به گزارش راسخ
خبرگزاری تسنیم ـ برنامه پلاتو؛ مجتبی برزگر: جشنواره فیلم فجر در روز نهم خود هم چنان داغ و پرهیجان ادامه دارد. در این روز، سه فیلم سینمایی مهم به نمایش در میآید که نظر مخاطبان و منتقدان را به خود جلب کردهاند: “شاه نقش”، “۱۹۶۸” و “فریاد!”. در این گزارش، به مرور فیلمها و حواشی آنها میپردازیم.
شاه نقش: تلاشی برای زنده کردن نوستالژی سینمایی
فیلم “شاه نقش” به کارگردانی ناظر احمدلو و با بازی بهرنگ علوی، هومن برقنورد و سیروس میمنت، تماشاگران را به سالهای دور سینمای ایران برده و خاطراتی نوستالژیک را برای علاقهمندان به سینما زنده کرد. این فیلم در ژانر درام ساخته شده و تلاش داشت تا با منفعت گیری از حس نوستالژی، تماشاگران را به تماشای خود جذب کند، اما به نظر میرسد در این عرصه چندان موفق نبوده است.
ناظر احمدلو کارگردان فیلم در روبه رو دوربین پلاتو قرار گرفت و به این مسئله اشاره کرد: فیلم “شاه نقش” ادای دینی به همه آثار سینمایی است که ما را عاشق سینما کردهاند.» او پافشاری کرد که: این فیلم برای فیلمبازها و عاشقان واقعی سینماست، افرادی که ریشهای به سینما علاقهمند شدهاند.
سیروس میمنت، بازیگر فیلم “شاه نقش” خاطرنشان کرد: «این فیلم نه تنها داستانی جداگانه را جستوجو میکند، بلکه به نوعی به افرادی اشاره دارد که همه زندگی و جوانی خود را به عشق سینما سپردهاند، اما به جایی که آرزو داشتند، نرسیدهاند.»
بهرنگ علوی در او مباحثه با پلاتو پافشاری کرد: «در این فیلم، ما تلاش کردیم تا ادای احترامی به بزرگان سینما داشته باشیم. وجود پیشکسوتانی همچون محمد متوسلانی، رضا رویگری و عنایتالله بخشی در فیلم، برای ما برکت و مورد قیمت است.»
مینا وحید، دیگر بازیگر این فیلم، در جواب به سوال برنامه پلاتو درمورد مطلب نوستالژیک فیلم، او گفت: «سینمای نوستالژیک مطلب خاصی برای مخاطبان دارد و احتمالا این مطلب این باشد که داخل سینما نشوند، چرا که سینما امروز دیگر آن جذابیت و اصالت قبل را ندارد.»
نسیم ادبی نیز بر این مسئله پافشاری کرد که افراد عاشق سینما به حق خود در این صنعت نرسیدهاند و سینما باید زیاد تر به آنها دقت کند.
ادای احترام به افرادی که نادیده گرفته شدند
علی قائممقامی، تهیهکننده فیلم، در جواب به این سوال که با این فیلم تصمیم ادای احترام به چه افرادی را داشته است، او گفت: «ما در این فیلم میخواستیم به افرادی که سالها در سینما زحمت کشیدهاند و هیچ زمان دیده نشدهاند، ادای احترام کنیم. این افراد طبق معمولً به گفتن هنرور و یا “کتکخورهای” سینما شناخته خواهد شد، اما هیچگاه جایگاه واقعی خود را نیافتهاند.»
“۱۹۶۸”؛ درام فوتبالی با چالشهای فنی و دیدگاه ملی
فیلم سینمایی “۱۹۶۸” که در دومین سانس روز نهم جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد، روایتگر یک بازی تاریخی فوتبال ایران روبه رو رژیم صهیونیستی است. این فیلم که در فضایی دراماتیک و با حال و هوای فوتبالی ساخته شده، تلاش دارد تا یک اتفاقات مهم ورزشی را از دیدگاه ملی و اجتماعی به عکس بکشد.
با وجود جذابیت روایت فیلم، اما در نشست خبری آن، تعداد بسیاری از اهالی رسانه به ضعفهای فنی آن اشاره کردند. اشکالاتی همچون مشکلات در تدوین، اصلاح رنگ و نور، که به حرف های عوامل فیلم، به علت عجله در تحویل فیلم برای وجود در جشنواره به وجود آمده است.
امیر نوروزی، بازیگر فیلم در روبه رو دوربین پلاتو قرار گرفت و او گفت: «این فیلم یک فضای جدیتری دارد و در ژانر فرد دیگر ساخته شده است. تلاش کردیم تا آن را به جشنواره برسانیم، اما به نظر من احتمالا نیاز به زمان بیشتری داشت تا بعد از تشکیل و انجام ویژوآل افکتها و اصلاحات دیگر، به کیفیت مطلوب برسد.»
ایرج محمدی، تهیهکننده فیلم نیز در ادامه به اهمیت بازیهای تاریخی ایران اشاره کرد و افزود: «برای من چیزی که در این فیلمنامه دلنشین می بود، به اختصاصی بازی ایران با اسرائیل و سپس بازی ایران و استرالیا می بود. این دو بازی نقش زیاد مهمی در تاریخ تیم ملی فوتبال ایران داشتهاند.»
امیرمهدی پوروزیری، کارگردان فیلم، نیز در توضیح زیاد تر درمورد نگاه ملی خود به این پروژه او گفت: «برای من، با اهمیت ترین مسئله در این فیلم، ملی بودن آن است. این یک تاثییر ملی است و در شرایطی که امکان پذیر کشورمان مقصد نگاههای منفی قرار گیرد، این فیلم برای من و همه ما به نوعی ادای احترام به وطن و تاریخ ملیمان است.»
فیلم “فریاد”؛ نقد اجتماعی با نگاه امیدبخش
محمدرضا اردلان، کارگردان فیلم سینمایی “فریاد”، در آخرین سانس روز نهم جشنواره فیلم فجر به برج میلاد آمد تا تاثییر خود را برای تماشاگران به نمایش بگذارد. این فیلم، همانطور که از نام آن پیداست، نگاهی نقادانه به مسائل اجتماعی دارد و به علت مضمون تلخ خود امکان پذیر برچسب “فیلمی با فضای تاریک” دریافت کند.
با این حال، اردلان در نشست خبری فیلم به صراحت تلخ بودن فیلمش را رد کرد و پافشاری کرد که آخربندی فیلم بهطور به عمد با مطلبهای امیدبخشی همراه است.
محمدرضا اردلان در جواب به سوالی درمورد پیامی که از طریق فیلم “فریاد” تصمیم داشت به مخاطبان منتقل کند، اظهار داشت: «این فیلم داستانگویی است که در نهایت به مفهومی خاص میرسد. نمیتوان از قصهگویی فقطً برای انتقال مفهوم عبور کرد؛ چون در این مدیوم سینماست که مفاهیم شکل میگیرند. این خود مدیوم سینماست که در تلاش است تا معنی را به مخاطب منتقل کند.»
مهرداد ضیایی، بازیگر فیلم، نیز در جواب به سوالی درمورد مطلب فیلم او گفت: «قصه “فریاد” داستان زوال است. فضایی که ما در آن، آدمهای قبل و تصویری از یک ارباب و بزرگیهای توخالی را میبینیم. داستان درمورد پسر بچهای است که از همه جا رانده شده و داخل دنیای اربابها میشود و اضمحلال آن را از قبل به امروز منتقل میکند. به نوعی، میتوان او گفت این فیلم نگاه نسل جوان به اضمحلال قبل است و احتمالا بتوان آن را قصهای از مدرنیته دانست.»
گزارش خبری از حواشی و اخبار جشنواره فیلم فجر
جشنواره فیلم فجر در کنار نمایش فیلمها و رقابتهای سینمایی، ناظر برخی تغییرات و حواشی می بود که دقت تعداد بسیاری از اهالی رسانه را جلب کرد.
تعویق اظهار نامزدها به علت کسالت یکی از داوران
بر پایه اظهار دبیرخانه جشنواره، قرار می بود اسامی نامزدهای جشنواره امروز اظهار شود؛ اما به علت کسالت یکی از اعضای هیئت داوران و عدم تکمیل فرایند جمعبندی، اظهار نامزدها به فردا موکول شد. این تأخیر در اظهار نتایج، سوالات و گمانهزنیهایی را درمورد روال تصمیمگیری و چالشهای حاضر در هیئت داوران برانگیخت.
خروج بهرام رادان از هیئت داوران و شائبههای اختلافات در هیئت قضاوت
یکی از با اهمیت ترین حواشی امروز، خروج ناگهانی بهرام رادان از ترکیب هیئت داوران جشنواره می بود. این اتفاق جهت ابراز شائبههایی در خصوص اختلافات احتمالی بین داوران جشنواره شد که برخی رسانهها به آن پرداختهاند. این نوشته علتشد تا دقت بیشتری به فضای پشت پرده قضاوتها جلب شود.
انتظار برای اکران فیلم “قاتل و وحشی”
با وجود پیشبینیهایی که حکایت از اکران فیلم سینمایی “قاتل و وحشی” برای اهالی رسانه داشت، این اتفاق رخ نداد. به نظر میرسد که این فیلم بعد از پنج سال انتظار، قرار است بهزودی و در شرایط متغیری رونمایی شود.
مشابهسازی فیلمها برای ناشنوایان: گامی مثبت
در یک عمل مثبت و مورد قیمت، مشابهسازی فیلمها برای ناشنوایان که از چند سال پیش اغاز شده، امسال نیز ادامه یافت. بهاختصاصی، دو فیلم سینمایی بهطور کامل مشابهسازی شده و در باغ کتاب به نمایش درآمدند. این عمل نشان از دقت به نیازهای اجتماعی و گسترش دسترسی به فرهنگ و هنر برای همه افراد دارد.
امیر تهرانی، مسئول سینما اشاره در روبه رو دوربین پلاتو قرار گرفت و به اکران چند فیلم اشاره کرد. وی او گفت: «گلاره عباسی و دوستانشان دو فیلم “صدام” و “بازی رو بکش” را برای نمایش اکران کردهاند که چند روز پیش به نمایش درآمد. دیروز هم فیلم “صدام” در اینجا به نمایش گذاشته شد.»
برسی فیلمهای پربازدید و شانسهای دریافت سیمرغ بلورین
تا این لحظه، ۳۰ فیلم در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمدهاند و تنها دو فیلم دیگر باقی ماندهاند: خدای جنگ و گوزنهای اتوبان. اهالی رسانه و منتقدین که در طی این زمان به تماشای آثار پرداختهاند، شانسهای دریافت سیمرغ بلورین را از نگاه خود بازدید کردهاند.
محمد محمدی، روزنامهنگار: شانسهای خوب در قسمت کارگردانی و بازیگری
محمد محمدی، روزنامهنگار، در برسی خود از فیلمهای جشنواره فجر اشاره کرد که قشنگ صدایم کن یکی از بهترین آثار به نمایش درآمده بوده است. وی او گفت: «این فیلم بهاختصاصی از لحاظ کارگردانی و بازیگری مرد، میتواند کاندیدای سیمرغ بلورین باشد. امین حیایی در این فیلم یکی از بهترین بازیهای خود را به نمایش گذاشته است.»
احسان طهماسبی، منتقد و روزنامهنگار: شانسهای برتر در قسمت کارگردانی و فیلمنامه
احسان طهماسبی، منتقد سینما، به فیلمهای بچه مردم و آقای صدرعاملی اشاره کرد و او گفت: «به نظر میرسد این فیلمها بهاختصاصی در قسمتهای کارگردانی و بهترین فیلم، شانسهای بسیاری برای دریافت جوایز دارند. گمان پیروزی آنها در جشنواره زیاد زیاد است.»
سحر قناعتی، خبرنگار خبرگزاری صداوسیما: پیشبینیها و شگفتیها
سحر قناعتی، خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، در برسی خود به فیلمهایی اشاره کرد که شانس دریافت سیمرغ را دارند. وی او گفت: «فیلمهایی همچون موسی کلیمالله از ابراهیم حاتمیکیا، خدای جنگ و قشنگ صدایم کن از جمله آثاری می باشند که شانس بالایی برای دریافت سیمرغ دارند. بچه مردم به نظر من شگفتیساز جشنواره می بود و اشک هور نیز فیلمی قابل قبول می بود. اگر بخواهیم بهطور کلی بازدید کنیم، موسی کلیمالله بیشترین شانس را برای دریافت سیمرغ بلورین دارد.»
سیدجواد هاشمی، بازیگر و تهیهکننده: تحلیل شانسها و ویژگیهای فیلمها
سیدجواد هاشمی، بازیگر، تهیهکننده و کارگردان، نیز در برسی خود از فیلمها، به رها و ناتوردشت اشاره کرد و او گفت: «فیلم رها فیلم خوبی می بود. ناتوردشت به گفتن یک فیلم همهعیار، هم اذیت میکرد و هم از نظر ساختاری زیاد خوب و خوشساخت می بود. صیاد هم فیلم اثرگذار و خوبی می بود. تا این مدت خدای جنگ را ندیدهام، اما شنیدهام که فیلم خوبی است. قشنگ صدایم کن فیلم ساده و صادقی می بود که به باور من آقای صدرعاملی دین خود را به سینمای عاطفی اجتماعی و حتی نوجوان ادا کرده است.»
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
کسب وکار