قاچاق 18 میلیون لیتری روزانه سوخت/ 6میلیارد دلار خسارت قاچاق

قاچاق ۱۸ میلیون لیتری روزانه سوخت/ ۶میلیارد دلار خسارت قاچاق_راسخ


به گزارش راسخ

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، علی محمودیان، مدیر اتحادیه سوخت‌های جانشین و خدمات وابسته در نشستی خبری اظهار داشت: یکی از با اهمیت ترین چالش‌های امروز سرزمین، ناترازی انرژی و بحران سوخت است.

او گفت: امروز مصرف بنزین ۱۳۵ لیتر در روز است، درحالی که تشکیل بنزین ۱۱۰ میلیون لیتر در روز است؛ به‌عبارتی روزانه ۲۵ میلیون لیتر شکاف بین تشکیل و مصرف بنزین داریم.

محمودیان با گفتن این که “سالانه ۸درصد به مصرف بنزین سرزمین در ۵۰ سال قبل اضافه شده”، او گفت: با ادامه ای روال، در سال ۱۴۰۸ مصرف بنزین به ۲۵۰ میلیون لیتر در روز می‌رسد.

او همین طور گفت: روزانه ۹۷ میلیون لیتر گازوئیل مصرف می کنیم که قسمت عمده‌ای از این گازوئیل در حمل‌و نقل عمومی و نیروگاه‌ها به مصرف می‌رسد.

ادامه مطلب
تدوین و اجرای 161 پروژه در سطح سرزمین برای از بین بردن تنش آبی_راسخ
آخرین مطالب

مدیر اتحادیه سوخت‌های جانشین و خدمات وابسته تصریح کرد: هدررفت در حوزه گازوئیل به علت منفعت‌وری پایین بیشتر از ۱۰درصد است.

او گفت: روزانه ۸ میلیون لیتر گازوئیل و ۱۰ میلیون لیتر بنزین قاچاق می‌شود که در کل این مقدار قاچاق سوخت، سالانه ۶ میلیارد دلار خسارت به سرزمین داخل می‌کند.

محمودیان خاطرنشان کرد: سالیانه ۶۰ میلیارد دلار را به‌خاطر یارانه انرژی از دست می‌دهیم و اگر این روال اصلاح نشود، تا یک دهه آینده با مشکلات جدی روبه رو می‌شویم.

او همین طور گفت: سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران ۳ درصد است، درحالی که میانگین بین‌المللی سهم انرژی‌های تجدیدپذیر ۲۶درصد است؛ باید این فاصله عظیم را با تمرکز بر گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر افت دهیم.

ادامه مطلب
دیوان محاسبات: ناترازی گاز به 64 میلیارد مترمکعب رسید_راسخ

مدیر اتحادیه سوخت‌های جانشین و خدمات وابسته از فرسودگی زیرساخت‌های انرژی سرزمین و هدررفت انرژی به‌علت این فرسودگی خبر داد و او گفت: بالغ بر ۱۵ میلیارد دلار بابت ۱۰درصد هدررفت ناشی از فرسودگی زیرساخت‌ها هدر می‌رود.

جدیدترین اخبار و مهم ترین رویدادهای ۲۴ ساعته در بخش های حوادث ، اجتماعی ، سیاسی ، اقتصاد و تکنولوژی ، ورزشی ، فرهنگ وهنر ایران و سایر مناطق جهان را در وب سایت خبری راسخ بخوانید.

او گفت: ایران یکی از ده سرزمین آلوده جهان است و سالانه هزاران قربانی از آلودگی هوا داریم که تاثییر آن در نظام سلامت بالغ بر ۸ میلیارد دلار است.

محمودیان با گفتن این که “در حوزه سوخـت‌های جانشین کارکرد موفق و مساعد نداشته‌ایم”، او گفت: سهم CNG در سبد سوخت حمل و نقل خودروهای سبک به ۱۸ درصد رسیده؛ درحالی که زیرساخت‌های این صنعت به‌طوری در سرزمین فراهم شده که می‌تواند سهمی ۳۵ درصدی داشته باشد.

ادامه مطلب
سیاست اقتصادی دولت تازه به کدام سمت برود؟_راسخ

او همین طور گفت: بیشتر از ۳ سال است بدهی واحدهای تولیدی و پیمانکاری صنعت CNG پرداخت نشده و این صنعت را با چالش روبه رو کرده است؛ سازمان برنامه و بودجه عزم پرداخت این مطالبات انباشته را دارد اما نیم تواند پرداخت کند.

مدیر اتحادیه سوخت‌های جانشین و خدمات وابسته با گفتن این که “می‌توان از LPG برای موتورسیکلت‌ها و سوختی جانشین در نیروگاه‌ها منفعت گیری کرد”، او گفت: در بودجه ۱۴۰۴ بیشتر از ۷۰درصد منبع های صرف هزینه‌های جاری می‌شود، بعد نمی توان از بودجه انتظار گسترش زیرساخت‌ها را داشت، بلکه دولت باید از توان و اندوخته مردم برای گسترش منفعت گیری کند؛ در این خصوص می‌توان با انتشار کردن اوراق و تشکیل شفافیت برای جذب اندوخته مردمی در پروژه‌ها با سهام‌دار کردن مردم در پروژه‌های سود ده و توجیه پذیر از نظر اقتصادی، عمل کرد.

ادامه مطلب
تایید یا رد اطلاعات سامانه های مالیاتی توسط ادارات مالیاتی_راسخ

او گفت: دولت باید به این نتیجه برسد که بدون شراکت مردم، نمی‌توان رویه‌های نادرست قبل را اصلاح کرد و نمی‌توان برنامه‌های ملزوم برای اصلاح امور را به اجرا درآورد.

محمودیان از برگزاری همایش کشوری شکوفایی سبز، نوآوری‌های انرژی و حمل‌و نقل پاک در دی‌ماه سال جاری خبر داد و او گفت: تلاش می‌کنیم با برگزاری این همایش، همه راهکارهای کارشناسی حل مشکلات سوخت را به مسئولان اراعه دهیم و این همایش محفلی برای گفتمان با دولت و به‌اشتراک‌گذاری تجارب و اندیشه‌ها است.

انتهای مطلب/

دسته بندی مطالب
کسب وکار

اخبار ورزشی

اخبار اقتصادی

فرهنگ وهنر

سلامتی

اخبار تکنولوژی



منبع