به گزارش راسخ
ارزبری خودروهای داخلی یکی از مواردی است که تأثیر قابلتوجهی بر قیمت خودروها میگذارد. درواقع با افزایش نرخ ارزهای خارجی، خودروسازان خواهان افزایش قیمت خودروهایشان خواهد شد. بر پایه آمار اراعهشده از سوی وزارت صمت، در سال قبل صنعت ماشین هشت میلیارد دلار ارز مصرف کرده است. بیشترین مقدار ارز مصرفی در سال قبل، صرف خرید و واردات قطعات ماشین شده. بهعبارتی، خودروهای مونتاژی بیشترین مقدار مصرف ارز صنعت خودروسازی را در سال قبل داشتهاند.
نگاهی به جزئیات آمار ارزبری خودروهای داخلی
در ردههای بعدی ارزبری خودروهای داخلی واردات قطعات موتورسیکلت، کامیون، خودروهای سواری نو و اتوبوس قرار داشتهاند. واردات خودروهای سواری نو در سال قبل ۲۲۴ میلیون دلار ارز مصرف کرده است. اگر قیمت هر خودروی وارداتی را بهطور میانگین ۲۰ هزار دلار درنظر بگیریم، ۱۱,۲۰۰ دستگاه ماشین در سال قبل برای واردات به سرزمین ارز دریافت کردهاند. این رقم با اعداد اعلامی گمرک برای واردات ماشین که نزدیک به ۱۰ هزار دستگاه است، مطابقت نسبی دارد.
بخشی از نمودار ارزبری خودروهای داخلی که چندان موردتوجه کاربران و کارشناسان نیست، سهم مربوط به واردات قطعات موتورسیکلت است. طی سال ۱۴۰۲، مبلغ ۷۸۲ میلیون دلار صرف واردات قطعات موتورسیکلت به سرزمین شده. درواقع تولیدکنندگان موتورسیکلت در ایران بهواسطه سالها تشکیل موتورهای مطرح هوندا، قابلیت گسترش محصولات تازه از دست داده و اکنون به مونتاژکاران موتورهای چینی تبدیل شدهاند. با حذف موتورهای کاربراتوری بهعلت آلایندگی، تولیدکنندگان موتورسیکلت چارهای جز مونتاژ موتورهای چینی در داخل ندارند.
کمترین مقدار ارزبری خودروهای داخلی در سال ۱۴۰۲ نیز به اتوبوسها تعلق یافته است. قسمت اتوبوس تنها ۲۵ میلیون دلار ارز دریافت کرده. قیمت هر اتوبوس خارجی نزدیک به ۱۳۰ هزار دلار است و با این رقم میتوان ۱۹۲ دستگاه اتوبوس به سرزمین داخل کرد؛ حال آنکه ناوگان مسافربری ایران اکنون به بیشتر از هفت هزار دستگاه اتوبوس تازه نیاز دارد. بر پایه آنچه در نمودار بالا میبینیم، قسمت واردات اتوبوس در سال ۱۴۰۳ به دقت جدی وزارت صنعت نیاز دارد.
دسته بندی مطالب
کسب وکار