” ۵۰ درصد از ظرفیت ۲۵۵۰ جایگاه CNG خالی است”، او گفت: با ظرفیت اکنون جایگاه های سرزمین، حداقل ۱۰ میلیون خودروی گازسوز را میتوانیم سوخت رسانی کنیم.
او گفت: هم ظرفیت افزایش سهم سی ان جی در سبد سوخت خودرویی سرزمین را داریم و هم نیاز مهم و الزامی سرزمین حل ناترازی بنزین است؛ سوال اینجاست که چرا از این ظرفیت حاضر منفعت گیری نمیشود؟ چه راهکاری بهتر از سی ان جی برای از بین بردن ناترازی بنزین وجود دارد؟ هنگامی مطرح های مشوق برای حرکت مردم به سمت سی ان جی تصویب نمی شود، آیا مردم تقصیر کار ناترازی بنزین می باشند؟
کشاورز خاطرنشان کرد: کارشناسان انرژی چندین دفعه نظر دادهاند که سی ان جی رایگان شود تا مصرف بنزین سرزمین حداقل ۵۰ درصد افت یابد و با صرفه جویی و سپس صادرات بنزین، هزینه های دوگانه سوز کردن رایگان خودروها و رایگان بودن سی ان جی، چند برابر به خزانه دولت باز گردد؛ اما در روبه رو جلوی مطرح رایگان دوگانه سوز کردن ماشین در سرزمین را گرفتیم و الان فقط تاکسی ها و وانت چندین دفعه را با کلی اما و اگر و سامانه و ثبت نام و … تبدیل میکنیم.
او همین طور گفت: اکنون، هزینه تبدیل کارگاهی آزاد یک ماشین ، نزدیک به ۴۰ میلیون تومان است؛ معلوم است با این حالت تورم و سختی اقتصادی بر مردم، استقبال از سی ان جی افت اشکار میکند؛ هنگامی هیچ مطرح تشویقی کارآمد برای سی ان جی نداریم، چطور میخواهیم ناترازی سوخت را مدیریت کنیم؟
این کارشناس انرژی تصریح کرد: اولین قدم در حل ناترازی بنزین در سرزمین، حمایتاز سوخت ملی و پاک سی ان جی است که چندین دفعه معجزه افت مصرف بنزین در سرزمین به وسیله سی ان جی را دیدیم و امیدواریم دولت چهاردهم در این برهه حساس، به سی ان جی نگاه اختصاصی ای داشته باشد.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
کسب وکار