به گزارش راسخ
به گزارش خبرگزاری تسنیم، بنزین جزو کالاهای استراتژیک در سرزمین محسوب میشود. اکنون، تبدیل به یک واردکننده بنزین شدهایم و به زعم کارشناسان، این روال قابل قبول نیست. شواهد مشخص می کند که مقدار تشکیل بنزین در کشورمان کم نیست، بلکه ناترازی حاضر بر تاثییر انحرافاتی همانند قاچاق بنزین و عدم کنترل مصرف رخ داده است.
آمار و رقم های مشخص می کند که تقاضای بنزین در سرزمین به طور روزافزون در حال افزایش است. به نظر میرسد، سرکوب قیمتی از با اهمیت ترین عوامل اثرگذار بر مصرف بی رویه بنزین در سرزمین است. بر همین مبنا، روش تعلق سهمیه بنزین به نفر نقل شده است. در این روش، هر فرد تا مقدار مشخصی از سهمیه بنزین یارانهای منفعتمند میشود و هر کس که مصرف مازادی داشته باشد، باید آن را از بازار آزاد تهیه کند.
به زعم تعداد بسیاری، تعلق سهمیه بنزین به نفر بهترین راهکار پیش روی دولت است. چون در شرایط جاری نمیتوانیم به واقعیسازی قیمت بنزین بپردازیم و این کار پیامدهای اجتماعی برایمان دارد. در این حالت، تعلق سهمیه بنزین به نفر میتواند به لحاظ عدالتی اجتماعی و کنترل مصرف به سود سرزمین باشد.
کارشناسان بر این نظراند که وابستگی به واردات بنزین، علاوه بر این که به لحاظ اقتصادی برایمان زیان دارد، از نظر امنیت انرژی نیز برای سرزمین زیان اور است. چون در این حالت، بنزین نیز میتواند به یکی دیگر از اهداف تحریمها تبدیل شود و برایمان دردسر تشکیل کند.
با دقت به آنچه در بالا حرف های شد، دولت چهاردهم چارهای ندارد جز این که به سمت اعمال روش تعلق سهمیه بنزین به نفر حرکت کند و عرصه را برای کنترل مصرف در سرزمین به وجود بیاورد.
نظرات عبدالوحید فیاضی، عضو مجلس شورای اسلامی را در ادامه در خصوص لزوم اجرای مطرح تعلق سهمیه بنزین به نفر و اراعه برنامه دولت در این عرصه میخوانید.
فیاضی در خصوص این نوشته که به حرف های رئیس جمهور افزایش قیمت بنزین را نخواهیم داشت، اما به هر فرد سهمیه بنزین تعلق اشکار میکند، تصریح کرد: اجرای این مطرح که در واقع همان تعلق سهمیه بنزین به نفر است، نسبت به حالت جاری مزیت دارد. شرایطی که الان ما در سرزمین به لحاظ مصرف بنزین داریم، نابسامان و نابرابر است. این حالت نیاز به بازبینی دارد و باید به سمت اعمال راه حلهایی برویم که ضمن تشکیل عدل اجتماعی به کنترل مصرف نیز مبادرت کنیم.
او همین طور گفت: تقاضای روزافزون بنزین در سرزمین به لحاظ اقتصادی برایمان زیان های بسیاری دارد. در این شرایط، هر چه مقدار به افزایش تشکیل بنزین میپردازیم، پاسخگوی نیاز سرزمین نیستیم و حتی به واردات هم میپردازیم. به این علت، نیاز است مطرح جامعی در حوزه بنزین به منظور مدیریت مصرف به اجرا بگذاریم.
عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نظر رئیس جمهور مبنی بر تعلق سهمیه بنزین به نفر نسبت به حالت حاضر مزیت بیشتری برایمان دارد. این روش میتواند تا حد بسیاری مشکل نابرابری و مصرف بالا را حل کند. به این ترتیب، حل و فصل مشکل ناترازی بنزین نیز در دستور کار قرار میگیرد.
فیاضی او گفت: مطرح جامعی که بتواند مشکل نابرابری و ناترازی را در حوزه بنزین حل کند، قابل قبول است و نسبت به شرایط جاری برایمان مزیت دارد. نابرابری که اکنون در حوزه بنزین ناظر هستیم، منشاء اختلاف طبقاتی است و ناترازی نیز منشاء نابسامانی اقتصادی و هدررفت منبع های است و باید حل و فصل شود.
او همین طور گفت: باید دولت برنامه خود را در عرصه تعلق سهمیه بنزین به نفر اراعه دهد و جوانب آن را مورد بازدید قرار دهیم. در شرایط جاری نمیتوانیم به افزایش قیمت بنزین مبادرت کنیم، چون اثرات تورمزا خواهد داشت. اما از راه حلهای دیگر همانند تعلق سهمیه بنزین به نفر میتوانیم منفعت ببریم.
عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: هر طرحی که در عرصه بنزین به اجرا گذاشته میشود، باید بتواند نوشته نابرابری و ناترازی را به طور همزمان حل و فصل کند و مدیریت مصرف را برایمان به ارمغان بیاورد.
فیاضی او گفت: تعلق سهمیه بنزین به لحاظ مدیریت مصرف برایمان مزیت خواهد داشت. چون هنگامی افراد بدانند که فقط مقدار مشخصی از بنزین یارانهای در اختیار دارند، برای منفعت گیری درست از آن برنامهریزی میکنند. بر پایه اجرای مطرح تعلق سهمیه بنزین به نفر، نوعی اصلاح الگوی مصرف نیز در سرزمین صورت میگیرد و حل ناترازی بنزین به وقوع خواهد پیوست که برایمان مزیت بسیاری دارد.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
کسب وکار