افزایش قیمت خودرو

گمان افزایش مجدد قیمت ماشین در پی تغییرات قوانین استاندارد_راسخ


به گزارش راسخ

سازمان استاندارد در ابلاغیه تازه خود به خودروسازان، خواهان تعیین ضریب مصرف انرژی و مقدار آلایندگی خودروهای تشکیل داخل شده است. براین‌مبنا اگر خودرویی بیشتر از حد استاندارد تعیین‌شده انرژی مصرف کند، باید به دولت جریمه‌ بپردازد. این نوشته می‌تواند محرکی تازه برای افزایش قیمت ماشین باشد.

قوانین سازمان استاندارد برای سنجش مصرف انرژی

ابلاغیه تازه سازمان استاندارد ۹ شاخصه را برای برسی کارآمدی خودروها مورد نظر قرار داده است. این شاخصه‌ها عبارت‌اند از: ضریب آیرودینامیک، برنامه‌ریزی ECU، برنامه‌ریزی TCU، وزن ماشین، سایز تایر، نوع موتور، نوع گیربکس، برند تایر و کیفیت ساخت. امتیازی که ماشین در همه این قسمت‌ها به‌ دست می‌آورد، شاخص انرژی ماشین شناخته خواهد شد.

بعد از برسی ضریب مصرف انرژی و مقدار آلایندگی خودروهای تشکیل داخل، خودروسازان موظف‌اند هزینه‌ای را بابت مصرف انرژی و آلایندگی اتومبیل‌های تولیدی به دولت پرداخت کنند؛ به این علت هرچقدر اتومبیل پرمصرف‌تر باشد، باید جریمه بیشتری بابت آن پرداخت شود. این قضیه تأثیر مستقیمی بر افزایش قیمت ماشین خواهد داشت؛ چراکه خودروسازان این هزینه را از جیب مشتریان می‌پردازند.

ادامه مطلب
شرایط فروش سانگ‌ یانگ کوراندو وارداتی اظهار شد [مرداد 1403]_راسخ

افزایش قیمت ماشین در راه است

مقصد سازمان استاندارد از تعیین مشخصه‌های تازه برای سنجش آلایندگی و کارآمدی خودروها تشویق مشتریان به خرید خودروهای پاک است. این چنین خودروسازان برای فرار از جریمه‌های سنگین آلایندگی ناچارند سبد محصولات خود را با اتومبیل‌های هیبریدی و الکتریکی پر کنند. خودروهای پلاگین هیبرید و الکتریکی تحت‌تأثیر قانون تازه سازمان استاندارد قرار ندارند؛ چون این خودروها شاخص انرژی A دارند؛ به این علت ناظر رشد قیمتی این خودروها نخواهیم می بود.

آخرین مطالب
ادامه مطلب
راهنمای خرید بلیط قطار از فلای تودی
هوندا

سال‌ها پیش، شبیه این قانون در اتحادیه اروپا و آمریکای شمالی اجرا شد که نتیجه آن حذف موتورهای هشت‌سیلندر و جایگزینی آن‌ها با پیشرانه هیبریدی و پلاگین هیبریدی می بود. اما نتیجه مختصر‌زمان اجرای این قانون در شرایط جاری خودروسازی ایران افزایش مجدد قیمت ماشین، به‌خصوص خودروهای داخلی، خواهد می بود. خودروسازان نیز از اجرای این قانون سودی نمی‌برند؛ چراکه جریمه‌های آلایندگی به خزانه دولت واریز می‌شود. در بهترین حالت، این جریمه‌ها باید در قالب تسهیلات بلاعوض در اختیار مشتریان قرار بگیرد تا بتوانند خودروهای برقی و پلاگین هیبریدی بخرند.

قیمت ارزان‌ترین خودروهای برقی اراعه‌شده در بازار ایران بیشتر از یک‌میلیارد تومان است و خرید آن‌ها برای زیاد تر مشتریان مقدور نیست؛ به این علت اکثر مصرف‌کنندگان ایرانی هم چنان باید خودروهای قبلی را با همان فناوری قدیمی خریداری کنند اما هزینه بیشتری برای این خودروها بپردازند.

ادامه مطلب
علت بلاک شدن در اینستاگرام_راسخ

دسته بندی مطالب
کسب وکار

اخبار ورزشی

جدیدترین اخبار و مهم ترین رویدادهای ۲۴ ساعته در بخش های حوادث ، اجتماعی ، سیاسی ، اقتصاد و تکنولوژی ، ورزشی ، فرهنگ وهنر ایران و سایر مناطق جهان را در وب سایت خبری راسخ بخوانید.

اخبار اقتصادی

فرهنگ وهنر

سلامتی

اخبار تکنولوژی