جت های جنگنده روسی از چه موتورهایی استفاده می کنند؟

تصاویری از موتورهایی که جت های جنگنده روسی منفعت گیری می کنند+ جزئیات_راسخ

[ad_1]
به گزارش راسخ

به گزارش بهداشت نیوز، این دو خانواده از موتورها عبارت هستند از موتور توربوفن Klimov RD-33 و موتور توربوفن Saturn AL-31. این موتورها بر روی طیف وسیعی از جت های جنگنده (و حتی پلتفرم های جت غیر جنگنده همانند پهپادهای پیشرفته) به کار گرفته شده اند.

فقط برخی از جت های جنگنده موتورهای منحصر به فردی دارند که در هیچ جت جنگنده فرد دیگر یافت نمی شود. داسو رافال با موتور توربوفن بعد سوز Snecma M88، جنگنده F-35 Lightning II با موتور قوی F135-PW-100 ساخت پرت اند ویتنی و F-22 Raptor با موتور F119 ساخت پرت اند ویتنی نمونه هایی از این جنگنده ها می باشند.

موتور جت های جنگنده نیروی هوایی روسیه

اکنون پنج نوع موتور جت جنگنده در نیروی هوایی روسیه در خدمت می باشند: موتور توربوفن Klimov RD-33، موتور توربوفن Saturn AL-31، موتور توربوفن Soloviev D-30، توربوجت Lyulka AL-21 و توربوجت Tumansky R-13. این موتورها برای سال ها سنگ بنای موتور نزدیک به نیمی از جت های جنگنده جهان بوده اند.

 با این حال، از آنجایی که چین اکنون بالاخره توانسته موتورهای خود را تشکیل کند و هند زیاد تر به موتورهای غربی روی آورده است (و این چنین تلاش می کند موتورهای خود را گسترش دهد)، این موتورهای قدیمی دوران شوروی به گمان زیادً زیاد کمتر از قبل در سراسر جهان مورد منفعت گیری قرار گیرند.

جت های جنگنده روسی از چه موتورهایی استفاده می کنند؟

 

جت های جنگنده روسی اکنون در تعداد کم تشکیل می شوند و دیگر کشورهای اندکی آنها را خریداری می کنند. با این حال، موتورهای توربوفن Klimov RD-33 و Saturn AL-31 هم چنان تا سال‌های آینده به تامین انرژی تعداد بسیاری از جت‌های جنگنده جهان ادامه خواهند داد.

جدیدترین اخبار و مهم ترین رویدادهای ۲۴ ساعته در بخش های حوادث ، اجتماعی ، سیاسی ، اقتصاد و تکنولوژی ، ورزشی ، فرهنگ وهنر ایران و سایر مناطق جهان را در وب سایت خبری راسخ بخوانید.











جت جنگنده روسی تعداد در سرویس موتور
MiG-29/35 ۲۳۶ فروند Klimov RD-33
MiG-31 ۱۲۸ فروند Soloviev D-30
Su-24 ۲۶۰ فروند Lyulka AL-21
Su-25 ۱۳۲ فروند Tumansky R-13
Su-27/30/35 ۳۸۴ فروند Saturn AL-31
Su-34 ۱۴۲ فروند Saturn AL-31
Su-57 ۲۴ فروند Saturn AL-31

جنگنده های شوروی با موتورهای دیگر

سه جنگنده روسی که امروزه در خدمت می باشند از موتورهای Klimov RD-33 یا Saturn AL-31 منفعت گیری نمی کنند. اینها MiG-31 (یک رهگیر)، Su-24 (یک بمب افکن بال شیب دار) و Su-25 (جنگنده دعوا زمینی) می باشند. همه این جت ها در حال پیر شدن می باشند و زمان ها است که از خط تشکیل خارج شده اند.

MiG-31 قدیمی (معروف به سریعترین جت جنگنده در خدمت امروز) از یک موتور Soloviev D-30 نیرو می گیرد. موتوری که اولین بار در سال ۱۹۶۰ به کار گرفته شد، Soloviev D-30 در هواپیماهای تجاری شوروی، از جمله Tupolev Tu-134، Tupolev Tu-154، و Ilyushin Il-62 نیز به کار گرفته می شود. این چنین این موتور در بمب افکن استراتژیک روسیه Ilyushin Il-76 (و این چنین جنگنده آزمایشی بال رو به جلو Su-47) منفعت گیری می شود.

جت های جنگنده روسی از چه موتورهایی استفاده می کنند؟

بعد از این که قزاقستان MiG-31 های خود را بازنشسته کرد، روسیه آخرین کشوری است که آنها را عملیاتی نگه داشته است. به نظر می رسد روسیه از این جنگنده ها برای عملیات در خط مقدم منفعت گیری نمی کند. در عوض، آنها زیاد تر برای ماموریت هایی همانند حمل موشک های Kh-47M2 Kinzhal ساخت روسیه منفعت گیری می شوند.

ناوگان قدیمی Su-24 Fencer های روسیه از موتورهای توربوجت Lyulka AL-21 منفعت گیری می کند که در دهه ۱۹۶۰ داخل خدمت شد. این جنگنده ها در خدمت نیروی هوایی اوکراین نیز می باشند. در حالی که Su-24 های روسیه هم چنان در خدمت می باشند، به نظر می رسد که زیاد تر از منفعت گیری از خط مقدم عقب نشینی کرده و برای گشت زنی و دیگر مأموریت ها (همانند نقض تازه حریم هوایی سوئد) منفعت گیری می شوند. در سطح بین المللی، ۳۹۹ فروند Su-24 Fencer در خدمت می باشند (نزدیک به ۳ درصد از ناوگان جت های جنگنده جهان).

جت های جنگنده روسی از چه موتورهایی استفاده می کنند؟

Su-25 Frogfoot از موتور توربوجت Tumansky R-13 (که نیروی جنگنده قدیمی MiG-21 را نیز تامین می کند) نیرو می گیرد و در واقع جواب شوروی به جنگنده A-10 Warthog می بود. این جنگنده ها در تفلیس، گرجستان تشکیل می شدند، اما کارخانه آنها در سال ۲۰۰۸ (توسط روسیه) تخریب شد. باور بر این است که ۳۷۹ فروند Su-25 تا این مدت در سراسر جهان در خدمت می باشند (و نزدیک به ۳ درصد از جت های جنگنده جهان را راه اندازی می دهند).

موتور توربوفن Klimov RD-33

Klimov RD-33 یک موتور متعلق به دوران شوروی است که برای جنگنده های سبک وزن طراحی شده و موتور مهم برای جنگنده مشهور MiG-29 Fulcrum (و این چنین CAC/PAC JF-17 Thunder) است. این موتور که در دهه ۱۹۸۰ گسترش یافت، پرتولیدترین موتور جت در کلاس خود و اولین مورد گسترش موتور توربوفن بعد سور توسط شرکت Klimov شوروی (اکنون روسیه) است. این موتور ۱۸,۰۰۰ تا ۲۰,۰۰۰ پوند نیروی پیشرانه (یا ۸,۰۰۰ تا ۹,۰۰۰ کیلوگرم نیرو/۷۸ تا ۸۸ کیلو نیوتن) تشکیل می کند.

روسیه Mikoyan MiG-35 را به گفتن نسخه به روز شده MiG-29 گسترش داده است، به این امید که در بازار صادرات محبوبیت اشکار کند. این جنگنده در سال ۲۰۱۷ به طور بین المللی اراعه شد و اولین واحدهای آن در سال ۲۰۱۹ داخل خدمت شدند. در نهایت روسیه هیچ گونه خواست صادراتی برای MiG-35 دریافت نکرد و تنها ۶ فروند از آن برای نیروی هوایی روسیه تشکیل شد. این جنگنده ها از یک نوع بهبود یافته از موتور Klimov RD-33 – RD-33MK، ساخته شده برای جنگنده های روسی MiG-29K و MiG-29UB منفعت گیری می کنند.

در حالی که نیروی هوایی روسیه امکان پذیر دیگر جت های جنگنده MiG-29 را خریداری نکند، این هواپیما پنجمین جت جنگنده پراستفاده امروزی است. میگ-۲۹ را می توان در حال پرواز در تعداد بسیاری از نیروهای هوایی در سراسر جهان، در کشورهایی که قبلاً با شوروی همسو بودند، مشاهده کرد.

گزارش فلایت گلوبال در سال ۲۰۲۵ نشان می دهد که ۷۸۸ فروند MiG-29 در حال خدمت در سراسر جهان می باشند که ۵ درصد از کل ناوگان جت های جنگنده فعال جهان را راه اندازی می دهد.

جت های جنگنده روسی از چه موتورهایی استفاده می کنند؟

نمونه های اولیه جنگنده چینی Shenyang FC-31 (دومین جنگنده نسل پنجم چین) نیز به موتورهای خانواده RD-33 (به اختصاصی نوع Klimov RD-93) تجهیزشده اند.

در طول دهه ۱۹۸۰، آفریقای جنوبی دارای نیروی هوایی زیاد توانمندی برای منطقه خود می بود و با جنگنده های کوبایی بر فراز آنگولا درگیری داشت. با این حال، دولت آپارتاید زمان به زودی با تحریم‌های بین المللی روبه رو شده و ناچار گردید راه‌هایی برای عملیاتی نگه داشتن جت‌های خود بیابد. این شرکت در نظر داشت از موتور Klimov RD-33 برای تامین انرژی هواپیماهای Super Mirage F-1 و Super Cheetah D-2 ساخت فرانسه خود منفعت گیری کند.

جت های جنگنده روسی از چه موتورهایی استفاده می کنند؟

شرکت Aerosud مستقر به آفریقای جنوبی، حداقل یک فروند Mirage F-1CZ را به یک Klimov RD-33 متعلق به یک MiG-29 ارتقا داد. این پروژه بعدها با آخر حکومت آپارتاید و لغو تحریم ها کنار گذاشته شد.

موتور Saturn AL-31

Saturn AL-31 موتور مهم جت های جنگنده امروزی روسیه است (خانواده Su-27 Flanker قسمت عمده ای از جنگنده های خط مقدم روسیه را راه اندازی می دهد). این موتور در اصل به گفتن موتوری با قوت ۲۷,۵۶۰ پوندی (۱۲.۵ تن یا ۱۲۲.۶ کیلونیوتن) برای جنگنده Su-27 Flanker (طراحی شده به گفتن یک جنگنده برتری هوایی دوربرد) ساخت سوخوی در دوران شوروی تشکیل شد.

 امروزه این موتور به تامین انرژی خانواده جت های جنگنده Su-27 (شامل Su-34، Su-30 و Su-35) ادامه می دهد. خانواده Su-27 دومین جت جنگنده فعال پراستفاده در جهان است که تخمین زده می شود ۱۲۸۴ فروند از آن (شامل انواع -۳۰/-۳۴/-۳۵) هم چنان در اقصی نقاط جهان در خدمت باشد. این عدد نزدیک به ۹ درصد از کل موجودی جت های جنگنده فعال جهان را شامل می شود.

این چنین Saturn AL-31 تامین برخی از نسخه های جت های جنگنده چینی Chengdu J-10 و جنگنده تشکیل داخلی Sukhoi Su-30MKI را بر مسئولیت دارد.

جت های جنگنده روسی از چه موتورهایی استفاده می کنند؟

جنگنده نسل پنجم روسی Su-57 Felon نیز ناچار به منفعت گیری از گونه های بهبود یافته اما غیرپنهانکار Saturn AL-31 است (چون روسیه نتوانسته موتور Saturn AL-51 را به موقع گسترش دهد). آنها این چنین در مدل های تولیدی قبلی جنگنده نسل پنجم Chengdu J-20 چین نیز یافت می شوند، اگرچه چین اکنون موتور جت خود را تشکیل می کند. Saturn AL-51 این چنین قرار است در آینده نیروی Sukhoi Su-75 Checkmate را تامین کند (در صورت گسترش این برنامه).

اخیراً، دولت هند قراردادی را برای خرید ۲۴۰ دستگاه موتور AL-31F به قیمت نزدیک به ۳.۱ میلیارد دلار امضا کرده است. این موتورها در یک دوره هشت ساله از سال ۲۰۲۵ تحویل داده می شوند و نیروی ناوگان جنگنده سوخوی Su-30MKI این سرزمین را تامین خواهند کرد. ستون فقرات نیروی هوایی هند شامل بیشتر از ۲۷۰ فروند Su-30MKI (تشکیل داخلی تحت لیسانس) است.

جت های جنگنده روسی از چه موتورهایی استفاده می کنند؟

این موتورها قرار است به طور محلی در هند مونتاژ شوند و ۵۴ درصد از قطعات در داخل سرزمین تشکیل می شود (بقیه قطعات باید از روسیه تهیه شوند). هند یک برنامه داخلی طویل زمان برای تشکیل موتور جت جنگنده دارد (اگرچه تا این مدت نتوانسته موتوری را اراعه دهد که قادر به تامین انرژی جت های جنگنده باشد). علاوه بر این، هند در حال مذاکره با GE Aerospace است تا موتور F414 خود را به طور محلی تشکیل کند (F404 برای تامین نیروی جنگنده سبک وزن Tejas هند منفعت گیری می شود).

جنگنده هایی که از خانواده موتورهای توربوفن Saturn AL-31 منفعت گیری می کنند:












جت جنگنده نسخه موتور قوت پیشرانه توضیحات
Su-27, J-10, Su-30MKK, Su-30 AL-31F ۲۷,۲۶۰ پوند  
Su-33 AL-31F3 ۲۸,۲۳۰ پوند  
Su-30MKI (دیگر نسخه ها) AL-31FP ۲۷,۵۶۰ پوند نسخه ارتقا یافته برای Su-30MKI هند
Chengdu J-10 AL-31FN/Series 3 ۲۷,۹۹۸ پوند نسخه ارتقا یافته برای J-10/J-10B چین
Su-27SM, Su-30, Su-34 AL-31FM1 ۲۹,۷۶۰ پوند  
Chengdu J-20 AL-31FM2 ۳۱,۹۷۰ پوند  
Su-35, Su-30SM2 AL-41F-1S ۳۱,۹۷۰ پوند  
Su-57, Su-70 AL-41F1 ۳۳,۰۷۰ پوند  

 

جت های جنگنده روسی از چه موتورهایی استفاده می کنند؟

این چنین Saturn AL-31 در پهپاد بال وفادار تازه و بزرگ روسیه – Su-70 Okhotnik-B (که Hunter-B نیز نامیده می شود) منفعت گیری می شود. نمونه اولیه S-70 توسط روسیه در اوکراین مورد منفعت گیری قرار گرفت اما بعد از خارج شدن از کنترل توسط یک Su-57 در اکتبر ۲۰۲۴ سرنگون شد.

جت های جنگنده روسی از چه موتورهایی استفاده می کنند؟

موتور پراستفاده GE F404

یکی از پراستفاده ترین موتورهای جت جنگنده ایالات متحده، خانواده موتورهای توربوفن بعد سوز F404 (در کلاس ۱۰,۵۰۰-۱۹,۰۰۰ پوند) ساخت جنرال الکتریک است. این موتور در هواپیمای آموزشی پیشرفته T-7 Red Hawk ساخت مشترک بوئینگ و ساب، جنگنده سبک وزن HAL Tejas Mk 1/1A، جنگنده آموزشی/سبک پیشرفته KAI T-50 Golden Eagle، هواپیمای تهاجمی پنهانکار F-117 Nighthawk ساخت لاکهید، جنگنده چندمنظوره ناونشین F/A-18 Hornet ساخت مک دانل داگلاس که در نیروهای دریایی خدمت می کند، جنگنده سبک F-20 Tigershark ساخت نورثروپ و جت آموزشی/جنگنده پیشرفته TAI Hurjet ساخت ترکیه نیز به کار گرفته شده است. این چنین نسخه RM12 این موتور تامین نیروی جت جنگنده سوئدی گریپن ساخت کمپانی ساب را بر مسئولیت دارد.

منبع: روزیاتو

دسته بندی مطالب
کسب وکار

اخبار ورزشی

اخبار اقتصادی

فرهنگ وهنر

سلامتی

اخبار تکنولوژی

[ad_2]