خودروهای برقی چینی

حمایتوسیع از خودروهای برقی چینی، عامل افزایش تعرفه واردات این خودروها است_راسخ


به گزارش راسخ

طی هفته‌های تازه اتحادیه اروپا، ایالات متحده آمریکا و کانادا تعرفه واردات خودروهای برقی چینی را به شدت افزایش داده‌اند. در سوی روبه رو دولت چین نیز بسته حمایتی را برای خودروسازان این سرزمین در نظر گرفته است. این بسته حمایتی شامل پشتیبانی هزینه تشکیل، مشوق‌های گوناگون، وام‌های کم‌منفعت و باتری است. در سوی روبه رو اتحادیه اروپا نیز خبرداد بر پایه پشتیبانی‌های دولتی که هر خودروساز چینی دریافت می‌کند، تعرفه واردات خودروهای آن برند را افزایش خواهد داد.

تحقیق کمیسیون اروپا از فرآیند تشکیل خودروهای برقی چینی

جزئیات بسته حمایتی دولت چین از خودروسازان این سرزمین، در جریان گزارش کمیسیون اروپا اشکار شد. بر پایه گزارش این کمیسیون، پشتیبانی‌های دولت چین برای گسترش و تشکیل خودروهای برقی شامل پشتیبانی‌های مالی بلاعوض، وام‌های کم‌منفعت، مشوق‌های فروش و باتری‌های یارانه‌ای می‌شود. مقدار دریافت پشتیبانی توسط هرکدام از خودروسازان چینی متفاوت است. همین مساله علتشده است تا تعرفه واردات خودروهای برقی چینی به اتحادیه اروپا متفاوت باشد. به گفتن مثال تعرفه واردات خودروهای بی‌وای‌دی ۱۷.۴ درصد است، در حالی که این تعرفه برای خودروهای سایک و ام‌جی معادل ۳۷.۶ درصد در نظر گرفته شده است.

تعرفه‌های تازه اتحادیه اروپا بر واردات خودروهای برقی چینی، از تاریخ پنجم جولای به اجرا درآمد. با انتشار کردن گزارش کمیسیون اروپا، تعداد بسیاری فهمید شدند که دولت چین تا چه حد از خودروسازان کشورش حمایتمی‌کند. خودروسازان چینی از وام بانک‌های دولتی این سرزمین برخوردار می باشند. علاوه برآن دولت زمین مورد نیاز برای احداث کارخانه را با قیمت پایین در اختیار این شرکت‌ها قرار می‌دهد. کمیسیون اروپا در گزارش خود به همه جزئیات حوالی پشتیبانی‌های دولت چین اشاره کرده است.

علاوه بر پشتیبانی‌ها و مشوق‌های مالی، هزینه نیروی کار نیز بر تشکیل سریع و ارزان خودروهای برقی چینی تاثیرگذار است. به گفتن مثال ام‌جی ۴ الکتریکی که رقیب فولکس واگن ID.3 محسوب می‌شود، سیزده هزار دلار از این ماشین ارزان‌تر است.

بر پایه گزارش کمیسیون اروپا، گروه سایک همکاری چندانی با این کمیسیون نداشت و به همین علت تعرفه آن بازهم افزایش یافت. در سوی روبه رو جیلی و بی‌وای‌دی تصمیم گرفتند تا با کمیسیون اروپا همکاری کنند. تعرفه واردات خودروهای بی‌وای‌دی و جیلی به ترتیب ۱۷.۴ و ۱۹.۹ درصد است. علت تعرفه پایین‌تر بی‌وای‌دی نسبت به جیلی، خودکفایی در تشکیل باتری است. بی‌وای‌دی باتری‌های مورد نیازش را خودش می‌سازد و از باتری‌های یارانه‌ای دولتی منفعت گیری نمی‌کند.

دسته بندی مطالب
کسب وکار

اخبار ورزشی

اخبار اقتصادی

جدیدترین اخبار و مهم ترین رویدادهای ۲۴ ساعته در بخش های حوادث ، اجتماعی ، سیاسی ، اقتصاد و تکنولوژی ، ورزشی ، فرهنگ وهنر ایران و سایر مناطق جهان را در وب سایت خبری راسخ بخوانید.

فرهنگ وهنر

سلامتی

اخبار تکنولوژی