ام وی ام

نقاط قوت و ضعف اراعه ماشین در بورس، رکود عمیق‌تر می‌شود یا بازار رونق می‌گیرد؟_راسخ

[ad_1]
به گزارش راسخ

مطرح اراعه ماشین در بورس، یکی از ابتکارات وزارت صمت دولت سیزدهم در زمان تصدی «سید رضا فاطمی امین» می بود که در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ به اجرا در آمد. در این مطرح، خودروسازان کوچک و بزرگ عمل به اراعه محصولات خود در بورس کالا کردند و اتومبیل‌های سواری داخلی با قیمت‌های رقابتی به فروش رسیدند. با این حال مطرح اراعه ماشین در بورس کالا عمر کوتاهی داشت و در زمستان ۱۴۰۱ متوقف شد. از آن زمان تا بحال نیز تنها خودروهای تجاری همچون وانت چندین دفعه، پیکاپ‌ها، ون‌ها و کشنده‌ها در بورس کالا اراعه خواهد شد.

این چنین بخوانید:‌ آموزش جامع خرید ماشین از بورس کالا

با روی کار آمدن دولت چهاردهم، بار دیگر برخی مسئولان دولتی به اراعه ماشین در بورس علاقه نشان داده‌اند. به گمان زیاد فروش خودروهای سواری در بورس کالا دور از انتظار نیست و امکان دارد طی هفته‌ها یا ماه‌های آتی، ناظر اغاز اراعه برخی محصولات خودروسازان در بورس باشیم. با جدی شدن این مساله، در نوشته امروز نگاهی به نقاط قوت و ضعف اراعه ماشین در بورس به گفتن راهکاری برای مدیریت بازار ماشین داریم.

نقاط قوت و ضعف اراعه ماشین در بورس:

نقاط قوت

اول: مشتریان می‌توانند بدون آن‌که چشم به راه ثبت‌نام ماشین در سامانه یکپارچه باشند یا وجهی را در حساب بانکی خود بلوکه کنند، نسبت به خرید ماشین مورد نظر خود عمل نمایند.

دوم: قیمت خودروهای اراعه شده در بورس، حد وسط بین قیمت بازار و قیمت رسمی کارخانه است. به این علت مشتریان می‌توانند اتومبیل مورد نظر خود را با قیمتی کمتر از بازار آزاد و به طور مستقیم خریداری کنند. یقیناً این مزیت به شرط آن‌که رقابت برای یک ماشین بیشتر از حد دشوار نباشد، رخ خواهد داد.

سوم: هم چنان گروهی بزرگ از مصرف‌کنندگان ایرانی، با مقصد اندوخته‌گذاری و کسب سود عمل به خرید ماشین می‌کنند. اراعه خودروهای سواری در بورس، علتخواهد شد تا برخی از این خودروها در بازار آزاد آگهی شوند. ورود زیاد خودروهای سواری داخلی به بازار آزاد،‌ علتخواهد شد تا قیمت‌ها به اعتدال نزدیک شوند.

چهارم: با اراعه اتومبیل در بورس، زمان خرید ماشین برای همه متقاضیان به طور برابر فراهم می‌شود. زمان‌ها است که فروش ماشین توسط خودروسازان به طور سهمیه‌ای انجام می‌شود و متقاضیان عادی تنها بخشی از ظرفیت خودروهای اراعه شده را در اختیار دارند. با این حال اراعه ماشین در بورس، زمان‌های برابری را برای همه متقاضیان اراعه ماشین فراهم می‌آورد.

نقاط ضعف

اول: قیمت بالاتر از کارخانه: اکثر خودروهای سواری داخلی زمان اراعه در بورس، با استقبال قابل توجهی از سوی مخاطبان روبرو خواهد شد. در این حالت رقابت بر سر قیمت بالا می‌گیرد و خودروها با قیمتی بالاتر از نرخ کارخانه به دست مشتریان می‌رسند. به این علت این نوع از خرید در بهینه‌ترین حالت خود از نظر مالی نخواهد می بود.

دوم: گمان عدم تحویل به موقع خودروها یا تحول در آپشن‌های آن‌ها وجود دارد. توانایی تحویل دنا پلاس و تارا در بورس کالا، نشان داد که امکان پذیر تحویل خودروها به مشتریان بیشتر از ۹۰ روز کاری به طول انجامد یا آن‌که برخی آپشن‌های ماشین بدون خبر مشتریان تحول کنند.

جدیدترین اخبار و مهم ترین رویدادهای ۲۴ ساعته در بخش های حوادث ، اجتماعی ، سیاسی ، اقتصاد و تکنولوژی ، ورزشی ، فرهنگ وهنر ایران و سایر مناطق جهان را در وب سایت خبری راسخ بخوانید.
عرضه خودرو در بورس

سوم: جریمه‌های قابل توجهی برای فسخ قرارداد خرید ماشین از بورس در نظر گرفته شده است. به این علت اگر قیمت ماشین در زمان انتظار شما برای تحویل آن به نحوه چشمگیری کم شدن کند، شما نمی‌توانید به راحتی قرارداد خرید خود را فسخ کنید. در صورت فسخ کردن قرارداد چه از سوی خریدار و چه از سوی فروشنده، بایستی جریمه قابل توجهی پرداخت شود.

چهارم: مشتریان برای خرید ماشین از بورس، باید با نحوه ثبت‌نام و پرداخت وجه آشنا شوند. خرید ماشین از بورس فرآیند پیچیده‌تری نسبت به خرید ماشین از کارخانه دارد. این چنین باید این فرآیند از طریق کارگزاری‌ها انجام شود و خریداران ملزم به ثبت‌نام در بورس می باشند. این چنین امکان پذیر با افزایش سطح خریدوفروش مصرف‌کنندگان در بورس، مالیات قابل توجهی نیز شامل آن‌ها شود.

دسته بندی مطالب
کسب وکار

اخبار ورزشی

اخبار اقتصادی

فرهنگ وهنر

سلامتی

اخبار تکنولوژی

[ad_2]