به گزارش راسخ
به گزارش خبرنگار فرهنگی ، در اغاز دوم آذر، سالگرد صدور فرمان امام راحل(ره) مبنیبر راه اندازی بسیج دانشجو، رئیس صداوسیما در «نشست مسئولان بسیج دانشجویی درمورد مسائل اساسی سرزمین» در دانشگاه صداوسیما برگزار شد، وجود اشکار کرد.
مسئولین بسیج دانشجویی پایگاههای رسانه و هنر سرزمین، در وجود رئیس رسانه ملی به نکاتی اشاره کردند که در نوع خودش دلنشین است:
ـ بسیج دانشجویی چطور میتواند در خصوص نمایشهای خانگی کنشگری کند؟
ـ الزام تشکیل برنامههای فاخر در صداوسیما.
ـ الزام در جریان قرارگرفتن دانشجویان رسانه و هنر در خصوص برنامههای صداوسیما.
ـ الزام مرجعیت علمی دانشگاه صداوسیما.
ـ الزام وجود افراد انقلابی و تکلیفمدار در سازمان صداوسیما.
ـ الزام روایت اول توسط صداوسیما.
ـ الزام شراکت مردم خصوصاً دانشجویان جوان در اتاقهای فکر سازمان صداوسیما.
ـ دقت جدیتر به شبکههای استانی.
ـ الزام ساخت برنامههای فاخر برای کودکان و نوجوانان.
ـ الزام ساخت برنامهها و سریالهای فاخر در خصوص زنان مسلمان.
ـ الزام ساخت مستند از عمل های جهادی بسیجیان در مناطق محروم.
بعد از اراعه نکات از سوی دانشجویان رئیس صداوسیما پشت تریبون قرار گرفت و در جمع دانشجویان پافشاری کرد: بسیج در دوران دفاع مقدس و سپس از آن، با توان علمی و فعالیت اثرگذارش راهگشای حل مسائل جامعه بوده و هست.
نقش تعیینکننده جامعه دانشگاهی در حوزه فرهنگ و هنر
وی افزود: اولین هستههای تفکر بسیجی نیز در دانشگاهها شکل گرفت و امید است با عزم شما در پیگیری مسائل سرزمین، مشکلات حل شوند و در آینده نیز که شما مدیران کشورید، با همین عزم و اراده پیش بروید.
جبلی درمورد راه اندازی حلقههای هنر و مقاومت دانشجویی هم او گفت: این حلقهها در استانها شکل گرفته است و تولیداتی هم از آنها به آنتن رسیده است، امید است بهزودی این تولیدات به شبکههای سراسری هم برسند.
رئیس رسانه ملی در ادامه به سوالهای نقلشده از سوی دانشجویان جواب داد و با ابراز این که “در دهه پنجم انقلاب، با صدور بیانیه قدم دوم انقلاب و با دقت به تأکیدات رهبری مبنیبر لزوم بازسازی انقلابی ساختار فرهنگ سرزمین، ناظر تغییرات دیدنی در دستگاههای فرهنگی کلان بودیم.”، او گفت: صداوسیما، مهمترین، مؤثرترین و با اهمیت ترین نهاد فرهنگی سرزمین است که باید مشمول بیانات رهبری میشد، بههمینعلت، در دوره تازه، سند تحول تصویب و ابلاغ شد و هویتمحوری و عدلگستری بهگفتن شعار محوری در دستورکار ما قرار گرفت.
دقت به موضوعات مغفولمانده
رئیس رسانه ملی درخصوص مطرحهای تحولی صداوسیما در حوزه تولیدات نمایشی تصریح کرد: برای بهبود تشکیل آثار نمایشی، به موضوعاتی که از آنها غفلت شده می بود، ازجمله حوزه پیشرفت، عدل، زن انقلابی، نگاه امتی و جهانی و… که عناوین محورهای تحولیاند و هریک کارگروهی در ستاد تحول دارند، دقت کردهایم، ضمن آنکه دفتر فیلمنامه، راه اندازی و ساختارهای سریالسازی شبکهها در مرکز سیمافیلم ادغام و یکپارچه شد.
توفیق نمایشیهای سیما با همکاری چهرههای برجسته فیلمسازی
جبلی افزود: سریالها، گرانترین، پرمخاطبترین و ماندگارترین تولیدات ما بهشمار میروال، ازاینرو، باید بیشترین تمرکز روی آنها باشد، مقصد از تشکیل مرکز سیمافیلم هم همین می بود، اکنون استادان بزرگی مشغول کار یا در اغاز تشکیل سریالهای جدیدند که داوود میرباقری، ابراهیم حاتمیکیا، مسعود جعفری جوزانی، کمال تبریزی و جلیل سامان ازجمله آنهایند.
وی با اشاره به نکاتی درخصوص مقدار مخاطبان تولیدات نمایشی نیز سوال کرد: آیا «طوبی» با مخاطب ۳۰میلیوننفری، کممخاطب می بود؟ آیا «تانکخورها» کممخاطب می بود؟ این چنین باید دید؛ آیا اینکه مقدار مخاطب «آقای قاضی» با ۴۱.۳درصد تماشاگر و مخاطب ۲۸میلیوننفری در ۱۰ سال قبل شبکه دو بیسابقه بوده است و ما معتقدیم که باید الگو باشد، نشان کم شدن مخاطب است؟ این کار مشخص می کند صداوسیما و مجموعههای نمایشیاش مخاطب خودشان را دارند و این روال روبهجلوست.
پایتختزدایی از تولیدات سیما
رئیس رسانه ملی به پرسشی درمورد پایتختزدایی از تولیدات سیما، اینگونه جواب داد: نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما مشخص می کند ۶۳درصد از مخاطبان ما میگویند خودشان و محل زندگیشان را در رسانه ملی ندیدهاند و نزدیک به ۷۰درصدشان تمایل دارند خودشان را در قاب تلویزیون ببینند. تلاش کردیم این اعتدال و توازن را برگردانیم. در نوشته تمرکززدایی از تهران دغدغه داریم و معتقدیم باید به همه نقاط سرزمین دقت شود که در مناسبتهای مختلفی چون راهپیماییها، مراسم احیا و… این کار را انجام دادهایم و تکرار شده است. تلاش کردهایم به شبکههای استانی هویت دهیم که تولیدات خودشان را بهطور مستقیم در قالب برنامه «ایران ما» روانه آنتن ملی میکنند.
رسانه ملی و «روایت اول»
جبلی با یادآوری این که “در قبل خبررسانی و گفتن روایت اول تماماً بر دوش شبکه خبر می بود.”، او گفت: گویا قبلاً دیواری بین شبکه خبر و سیما کشیده شده می بود، اکنون این رویه تحول کرده است.
او گفت: همه شبکههای رادیو و تلویزیون در اوقات حساس باید پای کار همراه شوند و مشکلاتها را مدیریت کنند که این اتفاق در برخی اوقات، چون هک کارتهای سوخت رقم خورد. برنامههای «پاورقی»، «مکث»، «جریان» و… با مقصد به دست گرفتن روایت اول و تحکیم نقش ژورنالیستی صداوسیما روی آنتناند. برنامه «شیوه» نیز در همین دوره راهاندازی شد و برنامه «جامجم» برای اولینبار کارکرد تلویزیون را به نقد میگذارد.
جبلی در ادامه و در جواب به اظهارات دانشجوی فرد دیگر درمورد کارکرد رسانه ملی در روایت وقایع جریان مقاومت او گفت: در همه عملیاتها و وقایع جریان مقاومت، ازجمله عملیات طوفانالاقصی، وعده صادق ۱ و ۲ و دعوا رژیم صهیونیستی به کشورمان، روایت اول را در هماهنگی با نیروهای مسلح در دست داشتیم و مدیریت رسانهای این رویدادها بهمسئولیت رسانه ملی می بود، با اینهمه میپذیریم که ما هم چنان افتداریم، حتماً باید نیرو پرورش کنیم و حتماً دانشجویان باید به پشتیبانی ما همراه شوند.
انتهای مطلب/+
دسته بندی مطالب
کسب وکار