به گزارش راسخ
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، علی محمودیان، مدیر اتحادیه سوختهای جانشین و خدمات وابسته در نشستی خبری اظهار داشت: یکی از با اهمیت ترین چالشهای امروز سرزمین، ناترازی انرژی و بحران سوخت است.
او گفت: امروز مصرف بنزین ۱۳۵ لیتر در روز است، درحالی که تشکیل بنزین ۱۱۰ میلیون لیتر در روز است؛ بهعبارتی روزانه ۲۵ میلیون لیتر شکاف بین تشکیل و مصرف بنزین داریم.
محمودیان با گفتن این که “سالانه ۸درصد به مصرف بنزین سرزمین در ۵۰ سال قبل اضافه شده”، او گفت: با ادامه ای روال، در سال ۱۴۰۸ مصرف بنزین به ۲۵۰ میلیون لیتر در روز میرسد.
او همین طور گفت: روزانه ۹۷ میلیون لیتر گازوئیل مصرف می کنیم که قسمت عمدهای از این گازوئیل در حملو نقل عمومی و نیروگاهها به مصرف میرسد.
مدیر اتحادیه سوختهای جانشین و خدمات وابسته تصریح کرد: هدررفت در حوزه گازوئیل به علت منفعتوری پایین بیشتر از ۱۰درصد است.
او گفت: روزانه ۸ میلیون لیتر گازوئیل و ۱۰ میلیون لیتر بنزین قاچاق میشود که در کل این مقدار قاچاق سوخت، سالانه ۶ میلیارد دلار خسارت به سرزمین داخل میکند.
محمودیان خاطرنشان کرد: سالیانه ۶۰ میلیارد دلار را بهخاطر یارانه انرژی از دست میدهیم و اگر این روال اصلاح نشود، تا یک دهه آینده با مشکلات جدی روبه رو میشویم.
او همین طور گفت: سهم انرژیهای تجدیدپذیر در ایران ۳ درصد است، درحالی که میانگین بینالمللی سهم انرژیهای تجدیدپذیر ۲۶درصد است؛ باید این فاصله عظیم را با تمرکز بر گسترش انرژیهای تجدیدپذیر افت دهیم.
مدیر اتحادیه سوختهای جانشین و خدمات وابسته از فرسودگی زیرساختهای انرژی سرزمین و هدررفت انرژی بهعلت این فرسودگی خبر داد و او گفت: بالغ بر ۱۵ میلیارد دلار بابت ۱۰درصد هدررفت ناشی از فرسودگی زیرساختها هدر میرود.
او گفت: ایران یکی از ده سرزمین آلوده جهان است و سالانه هزاران قربانی از آلودگی هوا داریم که تاثییر آن در نظام سلامت بالغ بر ۸ میلیارد دلار است.
محمودیان با گفتن این که “در حوزه سوخـتهای جانشین کارکرد موفق و مساعد نداشتهایم”، او گفت: سهم CNG در سبد سوخت حمل و نقل خودروهای سبک به ۱۸ درصد رسیده؛ درحالی که زیرساختهای این صنعت بهطوری در سرزمین فراهم شده که میتواند سهمی ۳۵ درصدی داشته باشد.
او همین طور گفت: بیشتر از ۳ سال است بدهی واحدهای تولیدی و پیمانکاری صنعت CNG پرداخت نشده و این صنعت را با چالش روبه رو کرده است؛ سازمان برنامه و بودجه عزم پرداخت این مطالبات انباشته را دارد اما نیم تواند پرداخت کند.
مدیر اتحادیه سوختهای جانشین و خدمات وابسته با گفتن این که “میتوان از LPG برای موتورسیکلتها و سوختی جانشین در نیروگاهها منفعت گیری کرد”، او گفت: در بودجه ۱۴۰۴ بیشتر از ۷۰درصد منبع های صرف هزینههای جاری میشود، بعد نمی توان از بودجه انتظار گسترش زیرساختها را داشت، بلکه دولت باید از توان و اندوخته مردم برای گسترش منفعت گیری کند؛ در این خصوص میتوان با انتشار کردن اوراق و تشکیل شفافیت برای جذب اندوخته مردمی در پروژهها با سهامدار کردن مردم در پروژههای سود ده و توجیه پذیر از نظر اقتصادی، عمل کرد.
او گفت: دولت باید به این نتیجه برسد که بدون شراکت مردم، نمیتوان رویههای نادرست قبل را اصلاح کرد و نمیتوان برنامههای ملزوم برای اصلاح امور را به اجرا درآورد.
محمودیان از برگزاری همایش کشوری شکوفایی سبز، نوآوریهای انرژی و حملو نقل پاک در دیماه سال جاری خبر داد و او گفت: تلاش میکنیم با برگزاری این همایش، همه راهکارهای کارشناسی حل مشکلات سوخت را به مسئولان اراعه دهیم و این همایش محفلی برای گفتمان با دولت و بهاشتراکگذاری تجارب و اندیشهها است.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
کسب وکار