به گزارش راسخ
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، عبدالامیر یاقوتی، مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق با اشاره به این که منفعت گیری از همه فرصتها برای بهینه سازی مصرف الزامی است، او گفت: نزدیک به ۱۰ درصد برق مصرفی به قسمت تجاری تعلق دارد.
وی با گفتن این که هم اکنون تعرفه برق واحدهای تجاری معادل نرخ تامین برق است، افزود: در این قسمت قیمت برق به طور پلکانی محاسبه نمیشود، اما در صورتی که الگوی مصرف برق در واحدهای تجاری تدوین شود، میتوان برای پلکانی کردن نرخ برق این مشترکان نیز برنامهریزی کرد.
مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق با اشاره به این که در فصل گرما قسمت عمده مصرف قسمت تجاری مربوط به سیستمهای سرمایشی و تهویه متبوع است، او گفت: در قسمت بعدی تجهیزاتی همانند یخچال و فریزرها و سپس روشناییها، مصارف واحدهای تجاری را به خود تعلق خواهند داد.
یاقوتی با گفتن این که در بین این سه مولفه سرمایش یا همان تهویه متبوع نقش بالاتری در ماههای گرم دارد، خاطرنشان ساخت: اگرچه تعرفه گذاری در افت مصرف برق و تحول حرکت موثر است، اما راهکارهای مدیریت مصرف، به گفتن راهکارهای ساده و قابل دسترس محسوب می شود که همزمان با افت مصرف، در پایین آمدن مبلغ قبض و در عین حال نگه داری پایداری شبکه برق نیز موثر است.
او همین طور گفت: در یک مجتمع تجاری یا فروشگاههای کوچک و بزرگ به علت نوع مکان، باز بودن درب، عایق کاری و… هوای داخل و بیرون اختلاط بیشتری اشکار کرده و قسمت عمده ای از سرمایش داخل اتلاف میشود و به بیرون سرایت اشکار میکند.
یاقوتی او گفت: یکی از راهکارهای مهم اصلاح ترموستات یا تنظیم درجه دما است و طبیعتا هرچه این درجه مشابه باشد، مقدار اتلاف انرژی افت مییابد و پیشنهاد می شود در این ایام از سال، نزدیک به ۲۷ یا ۲۸ درجه باشد.
وی خاطرنشان ساخت: با دقت به این که مقدار سرمایش در مراکز تجاری یکنواخت نیست و به طور مثال مکانهای عمومی را زیاد سرد نگه میدارند و به همین علت نظر میشود که دمای این بخشها و یا مکانهایی که تردد در آنجا کمتر است، دما بالاتر نگه داشته شود.
مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق در عین حال اصرار کرد: زمان طراحی نیز باید استانداردها مراعات شود.
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
کسب وکار