به گزارش راسخ
به گزارش خبرنگار فرهنگی ، نوروز ۱۳۹۰ شبکه یک سیما با پخش سریال پایتخت مردم را پای تلویزیون میخکوب کرد پیروزی پایتخت تا ۶ نوروز چنان می بود که به نظر میرسید مدیران تازه صداوسیما نخواهند توانست به این آسانی اقبال عمومی به این سریال را تکرار کنند.
«پایتخت» هم به لحاظ فرهنگی و هم از نظر اجتماعی چنان پیوندهای محکمی با مخاطب برقرار کرد که عمل های بعدی برنامهسازان نوروزی کوششهایی در راستای تکرار آن پیروزی می بود.
این درحالی است که برررسی کارنامه سیما در نوروز ۱۴۰۳ مشخص می کند ویترین کنداکتور سازمان صداوسیما با اعمال برخی تغییرات توانسته تا اندازه بسیاری انتظارات مخاطبان را برآورده کند.
نوروز امسال به علت همزمانی با ماه مبارک رمضان از حساسیت بیشتری نیز برای برنامهسازان برخوردار می بود به همین علت شبکههای گوناگون سیما با پخش ۱۹۰ فیلم سینمایی از سینمای ایران و جهان، مجموعههای نمایشی، مستندها، پویانماییها، مسابقههای دلنشین، برنامههای مفرح و سرگرمکننده، برنامههای معارفی اختصاصی ماه مبارک رمضان از جمله اختصاصیهای سحر و افطار، ترتیلخوانی، مناجاتخوانی و سخنرانی به استقبال این دو مناسبت رفتند.
شبکه یک و دو سریال دلنشین/ امیدوار به برگشتِ «پایتخت»
شبکه یک سریالهای «زیرخاکی» و «نون خ» را روی آنتن فرستاد. مرور شبکههای اجتماعی مشخص می کند «نونخ» با کارگردانی سعید آقاخانی توانسته است نظر مثبت مخاطبان را به خود جلب کند، شبکه یک این چنین برنامه «مناجاتخوانی» و شبهای ماه مبارک از حرم حضرت معصومه(س) را با اجرای سلحشور ساعت ۳ بامداد و حاج منصور ارضی سپس از نماز صبح و ظهر روی آنتن فرستاد که مورد استقبال قرار گرفت.
اجرای گروههای موسیقی نواحی با مقصد آشنایی مخاطب باهنرهای اصیل ایرانی و اسلامی در برنامه «کرشمه» با اجرای محمودرضا قدیریان نیز نشان داد این شبکه همه سلیقهها را در نظر گرفته است.
این روزها هم سخن و حدیث درمورد «پایتخت» زیاد است. خصوصاً مهدی نقویان رئیس مرکز سیمافیلم به تازگی در او گفتوگویی با خبرنگار تسنیم اظهار کرده که فصل هفتم این مجموعه تلویزیونی در سال ۱۴۰۳ ساخته خواهد شد. چندی سپس سیروس مقدم هم در اولین اظهارنظر خود این مسئله را قبول کرد که فرآیند ساخت و تشکیل «پایتخت۷» در حال بازدید و پیگیری است.
شبکه دو و دقت به مأموریت ذاتیاش؛ برنامههای زنانه و خانوادگی
شبکه دو با برنامههای «از مامان بگو»، «هموطنز» و مسابقه «شصتادیا» به پیشواز نوروز و ماه مبارک رفت اما با برنامه «کافهبازی» که به معارفه و نقد بازیهای رایانهای خارجی و ایرانی میپردازد و نیز مسابقه «صد در صد» نشان داد در برنام ریزیهای انجام شده جایگاه اختصاصیای برای خانوادههای ایرانی تدارک دیده است.
اما احتمالا اینجا میتوان او گفت برنامهها در این شبکه از سریال پخش شده پیشتازتر بودند و زیاد تر توانستند مورد دقت مخاطب قرار بگیرند.
شبکه سه و برگشت دادن چند چهره مهم
شبکه ۳ محمدرضا گلزار، مهران غفوریان و جواد رضویان را برای اجرای مسابقههایی فراخواند که زیاد تر از همه «شب خوش» مهران غفوریان مورد دقت قرار گرفت. هرچند معرکه و پانتولیگ رضویان و گلزار مخاطبان خاص خودش را دارد. اما غفوریان با دعوت از کمدینهایی همچون اکبر عبدی و علیرضا خمسه توانست دقت مخاطبان تعداد بسیاری را به خودش جلب کند.
شبکه نسیم و برگشت مهمانی ایرج طهماسب
اما در این بین شبکه نسیم توانست در تحویل سال با برگشت دادن فرزاد حسنی به اجرای تلویزیونی که مدتی است زیاد تر در رادیو فعالیت داشته یک برنامه استانداردی را در معرض نگاه مخاطبان قرار دهد. این چنین برگشت ایرج طهماسب با «مهمانی» هم اتفاق خوشایندی را برای تلویزیون در ایام نوروز فراهم کرد.
ایرج طهماسب و عروسکهای جذابش را که به نظر میرسید برای همیشه از رسانه ملی کوچ کردهاند به سیما بازگرداند و نشان داد بلد است چطور با چسب نوستالژی مخاطب را پای تلویزیون بشاند.
برنامه گفتگو محور «برمودا» با اجرای کامران نجفزاده و باحضور میهمانانی که از شخصیتهای فرهنگی اجتماعی وسیاسی به مرور بهتر شد و با وجود نقدهای منفیای که در ابتدا دریافت کرد در نوروز خوب ظاهر شد. این چنین دیگر برنامهها همچون «خوش نمک»، «بگو بخند»، «نسیم آوا»، «بیپایان» و «نسیم رمضان» راه خودشان را پیش میروال.
در بین همه این اتفاقات یک مسئلهای وجود دارد که به غیر از «زیرخاکی» و «نونخ» که روزهای نخست پخش خود را سپری میکند برنامهها بهتر از سریالها بودهاند و باید چشم به راه ماند و دید که در ۱۴۰۳ سیمافیلم با اتفاقات تازه خود و سیاستهای نو و بدیع چه مقدار مخاطبان را به واسطه پخش سریالهای دلنشین به جعبه جادو نزدیکتر خواهد کرد؟
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
کسب وکار