تأثیر بازی‌های ویدیویی بر سلامت روان

انجام بازی‌های ویدیویی بر سلامت روان تأثیر مثبت دارد_راسخ

[ad_1]
به گزارش راسخ

تا بحال والدین، سیاست‌گذاران و حتی برخی از محققان درمورد خطرات انجام بیش‌ازحد بازی‌های ویدیویی و پیامدهای آن همانند اعتیاد و پرخاشگری هشدار داده‌اند. با‌این‌حال پژوهشی تازه که طی همه‌گیری کرونا در ژاپن انجام شده، شواهد قانع‌کننده‌ای اراعه می‌دهد که ویدیوگیم امکان پذیر در برخی شرایط برای بهبود سلامت روان سودمند باشد.

بر پایه گزارش یورونیوز، هنگامی که کرونا شرایط خریدوفروش محصولات گوناگون را در سال ۲۰۲۰ سخت کرد، تقاضا برای بازی‌های ویدیویی زیاد زیاد تر از اراعه آن‌ها می بود؛ به همین علت خرده‌فروشان ژاپنی از سیستم قرعه‌کشی منفعت گیری کردند تا اشکار شود چه فردی می‌تواند ۲ کنسول نینتندو سوییچ و پلی‌استیشن ۵ را خریداری کند.

محققان دانشگاه نیهون توکیو و چند دانشگاه دیگر در ژاپن از این زمان منفعت بردند و آزمایشی طبیعی برای سنجش تأثیر بازی‌های ویدیویی بر سلامت روان افراد انجام دادند. در این آزمایش، محققان از نزدیک به ۹۸ هزار نفر (تقریباً ۸۲۰۰ نفر از آن‌ها در قرعه‌کشی شرکت کرده بودند.) نظرسنجی کردند و دریافتند تهیه کنسول ناراحتی روانی افراد را مهار می‌کند و رضایت آن‌ها را از زندگی بهبود می‌بخشد.

تأثیر بازی‌های ویدیویی بر سلامت روان در دوران کرونا

محققان نتایج نظرسنجی را که در آن نزدیک به ۹۸ هزار ژاپنی بین ۱۰ تا ۶۹ ساله در بازه وقتی دسامبر ۲۰۲۰ تا مارس ۲۰۲۲ شرکت کرده بودند، تجزیه‌وتحلیل کردند. از این تعداد، نزدیک به ۸۲۰۰ نفر در قرعه‌کشی کنسول‌ها شرکت کرده بودند. نتایج قابل‌دقت می بود: برندگان قرعه‌کشی که کنسول بازی تازه پیدا کرده بودند، نسبت به بازنده‌ها بهبود قابل‌توجهی در سلامت روان نشان دادند.

مسئله دلنشین این می بود که نوع کنسول بر مقدار رضایت از زندگی و بهبود شرایط روانی در افراد گوناگون فرق می‌کرد. به حرف های محققان، تهیه پلی‌استیشن ۵ زیاد تر بر پسران و مردان و گیمرهای حرفه‌ای تأثیر مثبت داشت؛ از سویی سوییچ زیاد تر بر دختران و زنان این چنین افرادی که پیشتر گیمر نبوده‌اند، مؤثر می بود.

تأثیر بازی‌های ویدیویی بر سلامت روان

علاوه‌براین، این پژوهش نشان داد افزایش زمان بازی‌ نتایج بهتری برای سلامت روان به‌جستوجو دارد. بااین‌حال، هنگامی این زمان به بیشتر از ۳ ساعت در روز می‌رسید، نتایج بهبودی افت می‌یافت.

یافته‌ها این فکر را که بازی‌های ویدیویی برای سلامت روان مضرند، به چالش می‌کشد و مشخص می کند امکان پذیر بازی‌های کامپیوتری استرس را افت بدهد یا به مدیریت خلق‌وخو پشتیبانی کند. محققان علت آن را به حس پیروزی، تحکیم ارتباطات اجتماعی و اراعه راه‌ فراری دلنشین از استرس‌ مرتبط می‌دانند.

یقیناً باید دقت کنیم که این داده‌ها در شرایط خاص همه‌گیری کرونا جمع‌آوری شده‌اند؛ وقتی که مردم گزینه‌های چندانی برای سرگرمی و ربط با دیگران نداشتند. این گمان را باید در نظر گرفت که مزایای سلامت روان ویدیوگیم‌ها در این دوره چندبرابر شده می بود.

یافته‌های پژوهش حاضر در مجله نیچر انتشار شده است.

جدیدترین اخبار و مهم ترین رویدادهای ۲۴ ساعته در بخش های حوادث ، اجتماعی ، سیاسی ، اقتصاد و تکنولوژی ، ورزشی ، فرهنگ وهنر ایران و سایر مناطق جهان را در وب سایت خبری راسخ بخوانید.

دسته بندی مطالب
کسب وکار

اخبار ورزشی

اخبار اقتصادی

فرهنگ وهنر

سلامتی

اخبار تکنولوژی

[ad_2]