به گزارش راسخ
خبرگزاری تسنیم ـ برنامه پلاتو؛ مجتبی برزگر: جشنواره فیلم فجر آرام آرام به روزهای پایانی خود نزدیک میشود و فیلمهای سینمایی برای یک رقابت نفس گیر در اختتامیه جشنواره آماده خواهد شد. امروز در هشتمین روز جشنواره به تماشای ۵ فیلم خواهیم نشست که یکی از آنها انیمیشن است و فرد دیگر یک فیلم جنجالی!
شوهر ستاره در سانس اول روی پرده میرود و پویانمایی «زال و رودابه» آخرین انیمیشن جشنواره فیلم فجر امسال خواهد می بود. فیلمهای سینمایی پیشمرگ و ماریا نیز در دو سانس پایانی مهمان اهالی رسانه در برج میلاد خواهند می بود. اما در سانس اختصاصی فیلم سینمایی پیر پسر ساخته اکتای براهنی که وجود یا عدم حضورش در جشنواره امسال حواشی بسیاری به همراه داشت برای اهالی رسانه روی پرده میرود
ابراهیم ایرج زاد که سال ۱۳۹۸ فیلم جنجالی عنکبوت و پرونده سعید حنایی را ساخته می بود، این بار در توانایی ای متفاوت سراغ شوهر ستاره رفت! فیلمی به تهیهکنندگی مشترک علی اوجی و نرگس محمدی که نخستین توانایی تهیهکنندگی نرگس محمدی هم به شمار میرفت.
ابراهیم ایرجزاد کارگردان پرحاشیه سینمای ایران که پیش از این در سال ۹۸ با ساخت فیلم جنجالی “عنکبوت” که به پرونده معروف سعید حنایی پرداخته می بود، توانست دقت بسیاری جلب کند، این بار با یک توانایی متفاوت به سراغ فیلم “شوهر ستاره” رفته است. این فیلم به تهیهکنندگی مشترک علی اوجی و نرگس محمدی ساخته شده که نرگس محمدی با این تاثییر اولین توانایی تهیهکنندگی خود را نیز به نمایش گذاشت. به حرف های محمدی، “شوهر ستاره” فیلمی است با لحن و روایتی زنانه که مطلب آن احترام به زنان و دختران ایران است.
حامد بهداد، یکی از بازیگران این فیلم، در نشست خبری از توانایی همکاری با نرگس محمدی و علی اوجی سخن بگویید کرد و از موقعیت اختصاصی سینمای اجتماعی ایران او گفت. بهداد فرمود: “سینمای اجتماعی ایران که در سطح جهانی نیز جایگاه اختصاصیای دارد، میتواند مسائل و مشکلات اجتماعی تعداد بسیاری را به عکس بکشد. با این حال، تنوع موضوعات اجتماعی در سینمای ایران کم است و باید فضاهایی برای پرداختن به این مسائل زیاد تر تشکیل شود.”
در ادامه، حاشیههای مربوط به اکران انیمیشنها در جشنواره امسال ادامه یافت. یکی از این انیمیشنها، “زالو رودابه”، می بود که به دلایل کسالت محمد علی سجادی، تهیهکننده و کارگردان این تاثییر، دیگر عوامل این پویانمایی از وجود در نشست خبری خودداری کردند. باوجود این، انتظار میرفت که دیگر اعضای تیم تشکیل این تاثییر در نشست خبری حاضر شوند.
علی غفاری، کارگردان موفقی که دو سال پیش با فیلم “تک تیرانداز” در جشنواره وجود داشت، امسال با فیلم سینمایی “پیش مرگ” به سراغ داستان زندگی شهید سعید قهاریه رفته است. غفاری در نشست خبری خبرداد که به اصل داستان وفادار بوده و فیلم مورد قبول خانواده شهید است. با این حال، همسر شهید قهاریه اصرار کرد که نقش او در فیلم میتوانست زیاد تر و پررنگتر باشد.
از دیگر اتفاقات مهم جشنواره امسال، فیلم “آخرین شانس، آخرین روز هفته” می بود که علیرغم تبلیغات گسترده، در جذب مخاطب موفق عمل نکرد. نشست خبری این فیلم نیز با موجی از اعتراضات خبرنگاران روبه رو شد که از نبوده است برخی از بازیگران در نشست انتقاد کردند و به نظر آنها، وجود این بازیگران میتوانست نگاهها را به سمت آثار جوانتر و کمتر شناختهشده هدایت کند.
در حالی که این نقدها ادامه داشت، مسعود نجفی، مدیر روابط عمومی جشنواره، خبرداد که نامزدهای سیمرغ بلورین جشنواره فجر امسال یک روز سریعتر از موعد اظهار خواهند شد. این تحول به علت نیاز به آمادهسازی دکورهای مرکز همایشهای برج میلاد صورت گرفته می بود.
جشنواره فیلم فجر امسال علیرغم نقاط قوت زیاد، با مشکلاتی نیز روبه رو می بود. یکی از با اهمیت ترین انتقاداتی که از سوی اصحاب رسانه نقل شد، مشکل پارکینگ می بود که در روزهای پایانی جشنواره، پارکینگ برج میلاد به گروههای دیگر تعلق یافته می بود و رسانهها نمیتوانستند از آن منفعت گیری کنند. این چنین کیفیت پذیرایی و خدمات غذایی بهطور کلی با انتقادات بسیاری مواجه شد و اهالی رسانه از عدم کیفیت مناسب آن گله های کردند.
با وجود این مشکلات، نمیتوان نقش مهم این جشنواره در معارفه و نمایش آثار سینمایی ایران را نادیده گرفت و باید از دستاندرکاران آن برای برگزاری این چنین اتفاقات مهمی سپاس کرد.
ماریا در آخرین سانس آخرین روز هفته روی پرده رفت؛ همان قدر خسته، همان قدر بیطرفدار!! عوامل تشکیل فیلم هم از ضعف های آن بی نصیب نماندند و موج اعتراضات خبرنگاران نسبت به این فیلم در نشست خبری بالا گرفت. یقیناً عدم وجود دو بازیگر این فیلم در نشست خبری هم بر انتقادات خبرنگاران اضافه کرد.
جشنواره فجر امسال نقاط ضعفی هم داشت که گفتن آن خالی از لطف نیست. یقیناً نباید فراموش کنیم که برگزاری این چنین رویدادی در این وسعت کار زیاد سختی است و باید به دستاندرکاران آن خدا قوت او گفت. با این حال گفتن این نکات حتما پشتیبانی خواهد کرد برای دورههای آتی.
اولین اتفاق که یکی از مهم ترین معضل برای اصحاب رسانه می بود، پارکینگ است. برخی رسانهها گزارش دادند که در روزهای آخر هفته پارکینگ برج میلاد در اختیار یکی از گروههای مالی است و عوامل برج میلاد منفعت گیری از آن را برای خبرنگاران ممنوع کردند. این اتفاق نه تنها مشکلات بسیاری را برای اصحاب رسانه تشکیل کرد بلکه با برخوردهای بعضاً و زننده از سوی عوامل امر هم همراه می بود.
نوشته دیگر کیفیت پایین غذایی می بود که برای پذیرایی از شرکت کنندگان در نظر گرفته شده می بود؛ اهالی رسانه عکس العمل مثبتی به این شیوه از پذیرایی از خود نشان ندادند؛ چه در نوع پذیرایی و چه در کیفیت غذاها!
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
کسب وکار