به گزارش راسخ
از ویتو کورلئونه در فیلم پدرخوانده (The Godfather) گرفته تا سوفیا لورن در فیلم دیروز، امروز، فردا (Yesterday, Today and Tomorrow)، شخصیتهای ایتالیایی زیاد تر با حرکات دستشان به عکس کشیده خواهد شد.
اخیراً مطالعه ای قبول کرده که این ویژگی ایتالیایی ها در دنیای واقعی هم صادق است.
محققان در دانشگاه لوند حرکات ایتالیایی ها و سوئدی ها را زمان سخن بگویید کردن مورد مطالعه قرار دادند.
آنها دریافتند که ایتالیایی ها از بیشتر از ۴۰ حرکت دست در دقیقه زمان سخن بگویید کردن منفعت گیری می کنند؛ چیزی نزدیک به دو برابر یک فرد سوئدی.
در حالی که برخی از فرهنگهای دیگر نیز از ژستها و حرکات گوناگون برای پشتیبانی به نشان دادن قسمتهایی از داستان و روایت خود منفعت گیری میکنند، ایتالیاییها از حرکات دستشان به گفتن نوعی تفسیر جاری درمورد آنچه که میگویند، منفعت گیری میکنند.
محققان دانشگاه لوند سوئد از ۱۲ ایتالیایی و ۱۲ سوئدی خواستند تا داستان یک قسمت ۹۰ ثانیه ای از کارتون پینگو را برای فردی که این کارتون را ندیده، نقل کنند.
محققان دریافتند که ایتالیایی ها از ۲۲ حرکت دست در هر ۱۰۰ کلمه منفعت گیری می کنند، اما مقدار حرکت دست سوئدی ها ۱۱ حرکت به ازای هر ۱۰۰ کلمه می بود.

مطالعات قبلی نشان داده اند که ایتالیایی ها نزدیک به ۱۸۸ کلمه در دقیقه سخن بگویید می کنند که شامل حدوداً ۴۱ حرکت دست می شود.
دکتر ماریا گرازیانو در این باره حرف های است:
ایتالیایی ها زیاد تر از سوئدی ها از ژست ها و حرکات دست منفعت گیری می کنند که مطابق انتظارات می بود.
دلنشینتر این که نشان دادیم مردم از فرهنگهای گوناگون به علت سبکهای کلامی متفاوت و راه حلهای گوناگون داستانسرایی و توضیح یک نوشته، از ژستها و حرکات متغیری منفعت گیری میکنند.

محققان علاوه بر تعداد حرکات دست، به علت منفعت گیری از این حرکات در طول داستانگویی نیز دقت کردند.
هنگامی داستان یا روایتی را تعریف می کنیم، چندین نوع اطلاعات را با یکدیگر ترکیب میکنیم: شخصیتها و رویدادها را معارفه میکنیم، اعمال را توصیف کرده و علت آن ها را توضیح میدهیم.
این چنین بازدید میکنیم که شنونده سخن بگوییدهایمان را بفهمد.
در روایت داستان انیمیشنها و کارتونها، نهتنها به خود داستان اشاره میشود، بلکه به فعل تماشا کردن (دیدن) نیز اشاره میشود.

این پژوهش نشان داد که ایتالیاییها تمایل بیشتری به منفعت گیری از حرکات «واقعگرایانه» دارند؛ یعنی حرکاتی که در رابطه داستان اظهار نظر کرده و قسمتهای جدیدی را به شنونده معارفه میکنند.
در همین حال، سوئدیها تمایل داشتند که از حرکات «نمایشی» بیشتری منفعت گیری کنند که عمدتاً رویدادهای گوناگون داستانی را به نمایش میگذارد.
دسته بندی مطالب
کسب وکار