از عرش تا فرش: داستان افول اینفینیتی وارد

از عرش تا فرش: داستان افول اینفینیتی وارد_راسخ

[ad_1]
به گزارش راسخ

مگر می‌شود که فردی با نام Infinity Ward آشنا نباشد؟ مهم نیست که از گیمرهای قدیمی هستید و یا به تازگی می‌خواهید داخل این دنیا قشنگ شوید، در هر صورت نام اینفینیتی داخل و مجموعه افسانه‌ای آن‌ها شهرتی جهانی دارد. بله درست است، می‌خواهیم در رابطه خالق مشهورترین مجموعه تاریخ ویدیوگیم سخن بگویید کنیم؛ مجموعه‌ای که برای سالیان سال سبک شوتر را تعریف می‌کرد، مجموعه‌‌ای که ما آن را با نام Call of Duty می‌شناسیم. در این روایت قرار است که دل طرفداران سبک شوتر حسابی بسوزد، چون داستان افول Infinity Ward احتمالا یکی از دردناک‌ترین اتفاقات تازه دنیا گیمینگ باشد.

همانند همیشه باید یک سفری به ابتدا این استودیو داشته باشیم. به هر حال برای هر سقوطی، یک پرواز بلند هم نیاز است. باید ببینیم چطور شد که بازی اول این استودیو، یعنی Call of Duty 2003 برنده بیشتر از ۹۰ جایزه در جشنواره Game Awards شد، ولی بازی آخر آن‌ها دیگر آن سر و صدای اسبق را ندارد و به باد انتقادات گرفته می‌شود. از یک فاجعه مدیریتی تا طمع سهام‌داران، اگر دوست دارید که در رابطه جزئیات داستان افول اینفینیتی داخل زیاد تر بدانید، در ادامه با ویجیاتو همراه باشید.

شروعی سریع و قوی


استودیو اینفینیتی داخل توسط گرنت کولیه (Grant Collier)، جیسون وست و وینس زامپلا (Vince Zampella) بنیان‌گذاری شد. این سه نفر از کارکنان قدیمی EA بودند و در ساخت Medal of Honor: Allied Assault اثری مستقیم داشتند. این سه نفر به علت یک سری اختلافات داخلی با شرکت الکترونیک آرتز تصمیم گرفتند که همکاری خود با آن‌ها را قطع کنند. در این دوره می بود که اکتیویژن با این سه نفر تماس می‌گیرد تا آن‌ها را برای یک استودیو تازه، به نام اینفینیتی داخل که می‌خواهد بسازد، استخدام کند. در نهایت این سه نفر به همراه ۲۳ نفر دیگر از تیم اسبق تصمیم به همکاری با اکتیویژن گرفتند.

اکتیویژن برای پشتیبانی به آن‌ها در ابتدا ۳۰ درصد از سهام استودیو را به مبلغ ۱.۵ میلیون دلار خرید. این کار علتشد که Infinity Ward بودجه ملزوم برای ساخت بازی اولش را داشته باشد. در سال ۲۰۰۲ هم اولین بازی این استودیو با نام کال آو دیوتی برای کامپیوتر راهی بازار شد. پیروزی اولیه این بازی به قدری خوب می بود که اکتیویژن تو سال ۲۰۰۳ تصمیم گرفت که سهام اینفینیتی داخل را به طور کامل خریداری کند و به طور کامل مالک این استودیو شود.

با اهمیت ترین علت این پیروزی این می بود که اکتیویژن به تیم این استودیو اجازه می‌داد تا اهداف خودش را جستوجو کند. اکتیویژن نه اجازه دخالت داشت و نه حتی انگیزه‌ای برای آن داشت. این نوشته علتمی‌شد تا اینفینیتی داخل بتواند به طور آزادانه روی بازی‌هایش تمرکز کند و از هسته خلاقیتی خود پیروی کنند.

همکاری با مایکروسافت


1716642394 573 از عرش تا فرش داستان افول اینفینیتی وارد راسخ

اخبار پیروزی بازی کال آو دیوتی به شدت در همه جا پخش شد. محبوبیت این بازی به قدری می بود که حتی مایکروسافت هم می‌خواست از آن در راستای رشد برند گیمینگ خودش منفعت گیری کند. برای همین این شرکت به اینفینیتی داخل یک نظر دلنشین داد. بازی بعدی این استودیو قرار می بود که در سال ۲۰۰۵ و با نام Call of Duty 2 انتشار شود. مایکروسافت نظر داد که اراعه جهانی این بازی با انتشار کردن Xbox 360 هماهنگ شود و به گفتن بازی اولیه، به همراه این کنسول فروخته شود.

این نظر از دو جهت برای اینفینیتی داخل عالی می بود. از طرفی با همکاری با مایکروسافت، آن‌ها می‌توانستند آینده نسبتا بهتری را برای خودش ضمانت کنند، از طرف دیگر فروش بازی بعدی‌اش را به طور عمده بر روی کنسول‌ها هم اغاز می‌کرد. در نهایت این همکاری با مایکروسافت علتشد که کال آو دیوتی ۲ به یکی از موفق‌ترین بازی‌های دورانش تبدیل شود و بیشتر از ۱.۲ میلیون نسخه فروش داشته باشد.

تقسیم ماموریت های


1716642395 128 از عرش تا فرش داستان افول اینفینیتی وارد راسخ

در اینجا می بود که اکتیویژن از منبع طلایی که رویش نشسته می بود، مطلع شد. برای همین یکی دیگر از استودیوهای داخلی‌اش به نام Treyarch را مسئول ساخت بازی Call of Duty 3 کرد. احتمالا برایتان سوال باشد: بعد اینفینیتی داخل چه کاری انجام می‌داد؟ این استودیو تلاش داشت که یک موتور بازی‌سازی تازه را برای بازی‌ بعدی‌اش بسازد.

این بازی قرار می بود که چندین برابر بزرگ‌تر از بازی‌های قبلی باشد و تیم اینفینیتی داخل برای ساخت آن رشدی چهار برابری داشت و تعداد کارکنان فعال آن به ۱۰۰ نفر رسید. یکی از تفاوت‌های مهم این بازی با عناوین قبلی‌اش این می بود که دیگر قرار نبوده است در رابطه جنگ‌های جهانی باشد و این بار یک داستان را در دنیایی مدرن و در یک جنگ خیالی بین ابرقدرت‌ها گفتن می‌کرد. در نهایت این بازی با نام Call of Duty: Modern Warfare در سال ۲۰۰۷ داخل بازار شد. استودیویی که تنها پنج سال از تاسیسش می‌گذشت، اکنون پایه‌های بهترین و پرفروش‌ترین بازی‌های شوتر تاریخ ویدیو گیم را بنا نهاده می بود. تقریبا هیچ‌فردی انتظار این چنین پیروزی بزرگی را نداشت، حتی خودشان.

جدیدترین اخبار و مهم ترین رویدادهای ۲۴ ساعته در بخش های حوادث ، اجتماعی ، سیاسی ، اقتصاد و تکنولوژی ، ورزشی ، فرهنگ وهنر ایران و سایر مناطق جهان را در وب سایت خبری راسخ بخوانید.

اغاز اختلافات


1716642395 112 از عرش تا فرش داستان افول اینفینیتی وارد راسخ

سپس از پیروزی چشم‌گیر بازی مدرن وارفر، دو مدیر اجرایی مهم استودیو اینفینیتی داخل، یعنی وست و زامپلا با پیشنهادی تازه به سراغ اکتیویژن رفتند. این دو از اکتیویژن می‌خواستند که پاداشی زیاد بزرگ‌تر برای ساخت بازی‌های موفق دریافت کنند و دست اکتیویژن به طور کامل از جزئیات بازی‌سازی آن‌ها مختصر شود. در ازای آن هم ساخت نسخه بعدی مجموعه مدرن وارفر اغاز می‌شد.

زیاد از افراد اعتقاد دارند که این تصمیم در حقیقت اغاز داستان افول Infinity Ward می بود. اکتیویژن با این پیشنهادات موافقت کرد، ولی تنها به شرطی که اگر به هر دلیلی این دو مدیر اجرایی از تیم اینفینیتی داخل جدا شدند، همه حقوق مادی و معنوی مجموعه کال آو دیوتی به اکتیویژن برمی‌گشت. این شرط برای وست و زامپلا زیاد مهم نبوده است چون هیچ کدام از آن‌ها تصمیم ترک استودیو را نداشتند. به هر حال چرا باید یک چیزی را از صفر خودتان بسازید و سپس رهایش کنید؟ ولی بعدا اشکار شد که این شرط اکتیویژن، علتنابودی هر دو شرکت و استودیو خواهد شد.

متاسفانه سپس از این که این قرارداد تازه بین طرفین وضع شد، اکتیویژن تصمیم گرفت که تا به طریقی وست و زامپلا را از استودیو بیرون کند. این شرکت تصمیم داشت که با این کار کنترل مالی و مدیریتی مجموعه کال آو دیوتی را به دست بگیرد. هنگامی که وست و زامپلا هم این چنین چیزی را دیدند، خودشان تلاش برای قطع همکاری با اکتیویژن را اغاز کردند.

تا سال ۲۰۱۰، درگیری بین این دو به قدری زیاد شد که اکتیویژن یک تیم حقوقی استخدام کرد تا مسائل مربوط به اینفینیتی داخل را بازدید کند. سپس از بازدید‌های زیاد این تیم حقوقی، بالاخره اکتیویژن موفق شد تا به علت «سرپیچی از دستورات» قرارداد وست و زامپلا را فسخ کند و آن‌ها را اخراج کند. با این کار، دو نفر از مشکل‌سازان اکتیویژن برای همیشه حذف شدند و همه حقوق قانونی و مالی کال آو دیوتی به طور کامل به اکتیویژن رسید. این شرکت فکر می‌کرد که قرار است ساخت بازی‌ها همانند اسبق ادامه اشکار کند و هیچ زمان انتظار اتفاقی که افتاد را نداشت.

افول Infinity Ward و تولد Respawn


1716642395 0 از عرش تا فرش داستان افول اینفینیتی وارد راسخ

هنگامی که اعضا تیم اینفینیتی داخل نحوه جدایی وست و زامپلا را دیدند، نمی‌توانستند اتفاقی که رخ داده را باور کنند. این دو نفر از تیمی سه نفره بودند که این استودیو را از اول رهبری کردند و با مدیریت آن‌ها می بود که بازی‌های قدرتمندی همانند کال آو دیوتی ساخته شدند. اکنون اکتیویژن بدون هیچ پشیمانی و مشکلی هر دو آن‌ها را اخراج کرد و مالکیت بازی را تصاحب کرد. این نوشته علتشد که هم انگیزه این کارکنان افت اشکار کند و هم از دست اکتیویژن به شدت عصبانی شوند.

اخراج دو نفر از بزرگ‌ترین نام‌ها در دنیا بازی‌سازی چندان خبر کوچکی نبوده است و همه از آن باخبر شدند. برای همین یکی از بزرگ‌ترین و قوی‌ترین نام‌های صنعت گیم با زامپلا و وست تماس گرفت تا هر دو آن‌ها را همراه هر کدام از اعضا تیم سابقشان که حاضر بودند اکتیویژن را ترک کنند را استخدام و به پشتیبانی آن‌ها یک استودیو تازه را از نو بسازند. این شرکت هم چیزی نبوده است جز EA و به پشتیبانی زامپلا، وست و تعداد زیاد بسیاری از کارکنان قدیمی اینفینیتی داخل که این استودیو را ترک کردند، یک استودیو تازه به نام Respawn Entertainment را بنیان‌گذاری کردند.

اگر این خبر برای شما تازه باشد، به گمان زیاد زیاد غافل‌گیر شده باشید. ولی هنگامی به آن مقداری فکر کنید، به راحتی فهمید می‌شوید که چرا بازی‌های شوتر استودیو ریسپاون تا این حد دلنشین و اعتیادآورند. وست و زامپلا قلب‌ و مغز اینفینیتی داخل بودند و با خروج خود، علاوه بر این که حیاتی‌ترین قسمت‌های این استودیو نابود شد، تعداد بسیاری از بهترین و تواناترین اعضا این استودیو هم به همراه آن‌ها خارج شدند. بعد به گمان زیاد می‌دانید که چرا مجموعه کال آو دیوتی رو به افول رفت.

سقوط آزاد


1716642395 899 از عرش تا فرش داستان افول اینفینیتی وارد راسخ

دوران اوج و عصر طلایی کال آو دیوتی تا سال ۲۰۱۳ ادامه داشت. طی سال‌های ۲۰۰۲ تا این سال، این بازی‌ها به پرطرفدارترین و بهترین بازی‌های شوتر تک‌نفره داستانی و چند نفره و تیمی تبدیل شدند. می‌توان او گفت که ۹۰ درصد از این پیروزی تنها برای تیم زیاد خوبی می بود که روی بازی‌ها کار می‌کردند. ولی خب با خروج آن‌ها، داستان افول Infinity Ward هم اغاز شد.

تا سال ۲۰۱۹، کیفیت همه بازی‌های کال آو دیوتی دائما رو به افت می بود. این نوشته را در نظرات بازیکنان هم به راحتی می‌توانید ببینید. همه می‌دانستند که آن کال آو دیوتی‌های اسبق دیگر وجود ندارند و فقط یک سری بازی تکرار می‌بینند که محیط‌شان تحول می‌کند و ایده خلاقانه و انقلابی ندارند. از طرفی استقبال بازیکنان از قسمت‌های آنلاین و مولتی‌پلیر هم علتشده می بود تا کیفیت قسمت‌های کمپین کمتر از قبل باشد و قسمت بزرگی از طرفداران کال آو دیوتی، با این سری بازی غریبه باشند. از طرفی اکتیویژن هم از این مسیر راضی می بود چرا که درآمد از قسمت آنلاین زیاد زیاد تر شده می بود و کال آو دیوتی هم چنان پرفروش‌ترین بازی سال می‌شد. اما این فروش زیاد، با چه هزینه‌ای اتفاق افتاد؟

مقداری هم امید


1716642395 482 از عرش تا فرش داستان افول اینفینیتی وارد راسخ

در سال ۲۰۱۹ همه چیز عوض شد، یا حداقل اکتیویژن امیدوار می بود که همه چیز عوض شود. در این سال بالاخره سپس از زمان‌ها تلاش بازی تازه Modern Warfare انتشار شد، ولی این بار با طعم و چاشنی تازه. این بازی هم یک داستان قوی تک‌نفره و تکه چند نفره زیاد قدرتمندی داشت. در کنار آن یک حالت بتل رویال هم به بازی اضافه کردند تا از ترند اون دوران عقب نمانند.
قسمت وارزون در این بازی به یک پیروزی شکوهمند برای این تیم تازه اینفینیتی داخل تبدیل شد. یقیناً این نوشته را هم باید ذکر کرد که این استودیو در ساخت این بازی تنها نبوده است و از استودیو‌های Raven Software ،Treyarch و Sledgehammer Games هم پشتیبانی زیاد بسیاری دریافت کرد.

این کار تیمی و سفری به قبل کال آو دیوتی علتشد که امید طرفداران به این بازی برگردد. بار دیگر این بازی به صدر لیست دانلود‌ها اضافه شد و بازیکنان سرورهای آن را پر کردند. اکنون اکتیویژن که استقبال‌های طرفداران را دیده می بود، امیدوارتر از قبل به مسیرش در ادامه گفت اگرچه که با سبک و سیاق خودش!

نادرست و باز هم نادرست


1716642395 356 از عرش تا فرش داستان افول اینفینیتی وارد راسخ

اکتیویژن باید به بهترین شکل ممکن از این مومنتومی که داشت منفعت گیری می‌کرد. یقیناً خب تا حدودی هم، تا جایی که می‌توانست منفعت گیری کرد. این شرکت هنگامی که پیروزی باورنکردنی مدرن وارفر را دید، سریعا به گسترش‌دهنده‌هایش این ماموریت را داد که کار را بر روی عناوین بعدی کال آو دیوتی اغاز کنند.

استودیو اینفینیتی داخل روی دو بازی بعدی، یعنی کلد وار و ونگارد، کار نکرد. از قضا این دو بازی دو تا از ضعیف‌ترین بازی‌های تاریخ کل مجموعه هم شدند. هیچ قسمتی از این دو بازی نه قابل دقت می بود و نه محتوا جدیدی اضافه می‌کرد. این نوشته علتشد که مومنتوم اکتیویژن برای کال آو دیوتی به طور کامل نابود شود.

اکنون اتفاقات سپس از این دو بازی احتمالا برای ناکامی کلد وار و ونگارد می بود، احتمالا هم دلایل خودش را داشت. در هر صورت اکتیویژن چنان ضربه‌ای از ناکامی این دو بازی خورد که دیگر فردی نه به اسم این شرکت می‌توانست مطمعن کند و نه کس فرد دیگر علاقه خاصی به مجموعه کال آو دیوتی داشت.

باز هم مدرن وارفر


1716642395 357 از عرش تا فرش داستان افول اینفینیتی وارد راسخ

استودیو اینفینیتی داخل با بازی Modern Warfare 2 در سال ۲۰۲۲ برگشت. طبیعتا الان دیگر می‌دانید که تنها داشتن اسم «مدرن وارفر» روی گفتن یکی از بازی‌های این استودیو علتپیروزی قطعی آن در بازار می‌شود. این بازی هم رکورد فروش کل مجموعه را شکاند و تنها در زمان یک هفته، بیشتر از ۸ میلیون نسخه فروش داشت و طی چند روز بیشتر از ۱ میلیارد دلار درآمدزایی کرد.

احتمالا شما در این تکه از داستان سقوط اینفینتی داخل انتظار یک برگشت را داشته باشید، ولی متاسفانه این‌طور نبوده است. این بازی جزئیات زیاد بیشتری نسبت به گفتن قبلی‌اش نداشت و در حقیقت زیاد تر یک بسته الحاقی می بود و نه یک بازی کامل و جدا. با این حال طرفداران زیاد بسیاری بازی را خریدند و تعداد بسیاری از آن‌ها به حقیقتی تلخ پی بردند. یکی از تنها دلایلی که همان مدرن وارفر اول موفق می بود، خاطرات ما از این مجموعه قدیمی می بود.

این حس نوستالژی دیگر وجود نداشت و فقط برای یک نام قدیمی، ما از بازی لذت نمی‌بردیم. آن فروش بسیاری که در سال ۲۰۲۲ هم اتفاق افتاد به این خاطر می بود که همه انتظار آن نوستالژی دلنشین را داشتند، ولی خب چون دیگر هیچ حس نوستالژی‌ای وجود نداشت، همه به حقیقت درون بازی پی بردند. دیگر همه فهمیدند که این بازی‌ها فقط یک سری گفتن تکراری از بازی‌های قدیمی این مجموعه‌اند و محتوای خاصی قرار نیست به آن‌ها اضافه شود. گویی که کال آو دیوتی و اینفینتی داخل فقط تصمیم داشتند تا بازیکنان را در یک حلقه بی‌آخر قرار دهند و با نسخه‌های گوناگون مدرن وارفر، ضعف‌های متعدد خودشان را در نوآوری و خلاقیت بپوشانند.

پایانی تلخ


1716642395 681 از عرش تا فرش داستان افول اینفینیتی وارد راسخ

اکتیویژن و استودیو اسلج‌همر حتی یک سال هم زمان ندادند و در سال ۲۰۲۳ به پشتیبانی استودیو اینفینیتی داخل بازی Modern Warfare 3 را با قیمت باورنکردنی ۷۰ دلار داخل بازار کردند. این بازی یکی از مختصر‌ترین، بدترین، کم‌امتیازترین و نفرت‌انگیزترین بازی‌هایی است که اسم «کال آو دیوتی» را به دوش می‌کشد. دیگر نه خبری از آن بازی‌های با کیفیت است و نه خبری از یک بازی تیمی دلنشین، تنها چیزی که از این مجموعه باقی ماند تنها یک پوکه خالی از نامی می بود که یک زمان می‌شناختیم.

از سال ۲۰۲۱ تا به امروز، اکتیویژن به طور ماهیانه میلیون‌ها بازیکن از دست می‌داد و تا الان بیشتر از ۶۰ میلیون نفر از بازیکنان ثابتش را از دست داده است. بازی‌های ناکامی خورده اخیرش و قیمت بالا و کیفیت پایینی که دارد همه انها علتشدند که دیگر فردی نه از کال آو دیوتی به خوبی یاد کند و نه از اکتیویژن.

آن تیم سابقی که می‌شناختیم و با بازی‌هایش بزرگ شدیم الان مشغول کار روی بازی‌هایی همانند تایتان‌فال و ایپکس لجندز است. آینده‌ای که استودیو ریسپاون به گفتن جانشین واقعی اینفینیتی داخل دارد، زیاد امیدوار کننده است. ولی متاسفانه به نظر نمی‌رسد که خود استودیو مهم اینفینتی داخل بتواند خودش را از این فاجعه نجات دهد.

اکنون هم که کال آو دیوتی به طور رسمی زیر پرچم مایکروسافت و ایکس باکس تشکیل می‌شود، باید دید کیفیت بازی‌های این مجموعه به کجا خواهد رسید. تری‌آرک با خلق سری Black OPS توانست جامعه کالت خودش را خلق کند اگرچه که آن‌ها هم با نسخه‌های سوم و چهارم، راه‌شان کج شد. اکنون باید دید که آیا بلک آپس ۶ می‌تواند سری را به اوج برگرداند و مسیر تازه‌ای به اینفینیتی داخل نشان دهد یا این‌که فرنچایز زیاد تر از قبل در تنگنایی که گیر افتاده غرق می‌شود.

زیاد تر بخوانید:

دسته بندی مطالب
کسب وکار

اخبار ورزشی

اخبار اقتصادی

فرهنگ وهنر

سلامتی

اخبار تکنولوژی

[ad_2]