سیاست اقتصادی دولت جدید به کدام سمت برود؟

سیاست اقتصادی دولت تازه به کدام سمت برود؟_راسخ


به گزارش راسخ

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، فرشاد پرویزیان نائب رئیس انجمن اقتصاددانان ایران و دکترای علوم اقتصادی با گرایش اقتصاد پولی است. وی معتقد است که اقتصاد یک اکوسیستم زنده است که نیازمند جراحی درحین حیات است. عمل به پیشنهاد های استاتیک اقتصادی، به مثابه تعمیر ماشین یا به نوعی اقتصاد در حالت خاموش است. حل مشکلات اقتصادی در گروی منفعت گیری از نسخه های متخصصان واقعی علم اقتصاد است.

این متخصص در حوزه اقتصاد و رسانه بر این باور است که با شرایط حاضر تحقق رشد اقتصادی ۸ درصد اگرچه الزامی اما در عمل امکان پذیر نیست. وی این چنین به نقد این مساله پرداخته که سهم کمتر از نیم درصد اقتصاد دیجیتال و دانش بنیان در تشکیل ناخالص داخلی و برای تحقق رقم های با لیاقت اقتصاد دیجیتال، نیاز به روشی عملگرا و شفاف در حوزه ارتباطات است.

پرویزیان از ۶ چالش اقتصادی و ۸ ناترازی یاد کرده و معتقد است که سیاست اقتصادی دولت باید سیگنال یا همان مطلب ضد تورمی و ضد رانتی و سازگار با شرایط رونق اندوخته گذاری و تشکیل صادر کند تا فعالان اقتصادی با دلگرمی، خود برای رونق و جهش تشکیل تلاش کنند.

دیگر نظرات وی را در او گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در ادامه می خوانید.

  • اقتصاد یک اکوسیستم زنده است که نیازمند جراحی درحین حیات است
  • حل مشکلات اقتصادی در گروی منفعت گیری از نسخه های متخصصان واقعی علم اقتصاد است

با اهمیت ترین نکاتی که در حوزه اقتصادی، رئیس جمهور منتخب باید به آن‌ها دقت کند کدامند؟

برای جواب دقیق به این سوال اجازه دهید ابتدا مقدمه ای به ظاهر لطیفه مطرح کنم.

روزی یک پزشک جراح قلب، ماشین خود را برای تعمیر به دست یک مکانیک چیره دست که اتفاقا اخیرا قلب وی را جراحی کرده می بود، سپرد و بعد از چند روز برای تحویل ماشین به تعمیرگاه رفت. مکانیک دستمزدی ۵ میلیون تومانی خواست و وی بلافاصله پرداخت کرد اما مکانیک او گفت لطفا به یک سوال نیز جواب دهید. پزشک با متانت او گفت بپرس و اگر بدانم جواب می دهم.

مکانیک او گفت آیا قبول دارید موتور، همان قلب ماشین است و من در واقع قلب خودروی شما را جراحی کرده ام؟ پزشک با قدری تامل او گفت: بله قبول دارم و مکانیک بلافاصله او گفت بعد چرا من باید ۵ میلیون دستمزد بگیرم و در حالی‌که شما از من ۵۰ میلیون دستمزد گرفتید؟

پزشک لبخندی زد و با یک تک استارت خودرویش را روشن کرده اما در موتور را باز کرد و به مکانیک او گفت: در همین حالت روشن بودن موتور، اگر می‌توانی قلب ماشین را جراحی و تعمیر کن.

جدیدترین اخبار و مهم ترین رویدادهای ۲۴ ساعته در بخش های حوادث ، اجتماعی ، سیاسی ، اقتصاد و تکنولوژی ، ورزشی ، فرهنگ وهنر ایران و سایر مناطق جهان را در وب سایت خبری راسخ بخوانید.

اداره اقتصاد و تعمیر و جراحی آن نیز باید در همین حالت روشن صورت گیرد چرا که اقتصاد یک اکوسیستم زنده است.

اما متخصصان قلب از همه ما بهتر می‌دانند که قلب برای تپیدن از مغز لزوما دستور نمی‌گیرد و اساسا برای زنده ماندن و خون‌رسانی چشم به راه دستورات حتی صلاحدیدی و احتمالا خیرخواهانه نیست و اتفاقا اقتصاد و بازار و نرخ‌ها لزوما با نرخ‌های حتی خیرخواهانه مطابق خواسته دستوردهنده عمل نمی‌کنند. اقتصاد و نرخ‌های دستوری که پیچیدگی‌های زیاد فنی و رانتی و غیر شفاف نیز اشکار کرده، نیازمند دقت به نسخه‌های متخصصان واقعی علم اقتصاد است.

  • عمل به پیشنهاد های استاتیک اقتصادی، به مثابه تعمیر ماشین در حالت خاموش است

یقیناً جای امیدواری زیاد دارد که رئیس جمهور منتخب در زمان مناظره‌ها چندین دفعه اصرار کرد برای حل مشکلات اقتصادی از نظر متخصصان منفعت گیری می‌کند. اما خوب است دقت کنیم برخی کارشناسان، پیشنهاد‌های استاتیک (ایستا) دارند یعنی همان تعمیر در حالت خاموشی و به عبارت دیگر نادیده گرفتن نقش متغیر زمان در تحلیل‌های پویای اقتصادی و بماند که برخی اساسا متخصص اقتصاد نیستند بلکه در هر مقوله فرد دیگر تخصص دارند به جز علم اقتصاد.

در بین این به ظاهر کارشناسان اقتصادی تا بخواهید از مهندس و معمار و جامعه شناس و کارشناس تاریخ داریم تا فرهیختگان رشته‌های مدیریت مالی و … .

اما در بین اقتصادخواندگان و اقتصاددانان نیز با طیف گسترده ای روبرو هستیم. از طرفداران جریان مهم اقتصاد تا اقتصاددانان متمایل به چپ و احتمالا افرادی که خود را مصلح گسترش یا نهادگرا می دانند. هریک از این افراد در واقع دارای یک پارادایم فکری و منظومه مطالعاتی می باشند و پیشنهاد‌های خاص خود را دارند و به واقع نمی‌توان فکر کرد هم‌زمان به پیشنهاد‌های کاملا دست راستی و کاملا دست چپی در اقتصاد عمل کنید. یقیناً ناموافق‌خوانی پارادایمی به جهت تضارب آرا و دقت به کاستی‌ها، مدام سودمند اما بالاخره رئیس جمهور منتخب ناگزیر است با روشی شفاف و پارادایمی اشکار در حوزه حکم‌رانی و همانگونه که اصرار داشت در مسیر برنامه هفتم عمل کند.

  • نرخ رشد ۸ درصدی قابل تحقق نیست

اتفاقا ایشان در قسمت جذابی به لحاظ کلامی و رسانه‌ای در مناظراتش در باره نرخ رشد ۸ درصدی، رقیب را دچار چالش جدی کرد اما باید او گفت اگرچه نرخ رشد طویل مدت ۳۰ ساله سرزمین نیز هیچ زمان به این چنین ارقامی نرسیده است اما این مصوب برنامه، نه یک مقصد عملیاتی که زیاد تر یک الزام برای خروج از این چنین اوضاع اقتصادی وگرنه که نیک اشکار است تحقق این چنین ارقامی، نیازمند منبع های متنابهی برای اندوخته گذاری است که با شرایط جاری تحریم‌ها سازگار نیست.

و هم‌زمان باید به این نوشته پرداخت که آیا همه ژنرال‌های اقتصادی پیر و یا سیاست‌مداران قدیمی کار قبل به ظاهر همسو با سخنان رئیس جمهور منتخب، لزوما قادر به مدیریت سطوح بعدی اقتصاد می باشند و یا زیاد تر در پی بازسازی جبهه جناحی خود؟  

  • سهم کمتر از نیم درصد اقتصاد دیجیتال بورسی و دانش بنیان در تشکیل ناخالص داخلی
  • برای تحقق رقم های با لیاقت اقتصاد دیجیتال نیاز به روشی عملگرا و شفاف در حوزه ارتباطات است

مورد زیاد مهم دیگر این‌که اساسا اکوسیستم اقتصاد جهانی به سمت دیجیتال تمایل دارد و حداقل ۱۵ درصد اقتصاد کشورهای پیشرفته را اقتصاد دیجیتال در برگرفته است اما نگاهی ساده به شرکت‌های شامل اقتصاد دیجیتال بورسی و دانش بنیان بیانگر سهمی کمتر از نیم درصد تشکیل ناخالص داخلی است. شما برای تحقق رقم های با لیاقت اقتصاد دیجیتال و اتصال به زنجیره تامین اقتصاد جهان در این حوزه نیازمند روشی عملگرا و شفاف در حوزه ارتباطات هستید. به راستی با حالت جاری فضای مجازی از زیرساخت گرفته تا پهنای باند و محدودیت های فیلترینگ، حرکت به سمت اقتصاد دیجیتال زیاد تر همانند یک شوخی نیست؟ حوزه اقتصاد دیجیتال از درون با محدودیت و از بیرون با تحریم دامین‌ها و … روبرو است. و این همان محل چالش جدی برای ابراز و ظهور نقش جوانان متخصص و خوش ایده و رونق تشکیل دانش بنیان است.

سخن من زیاد فراتر از محدودیت دسترسی به سه سکوی خارجی و ارتباطات اجتماعی است که چه بسا در همه کشورها برای فضای مجازی و مدیریت جامعه و بخشهای فرهنگی سیاست‌گذاری خاص دارند اما روال جاری در سرزمین هرچه هست در تقابل با گسترش اقتصاد دیجیتال به نظر می‌رسد و اگر مصلحت و اقتضاء این‌گونه می بود آیا هم چنان روال جاری مورد مصلحت است؟

  • تحریمهاومدیریتفضایمجازی موثر بر فضای اقتصاد و اندوخته گذاری و اشتغال و تشکیل می باشند

تأثیر تحریم ها و مدیریت فضای مجازی بر اقتصاد چطور قابل برسی است؟

  تحریم‌ها و مدیریت فضای مجازی اتفاقا خارج از حوزه سیاست‌گذاری اقتصادی اما موثر بر فضای اقتصاد و اندوخته گذاری و اشتغال و تشکیل است. به عبارت دیگر رئیس جمهور محترم منتخب قبل از سیاست‌گذاری اقتصادی مناسب، نیازمند اتخاذ شرایط سیاسی و اجتماعی و فرهنگی مشابه و تاثیرگذار بر حوزه اقتصادی است که اتفاقا در مناظرات خود بر این نکات اصرار جدی داشت. 

با دقت به عکس العمل بورس به نتایج انتخابات، پیشنهادی در خصوص مدیریت انتظارات تورمی دارید؟

مدیریت انتظارات تورمی یکی از مقوله های زیاد مهم موثر در اقتصاد ایران است. شما به رقم های و شاخص‌های روز اظهار پیروزی رئیس جمهور منتخب بویژه نرخ دلار و شاخص بورس دقت کنید به تاثییر مدیریت انتظارات زیاد تر پی خواهید برد. حال که انتظارات فعالان اقتصادی همراه ایشان به نظر می‌رسد، با لیاقت است آنچه جهت این چنین انتظارات موافق ضد تورمی شده است را تحکیم و مدیریت؛ و از آن در راستای تصمیمات مناسب اقتصادی منفعت برد.

  • اصلاحاساسیشیوهحکمرانیاقتصادی  و تعیین تکلیف محدودیت اساسی ربط با اقتصاد جهان دو برتری مهم رئیس جمهور منتخب

از اولویتهای اقتصادی پیش روی رئیس جمهور منتخب بگویید.

آنچه تا اینجا گفتم یقیناً زیاد تر ناظر به مدیریت بالادستی و فراتر از تصمیمات کلان اقتصادی اما موثر بر نحوه و مسیر حرکت اقتصاد است. بر این مبنا می‌توان نتیجه گرفت به گمان زیاد دو سرفصل اساسی قبل از گفتن برتری‌های اقتصادی پیش روی رئیس جمهور منتخب است:

۱-اصلاح اساسی شیوه حکمرانی اقتصادی

۲-تعیین تکلیف محدودیت اساسی ربط با اقتصاد جهان

اگرچه نتیجه همه کوششهای صادقانه و مورد قیمت دولت سیزدهم، در نهایت به گمان زیاد تبدیل اندکی بهبود در وضع معیشت جامعه شده باشد حال آنکه بهبود سطح رفاه جامعه موضوعی فراتر و نیازمند بزرگتر شدن واقعی کیک اقتصاد و حس کردن آن در سفره خانوار است.

از با اهمیت ترین چالشهای اقتصادی بگویید.

رئیس جمهور منتخب محترم با چالش‌های اقتصادی روبرو است که عبارت هستند از:

۱-رشد اقتصادی اندک و بعضا قریب به صفر و حتی کمتر از توان پوشش استهلاک سالانه سرزمین

۲-روال زیاد گزنده تورمی

۳-هدرفت منبع های و نهاده‌های تشکیل

۴-ساختار اقتصاد رانتی

۵-ابراز فساد اقتصادی مانع بهبود رفاه جامعه

۶-بزرگ بودن دولت در اقتصاد و غیر کارا بودن آن به طوری‌که که بهای همه شده کالاها و خدمات عمومی چند برابر است و فراتر از این نوشته لزوم پرداختن بدون تعارف به مقوله خصولتی‌ها است که عملا در فضای اقتصادی سرزمین تنفس می‌کنند اما چه مقدار پاسخگو می باشند و حتی فراتر از پاسخگویی، تاثییر ضربه‌های ناشی از تصمیمات این بنگاه‌ها بر قسمت خصوصی واقعی بویژه در روال تامین مالی و توان وجود در مطرح‌های اقتصادی بر پایه رابطه مبادله و قیمت‌های نسبی بدون رانت است. نتیجه این چنین فرایندی افزایش قابل دقت هزینه مبادله در اقتصاد به زیان حداقل ۸ دهک درآمدی و به گمان زیاد به سود دهک درآمدی دهم و بنگاه‌های خاص شده است. فراموش نکنیم امسال به نام جهش تشکیل با شراکت مردم است و خصولتی‌ها همان مردم نیستند.

نتیجه شرایط اقتصادی چند دهه قبل به همراه برخی مشکلات ساختاری طویل مدت همچون نوع نگاه مدیریتی در اقتصاد کلان تبدیل ابراز سیستماتیک چندین ناترازی اساسی در اقتصاد شده است که عبارت هستند از:

۱-ناترازی بودجه و سلطه مالی

۲-ناترازی تجاری

۳-ناترازی قسمت پولی و نیاز به اصلاح جدی نظام بانکی سرزمین

۴-ناترازی ارزی ناشی از مجموع تاثییر ناترازی تجاری و پولی و نیز تاثییر دلواپس کننده جریان فرار اندوخته

۵-ناترازی قسمت مالی و نیاز به اصلاح جدی نظام مالیاتی سرزمین اعم از مالیات و یارانه (پرداخت های انتقالی)

۶-ناترازی انرژی در همه زیربخش‌ها از جمله آب و برق و …

۷-ناترازی صندوق‌های بازنشستگی و مشکلات حاد پیش روی این صندوق‌ها

۸-ناترازی زیست محیطی و ابراز مشکلات پیش رو از جمله فرونشست دشت‌ها و …

علاوه براین ناترازی‌ها مشکلات دیگر اساسی در اقتصاد قابل دقت است که تبدیل ابراز ریسک‌های فزاینده اقتصاد کلان شده و اگرچه شرط انصاف است نتایج کوششهای نزدیک به سه سال تازه در مهار جریان حاد تورمی و بیکاری مورد نظر قرار گیرد اما برای در مدار گسترش قرار گرفتن طویل مدت و پایدار و افت قابل دقت ریسک‌های اقتصاد کلان، دقت به مشکلات ذیل که بعضا ریشه چنددهه ای دارند، الزامی است:

۱-به صفر رسیدن نرخ راه اندازی اندوخته ثابت و پنداشتن پول پاشی به گفتن راه حل

۲-تحمیل جریان مداوم تورمی دورقمی بیشتر از ۴۰ درصدی و در معرض شرایط ابرتورمی قراردادن جامعه و در نتیجه ابراز نتایج بی اعتمادی و بی اخلاقی و فرار از تشکیل به سمت دلالی 

۳-هزینه‌های ناکارای مبادله و مخارج زیاد مردم بدون بهبود سطح رفاه

۴-رتبه زیاد دلواپس کننده آزادی فضای کسب و کار و عملا تاراندن مردم از اندوخته گذاری مولد

۵-بی اعتمادی به برنامه‌های اقتصادی دولت و درنتیجه تب داغ انتظارت تورمی و درجه بالای ریسک اقتصادی

۶-منفعت نگرفتن مناسب از اقتصاد دیجیتال

۷-نادیده گرفتن مفهوم زنجیره تامین در اقتصاد بین الملل و نگاه سنتی، غیر علمی و احتمالا رانتیر در اقتصاد مدیریت

۸-نظام بوروکراسی دولتی غیر منفعت ور و ناخشنود تراشی دستگاه‌های دولتی

۹-خودتحریمی در برخی موارد که علتافزایش زیاد تر ریسک اقتصاد کلان شده است

۱۰-شکاف قابل تامل فناوری و نوع راه اندازی اندوخته ثابت برای رشد تشکیل حقیقی

۱۱-تودرتویی نهادی غیر قابل تشخیص در تصمیم‌گیری‌های مدیریتی و اقتصادی

۱۲-جریان دلواپس کننده خروج اندوخته انسانی از سرزمین

  • ناترازیها با یک دستور خلق الساعه و سختی یک دکمه حل نمی شوند و نیاز به درمان طویل مدت است
  • سیاست اقتصادی دولت سیگنال یا همان مطلب ضد تورمی و ضد رانتی و سازگار با شرایط رونق اندوخته گذاری و تشکیل صادر کند تا فعالان اقتصادی با دلگرمی خود برای رونق و جهش تشکیل تلاش کنند

راهکارهای پیشنهادی شما برای حل مشکل ناترازیها چیست؟

خوب است بدانیم ناترازی‌های گفتن شده در طویل مدت رخ داده است و حل آن‌ها به یکباره و با  فشردن یک دکمه و صدور یک دستور خلق الساعه ممکن نیست و راه درمان طویل مدت دارد و از همه مهمتر این‌که: اقتصاد، علم است و اداره آن، نیازمند بکارگیری راه حلهای علمی؛ و دقت به پیشنهاد‌های متخصصان این رشته، الزامی است و پیشنهاد‌های دیگر افراد غیر متخصص، اگر از روی تعارض منافع نباشد از روی اثربخشی نیز لزوما نخواهد می بود. و دیگر این‌که اگرچه برای حل همه معضلات گفتن شده راه‌های علمی موثر وجود دارد که می‌توان اراعه کرد اما روش های جزیره ای در حل چالش‌هایی که برشمردم به گمان زیاد موثر نباشد بلکه باید اقتصاد سرزمین را یک کلیت و اکوسیستم یکپارچه و زنده دانست و تصمیمات هماهنگ و یکپارچه گرفت. کافی است سیاست اقتصادی دولت سیگنال یا همان مطلب ضد تورمی و ضد رانتی و سازگار با شرایط رونق اندوخته گذاری و تشکیل صادر کند تا فعالان اقتصادی با دلگرمی خود برای رونق و جهش تشکیل تلاش کنند.

انتهای مطلب/

دسته بندی مطالب
کسب وکار

اخبار ورزشی

اخبار اقتصادی

فرهنگ وهنر

سلامتی

اخبار تکنولوژی



منبع