به گزارش راسخ
چین در بازار خودروهای برقی سروری میکند؛ اما اکنون بهجستوجو رقابت فرد دیگر با تسلا است. چین میخواهد در مسابقه رباتهای انساننما، که انتظار میرود جای کارگران انسان را در خطوط تشکیل خودروهای برقی بگیرند، پیروز شود.
به گزارش رویترز، بیشتر از بیست کمپانی چینی در کنفرانس جهانی رباتیک پکن رباتهای انساننمای خود را به نمایش گذاشتند. این رباتها برای کار در کارخانهها و انبارها طراحی شدهاند. یکی دیگر از نکات مهم این نمایشگاه، نمایش قطعات دقیق و ظریف مورد نیاز برای ساخت رباتها می بود که همه انها در چین تشکیل شدهاند.
نیروی محرک این صنعت نوظهور چینی با نیروی محرک صنعت خودروهای برقی در دهه قبل یکی است: حمایتدولتی، رقابت بیرحمانه بر سر قیمتها بهعلت ورود بازیگران زیاد زیاد و گسترده، و زنجیرههای فراهم عمیق.
متخصصان چینی قوت مهم صنعت رباتهای انساننما در چین را برتری آشکار آن در یکپارچهسازی زنجیرههای فراهم و قابلیتهای تشکیل زیاد میدانند. در نمایشگاه مذکور، تبلیغات بسیاری برای نقش سیاستهای شی جینپینگ در گسترش «نیروهای تولیدی تازه» در فناوری انجام گرفت.
شهر پکن در زمستان قبل یک صندوق مالی دولتی ۱.۴ میلیارد دلاری برای صنعت رباتهای انساننما در چین افتتاح کرد. شهر شانگهای نیز اخیراً اظهار کرده که یک برنامه ۱.۴ میلیارد دلاری برای این صنعت درنظر گرفته است.
کمپانی مالی گلدمن ساکس پیشبینی میکند که قیمت بازار جهانی رباتهای انساننما تا سال ۲۰۳۵ به ۳۸ میلیارد دلار برسد و فروش آن ۱.۴ میلیون شود. مطابق تخمینهای این کمپانی، هزینه مواد اولیه و تشکیل هر ربات، بدون درنظرگرفتن هزینههای تحقیق و گسترش، در سال ۲۰۲۳ به ۱۵۰ هزار دلار رسیده می بود.
«تاثییر گربهماهی» تسلا روی صنعت رباتهای انساننما در چین
هنگامی تسلا در سال ۲۰۱۹ کارخانه شانگهای خود را افتتاح کرد، مقامات چینی اظهار کردند که این کمپانی پیشرو در صنعت خودروهای برقی یک «تاثییر گربهماهی» روی صنعت چین داشته باشد. تاثییر گربهماهی وقتی رخ میدهد که یک رقیب بزرگ و قوی در بازار علتشود تا رقبای ضعیفتر خودشان را بهبود دهند؛ درست همانند یک گربهماهی که علتمیشود ماهیهای کوچکتر سریع تر شنا کنند.
اکنون بهنظر میرسد که ربات اپتیموس تسلا نیز این چنین اثری روی صنعت چین داشته است. تسلا اپتیموس را در سال ۲۰۲۱ معارفه کرد. ایلان ماسک باور دارد که رباتسازی این قابلیت را دارد که در طول زمان از خودروسازی مهمتر شود.
تسلا از یک رویکرد هوش مصنوعی برای اپتیموس منفعت گیری میکند که بر پایه نرمافزار «همه خودران» این کمپانی برای ماشینهای برقیاش است. کمپانی ایلان ماسک در هوش مصنوعی از چین جلوتر است، اما چینیها میگویند که میتوانند با گذشت زمان هزینههای تشکیل را افت دهند.
تسلا نیز در نمایشگاه امسال اپتیموس را به طور یک مانکن و داخل یک محفظه لکسی گلاس در کنار یک سایبرتراک به نمایش گذاشت. اما تعداد بسیاری از رباتهای انساننمای چینی با دستتکاندادن، راهرفتن یا حتی شانه بالا انداختن کارکرد بهتری از خود نشان دادند. یقیناً ربات تسلا هم چنان یکی از محبوبترین رباتهای نمایشگاه می بود و افراد بسیاری با آن عکس میانداختند.
یک یادداشت کنار اپتیموس میاو گفت که «سال سپس بیشتر از هزار نمونه از همنوعان من در کارخانه خواهند می بود.» تسلا اظهار کرده که سال آینده از مثالهای اولیه فراتر میرود و اپتیموس را در عددهای پایین تشکیل خواهد کرد.
چین امروز بیشترین تعداد رباتهای صنعتی را در کارخانههای خود دارد. رباتهای صنعتی در چین بیشتر از سه برابر این رباتها در کشورهای آمریکای شمالی می باشند. یقیناً متخصصان میگویند که حداقل ۲۰ تا ۳۰ سال طول میکشد تا رباتهای انساننما به کاربردهای گسترده تجاری برسند و تا آن زمان چین زمان دارد که به یکی از نیروهای بزرگ این صنعت تبدیل شود.
دسته بندی مطالب
کسب وکار