به گزارش راسخ
به گزارش خبرنگار فرهنگی ، زماننشناسی در تبلیغات یا عدم مدیریت صحیح آن مدام مورد انتقاد اهالی رسانه بوده و هست. بهاختصاصی اقداماتی شگفت نظیر قرار دادن بنرهای تبلیغاتی تازه در سریالهای قدیمی تلویزیون که عمدتاً از شبکه آیفیلم پخش خواهد شد، جنجالآفرین شده است.
سوالی که نقل است این است که نظارت بر مدیریت این تبلیغات زماننشناس و آزاردهنده چطور انجام میشود؟ همان مسألهای که در رابطه قرار دادن بنرهای جعلی در سریالهای نمایش خانگی نیز نقل شد و انتقادها فهمید ناظرین این حوزه گردید.
نظارت پسینی، حذف و ممیزی آثار باید در دستور کار این نهادها باشد؛ در حالی که نگه داری و ارتقاء حقوق مادی و معنوی مخاطبان، مسئولیتی جدی برای آنها به حساب میآید. مخاطبانی که هزینه اشتراک پرداخت میکنند تا فیلمها و برنامههای خود را تماشا کنند، اما ناگزیرند که برخی تبلیغات را حتماً مشاهده کنند. در حالیکه باید بستر مناسبی فراهم شود تا این مخاطبان بتوانند خودشان انتخاب کنند که چه وقتی تبلیغات را ببینند، نه این که تماشای آگهیها در ابتدا، میانه و میانه پخش برنامهها و فیلمها به آنها تحمیل شود.
این انتقادات مدام به آگهیهای بازرگانی تلویزیون داخل بوده است و این بار، قرار دادن بنرهای تازه در سریالهای قدیمی، اتفاقی شگفت می بود که رقم خورد. با بازپخش مجموعه «هوشسیاه»، این انتقادات به اوج خود رسید، چرا که بنرهای تبلیغاتی به برخی از سکانسهای پخش سریال اضافه شده می بود که زیاد تر ما را به یاد سریالهای تازه نمایش خانگی میانداخت.
اما حداقل سریالهای خانگی که اکنون ساخته خواهد شد، این بنرها با زمان پخش سریال تطابق دارند. اما بنر تبلیغاتی تازه در سریالهای قدیمی چه معنایی میتواند داشته باشد؟ به نظر میرسد که به گمان زیادً صداوسیما تصمیم دارد از راه حلهای تازه تبلیغات، از جمله قرار دادن بنرهای تبلیغاتی در جریان پخش سریالها، منفعت گیری کند.
تبلیغات یک امر مرسوم است، اما ایکاش این مسیر بهطور مدیریتشده و دلنشین پیش برود. برخی از راه حلهای تبلیغاتی میتوانند مخاطب را از دیدن تبلیغ محصول یا کالا آزرده نکنند؛ همچون تبلیغات زماننشناسی که یک دفعه از رادیو پخش میشود، یا تبلیغات طویل قبل از پخش سریال و برنامهها یا حتی میانه پخش! اکنون این تبلیغات به نحوه عجیبی داخل سریالهای قدیمی شدهاند.
امیدواری این است که اگر قرار است صداوسیما از روش تبلیغاتی مرسوم در شبکه نمایش خانگی و قرار دادن بنرهای تبلیغاتی (بیلبوردها) در جریان پخش سریال منفعت گیری کند، این کار بهطور مدیریتشده و بهاختصاصی برای سریالهای تازه خود انجام گیرد، نه سریالهای قدیمی.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
کسب وکار