به گزارش راسخ
به گزارش خبرگزاری تسنیم، سازمان ثبت اسناد و املاک سرزمین با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی (سازمان امور مالیاتی سرزمین) مکلف شده است سامانه دفاتر تجاری الکترونیکی را راهاندازی کند، این عمل در راستای اجرای بند “ج” ماده (۴) قانون برنامه هفتم گسترش و بند “ج” ماده (۶۷) قانون برنامه ششم گسترش باهدف گسترش دولت الکترونیک، افت هزینهها و افزایش شفافیت مالیاتی صورت میگیرد.
بر پایه قانون مالیاتهای مستقیم، صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی موظفاند برای تشخیص درآمد مشمول مالیات، دفاتر تجاری خود را مطابق قانون تجارت تنظیم و نگهداری کنند. تا بحال این فرآیند بهصورت سنتی و فیزیکی انجام میشد که علاوه بر تحمیل هزینههای اجرایی و اتلاف زمان، نیازمند مصرف بیشتر از ۱۲۷ میلیون برگ کاغذ در سال می بود. با اجرای سامانه دفاتر تجاری الکترونیکی، ضمن صرفهجویی ۲۵۰میلیاردتومانی در منبع های مالی، امکان دسترسی آسان و تسریع در روال حسابرسی مالیاتی نیز فراهم خواهد شد.
مطابق اظهار سازمان امور مالیاتی، همه اشخاص حقیقی و حقوقی که عمل به مهروموم دفاتر قانونی خود میکنند بهگفتن کاربر سامانه دفاتر تجاری الکترونیکی محسوب خواهد شد و کلیه فعالان اقتصادی مکلف که دفاتر خود را بعد از ۲۳ تیر سال ۱۴۰۳ نزد سازمان ثبت اسناد و املاک مهروموم نمودهاند موظفاند نسبت به اراعه دفاتر الکترونیک خود در این سامانه عمل کنند.
گفتنی است مزایای حذف دفاتر فیزیکی پلمبشده شامل افت هزینهها، افزایش دقت در ثبت اطلاعات مالی، افت امکان دخلوتصرف در دفاتر و پشتیبانی به نگه داری محیط زیست گفتن شده است. مرحله های استقرار و منفعتبرداری از سامانه در درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی در حال انجام است و خبررسانیهای ملزوم در این عرصه صورت خواهد گرفت.
انتهای مطلب/+
دسته بندی مطالب
کسب وکار