به گزارش راسخ
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، حمیدرضا رحمنی مدیر عملیات بازار فیزیکی بورس کالای ایران اظهار داشت: اکنون در بازار فیزیکی بورس کالای ایران، حراج حضوری به دو روش حراج عادی و حراج باز انجام می شود. با دقت به ماهیت روش های جاری، در شرایطی که تعدد اراعه وجود داشته باشد، زمان انجام معامله های طویل شده و گمان همزمان شدن تالارهای معاملاتی برای خرید وفروش گران وجود دارد.
او در ادامه گفت: این چنین با دقت به رشد حجم معامله های و افزایش تعداد اراعه ها در تالارهای معاملاتی، از یک سال قبل خواست هایی از سوی کارگزاران به منظور بهبود فرآیندهای معاملاتی نقل شد که در این راستا بورس کالای ایران با رویکرد بهینه سازی این فرآیندها و افت زمان انجام معامله های، بازدید ها و مطالعات خود را در خصوص حراج های متداول در دنیا اغاز کرد که در نهایت، روش حراج همزمان معارفه شد.
برگزاری جلسات آموزشی با کارگزاران
مدیر عملیات بازار فیزیکی بورس کالای ایران او گفت: فرآیندهای مدل حراج همزمان بعد از اخذ مصوبات ملزوم از هیات مدیره بورس کالای ایران و موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار، طراحی شد و روش انجام معامله های نیز طی جلسه آموزشی با همکاری کانون کارگزاران به خرید وفروش گران بازار کالایی آموزش داده شد.
به حرف های رحمنی، این چنین جلسات معاملاتی آزمایشی با این روش طی سه نوبت برای کالای سیمان انجام و مشابه با نوشته، پیشنهادات بهبود از سوی کارگزاران اخذ و در سامانه معامله های پیاده سازی شد.
او در ادامه گفت: در مدل تازه حراج، زمان های انجام خرید وفروش اعم از زمان پیش گشایش، مظنه یابی و رقابت برای همه اراعه ها به طور مشترک و همزمان طی می شود که این نوشته تبدیل افت زمان جلسات معاملاتی می شود؛ به همین علت، نام این مدل حراج، «حراج همزمان» انتخاب شده است.
روال حراج همزمان
رحمنی گفت: در این روش خریداران قیمت های مورد نظر خود را بر پایه تحلیل بازار و بر مبنای داده های تاریخی همانند اراعه و تقاضای قبل، روال قیمت و این چنین داده های جاری همانند مقدار اراعه و تقاضا، الزام خرید محصول برای خریدار، ریسک قیمت خرید و … تعیین می کنند.
او در ادامه به روال ثبت قیمت ها و تخصیص کالاها به خریداران در حراج همزمان اشاره کرد و او گفت: در مدل تازه، قیمت های قابل ارسال برای هر تقاضای خریدار می تواند تا پنج قیمت باشد و خرید وفروش گران از ابتدای اغاز زمان معامله های می توانند این قیمت ها را از مشتریان اخذ و در سامانه معاملاتی خود درج و در زمان رقابت به سامانه معامله های ارسال کنند.
به حرف های رحمنی، روش تخصیص خواست های مشتریان همانند روش های جاری مطابق با دستورالعمل معامله های بر پایه برتری قیمت و در صورت قیمت برابر، برتری وقتی است. بدین صورت در هر خرید وفروش ابتدا قیمت اول همه خواست ها به طور صعودی مرتب می شوند و از بیشترین قیمت به کمترین قیمت تخصیص صورت می پذیرد. خواست هایی که در مرحله اول تخصیص نیافته اند و یا ناقص تخصیص یافته اند، قیمت دوم آن ها فعال شده و مجدداً قیمت ها همانند مرحله قبل مرتب و تخصیص داده می شود. این فرآیند تا وقتی که تخصیص خواست ها تحول اشکار نکند، ادامه می یابد.
مدیر عملیات بازار فیزیکی بورس کالای ایران او گفت: مسئله حائز اهمیت در خصوص فرآیند تخصیص این است که قیمت خرید شده توسط هر مشتری بر پایه کمترین قیمت رقابتی آن مشتری که قابلیت برنده شدن در فرآیند حراج را دارد، خواهد می بود.
وی تصریح کرد: در انتهای حراج نیز مقدار کالای تخصیص یافته به هر مشتری و کلیه قیمت های مشتریان برای همه طرفین خرید وفروش نمایش داده می شود.
رحمنی در آخر اظهار داشت: از مزایای مهم این مدل می توان به مختصر شدن زمان انجام معامله های و کشف نرخ کالا بر پایه تحلیل بازار محصول و فاکتورهای مهم قیمت یعنی اراعه و تقاضا اشاره کرد که امید می رود با پیاده سازی این مدل، امکان گسترش و گسترش زیاد تر بازارهای فیزیکی بورس کالا در آینده فراهم شود.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
کسب وکار