به گزارش راسخ
به گزارش خبرنگار فرهنگی ، هنر، از دیرباز بهگفتن ابزاری مؤثر در انتقال مفاهیم ارزشی و ضد قیمت نقش داشته است. از طریق زیبایی و تاثیرگذاری بصری، ادبی یا شنیداری، هنر میتواند قیمتهای اخلاقی و انسانی همانند عدل، ایثار و محبت را به مخاطب القا کند و از نظر دیگر، میتواند به گفتن ابزاری برای ترویج ضد قیمتها و مفاهیم نادرست نیز به کار رود. بعد تأثیر هنر بر ذهن و احساسات انسان بهطوری است که میتواند آگاهیها را افزایش داده یا در جهت منفی جهت تشکیل بدبینی و القای مفاهیم غیرسازنده شود.
از ابزار هنر میتوان به ترویج آموزههای قرآن و روش زندگی هادیان دین پرداخت. توانایی فیلمهایی همانند مریم مقدس، یوسف پیامبر، محمد صلی الله علیه و آله و امثالهم نشان داده گفتن بصری و ادبی مفاهیم قرآنی از طریق هنر توانسته است مفاهیم انتزاعی و پیچیده دینی را به شکلی ساده و قابلفهمیدن برای مخاطبان گوناگون اراعه کند. غیر از این، نقاشیهای اسلامی، خوشنویسی قرآن و موسیقی مذهبی از مثالهای برجسته این تأثیرات می باشند.
به این علت هنر با منفعت گیری از زیباییهای حسی و عاطفی، مطلبهای معنوی قرآن و حدیث را با تأثیرگذاری بیشتری انتقال میدهد. فهمیدن این مطلبها از طریق ابزارهای هنری، نهتنها برای نسلهای قبل اهمیت داشته، بلکه در دنیای مدرن نیز توانسته نقش پررنگی ایفا کند. ترکیب عناصر هنری با آموزههای دینی، ربط بیشتری بین دین و زندگی روزمره افراد تشکیل میکند. با این زاویهنگاه، هنر نقش کلیدی در تعمیق و ترویج آموزههای قرآنی و احادیث داشته و هم چنان دارد. از طریق هنر، مفاهیم اسلامی نه تنها در قالبی قشنگ به مخاطبان اراعه میشود، بلکه علتایجاد تأثیرات عمیق و پایدار بر ذهن و روح آنان میشود.
اکنون که نزدیک به ۱۳ ماه از طوفانالأقصی میگذرد، حجم تولیدات هنری با محتوای قرآنی مشابه با وسعت و اهمیت جبهه مقاومت شکلگرفته نیست. تصویرسازی از آیات مرتبط با جهاد، صبر، و مقاومت میتواند در تحکیم روحیه جبهه مقاومت و ترویج مفاهیم قرآنی نقش بسزایی ایفا کند. این تولیدات باید به طوری باشند که هم مطلبهای قرآنی را به عکس بکشند و هم بتوانند به طور مؤثر در روبه رو با تبلیغات دشمن به کار گرفته شوند و به بدبینیها جواب دهند.
حجت الاسلام حسینی نیشابوری رئیس مرکز قرآن و تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در جواب به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم درمورد رویکرد هنری در تولیدات قرآنی مرتبط با مقاومت و جهاد او گفت: این رویکرد شما درست است. نشست قرآنی تازه که در تهران شکل گرفت، با محوریت غزه و فلسطین، به نحوه انتقال مطلبهای امیدبخش قرآنی به جبهههای مقاومت پرداخته است. همکاری مفصلی با برخی از رؤسای دفاتر جریانات فلسطینی شکل گرفت.
او گفت: تولیداتی که تا آن زمان انجام شده می بود، توسط نمایندگان جنبشهای مقاومت به آنان تحویل داده شد و در جواب، آنها نیز تولیدات تصویری خاصی را برای ما ارسال کردند. مجاهدان حافظ قرآن، سورههایی که نگه داری داشتند را برای یکدیگر تلاوت و با دوربین موبایل ضبط میکردند. این چنین نیاز به تولیدات مختصر و دقیق داریم که بتوانند به جبهه مقاومت قوت بیشتری ببخشند.
حسینی نیشابوری سامانه «دماوند» را بهگفتن بستری برای بارگزاری این تولیدات معارفه کرد و او گفت: این سامانه با آدرس «damaavand.net» آمادگی دریافت آثار تصویری را در حوزههای گوناگون از جمله مقاومت دارد. در تولیدات، میتوانیم تمرکز خود را بر موضوعاتی قرار دهیم که دشمنان تلاش میکنند با آنها بدبینی تشکیل کنند؛ همانند افت حمایتایران از جبهه مقاومت و موضوعات شبیه. سامانه «دماوند» برای همه علاقهمندان به حوزه تولیدات تصویری امکان بارگزاری محتوا را فراهم کرده است. ما از عموم مردم دعوت میکنیم که در تشکیل محتوای تصویری ما را همراهی کنند. این آثار، بهاختصاصی در سطح جبهه مقاومت، به اشتراک گذاشته خواهند شد و میتوانند همچون مطلبهای قرآنی، علتتقویت روحیه و تضعیف دشمن شوند.
بر پایه این گزارش، باید اذعان داشت که با وجود آثار بسیاری که در عرصه مقاومت تشکیل شده، با ضعف رسانهای در جبهه مقاومت روبرو هستیم، و این قضیه میطلبد که متولیان فرهنگی و هنری سرزمین با حس مسئولیت، خلأ حاضر را با سازوکارهای مناسب و کارآمد پر کنند. الزامی است تا در حوزه تولیدات سینمایی، به اختصاصی فیلمهای مختصر و بلند در حوزه غزه و لبنان برنامهریزی دقیق و هدفمندی صورت گیرد. این برنامهریزی باید نهتنها بر تحکیم تولیدات داخلی متمرکز باشد، بلکه از محتوای قرآنی و مفاهیم مقاومت بهگفتن ابزاری موثر برای انتقال مطلبهای ارزشی منفعت گیری کند.
انتهایمطلب/
دسته بندی مطالب
کسب وکار