به گزارش راسخ
به گزارش خبرنگار فرهنگی ، غلامرضا صیامیزاده یکی از برنامهسازان قدیمی معاونت برونمرزی صدا و سیما است که تلاش دارد علاوه بر نمایش غنای هنر و آیین این سرزمین کهن بر اشتراکات فرهنگی و سرزمینی کشورمان با همسایگان خود پیوندی ناگسستنی تشکیل کند. با او همراه شدیم تا علاوه بر کنکاشی در قبل از تازه ترین برنامهها و ایدههایش باخبر شویم.
این برنامهساز با اشاره به این که در سال ۱۳۷۶، اولین سریال تولیدی سیمای آذری به نام «روزگار وصل» را ساخته، افزود: اندکی سپس شبکه سحر کمکم شکل جاری به خود گرفت و من در سال ۱۳۸۱ فیلم بلند داستانی «شیخ شامل» را که درمورد مبارزات «شیخ شامل داغستانی» رهبر مسلمانان قفقاز در قرن نوزدهم می بود برای کانال سحر آذری ساختم.
صیامیزاده در ادامه گفت: سال ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ دو تله فیلم برای سیمای استانها ولی این بار شبکه هامون استان سیستان و بلوچستان ساختم که از شبکه اول سیما پخش شدند؛ اولی بنام «چاه فرشته» که در جشنواره تولیدات مراکز هفت جایزه از جمله بهترین تهیهکنندگی و کارگردانی را دریافت کرد. تله فیلم بعدی نیز «تب نهان» می بود. سال ۱۳۸۸ مجموعه مستند «موقام» درمورد موسیقی آذربایجان برای شبکه سحر آذری ساختم و در سال ۱۳۹۰ سریال «روزنامهچیها» را در ۸۰ تکه و در کشورهای جمهوری آذربایجان و گرجستان برای شبکه سحرآذری ساختم که تا به امروز طویلترین سریال تشکیل شبکه سحر است. بعد از چند سال وقفه در فعالیتهای رسانهای مجدداً در سال ۱۳۹۷ مجموعه مستند «موسیقی دینی آذربایجان» را برای شبکه سحر آذری ساختم که شامل ۵۲ کلیب موسیقی مذهبی برای مناسبتهای گوناگون می بود.
این برنامهساز معاونت برونمرزی در خصوص ساخت برنامه برای آینده گفت: اکنون مشغول تشکیل برنامه «ساعت سینما» با محوریت سینمای آذربایجان در دوران شوروی اسبق هستم که در ۲۶ تکه تشکیل میشود. چند مطرح مستند، سینمایی و تله تئاتر هم آماده کردهام که چشم به راه نظر شورای شبکه هستم که در صورت تائید، فرآیند ساخت آن اغاز خواهد شد.
صیامیزاده در جواب به این سوال که در زمان ساخت برنامههای مستند، زیاد تر روی چه موضوعاتی پافشاری دارید، او گفت: در کارهای مستند، عمدتاً موضوعات فرهنگی، سیاسی و تاریخی را مورد نظر دارم اما با دقت به برتریهای جاری شبکه سحر، زیاد تر روی موضوعات سیاسی و تاریخی کار میکنم.
این برنامهساز درمورد چالشهای ساخت برنامه در شبکههای تلویزیونی برونمرزی همچون سحر یا الکوثر او گفت: موضوعات موردنظر شبکه عمدتاً زیاد تخصصی می باشند؛ موضوعاتی که احتمالا برای تهیهکنندگان خارج از برونمرزی جذابیتی ندارد و یا اصلاً این نوشته برای آنها آشنا نیست. ضمن این که شناخت جامعه مخاطب و همینطور روانشناسی مخاطبان شبکه در کشورهای مقصد امر بسیار مهمی هست که دست یافتن به این قابلیت برای همه تهیهکنندهها ممکن نیست که یقیناً فعالیت مستمر در معاونت برونمرزی و ربط تنگاتنگ با مخاطبان این امکان را برای تهیهکنندگان برونمرزی فراهم میکند.
صیامیزاده افزود: به نظر من یکی دیگر از ویژگیهای خاص ساخت برنامه برای معاونت برونمرزی، ربط با مخاطبانی است که از نزدیک آنها را نمیشناسیم و این از نظر من موضوعی چالشبرانگیز است.
وی درمورد نحوه دریافت بازخورد مخاطبان او گفت: در قبل از طریق تلفن و ایمیل برخی بازخورها را دریافت میکردیم، اما اکنون عمدتاً از طریق صفحات مجازی شبکه، نقطه نظرات مخاطبان را دریافت میکنیم. سریالهای ایرانی و برنامهها و مستندهای چالشی بیشترین مخاطب را دارند و با استقبال خوبی روبه رو خواهد شد.
وی در آخر او گفت: امیدوارم سازمان دقت بیشتری به اختصاصی از نظر پشتیبانیهای مالی نسبت به شبکههای برونمرزی داشته باشد، چون تا جایی که خبر دارم بودجههای تشکیل در برونمرزی پایین است و این با اهداف بلند زمان چندان همخوانی ندارد.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
کسب وکار