به گزارش راسخ
خبرگزاری تسنیم، با دقت به نامگذاری سال ۱۴۰۳ با گفتن «جهش تشکیل با شراکت مردم» بدیهی است افزایش جهش گونه تشکیل، اعم از تشکیل کالاها و خدمات و به طور کلی تشکیل ناخالص داخلی و تشکیل ملی، بدون شراکت عمومی مردم امکان پذیر نیست. احتمالا بتوان او گفت یکی از مردمی ترین حوزه های اقتصادی سرزمین حوزه تجارت الکترونیکی است و ما الان سکوهای تجارت الکترونیکی زیاد توانمند و با قابلیتهای بالا داریم که در حوزه های گوناگون، این امکان را برای فعالان اقتصادی تشکیل کرده اند که بدون این که نیازمند هزینه فراهم مغازه در یک محل پرتردد به گمان زیادً در شهرهای پرجمعیت و یا حتی دایر کردن یک سایت جدا گانه و هزینههای حمایتسختافزاری و نرمافزاری و سپس هم تبلیغات و بازاریابی برای افزایش تعداد مشتریان باشند، به سادگی بتوانند کالاها و خدمات تولیدی خودشان را در بستر این سکوها با کاربران چندده میلیونی اراعه کنند. تنوع سکوهای تجارت الکترونیکی هم زیاد بالاست و تقریباً همه حوزههای اقتصادی را شامل میشود.
در حوزه کالایی سکوهای تجارت الکترونیکی زیاد توانمندی داریم که عموم تولیدکنندگان حتی یک خانم خانه دار در روستاها و شهرهای کوچک، مشروط بر این که کالای تولیدیشان کیفیت و قیمت مناسب داشته باشد، بتوانند در یک شرایط کاملاً عادلانه و رقابتی در کنار دیگر فعالان اقتصادی کالا و خدمت خود را در معرض فروش برای کاربران چندده میلیونی قرار دهند. در حوزه سایت های درج آگهی و تبلیغاتی نیز سکوهای توانمندی داریم که برای فعالان اقتصادی و عموم مردم امکان فروش کالاهای دست دوم و شبیه آن را فراهم و ما را از سکوهای خارجی بی نیاز کردند. این چنین سکوهای سلامت زیاد توانمندی داریم اعم از خدمات سلامت همانند مشاوره و نوبت دهی و این چنین کالاهای سلامت محور همانند تجهیزات پزشکی، مکمل و دارو که در چارچوب ضوابط و مصوبات، پزشکان و داروخانه ها میتوانند کالاها و خدمات خودشان را در بستر این سکوها اراعه کنند و فروششان را افزایش دهند و بدون نیاز به مراجعه حضوری و با سهولت بالا، کالا و خدمت خود را به مصرفکننده برسانند.
در حوزه گردشگری هم سکوهای توانمندی داریم که هتلها، مسافرخانه ها، بومگردی ها و دیگر تأسیسات گردشگری میتوانند در بستر این سکوها خدماتشان را اراعه کنند و وجود داشته باشند و فروش خود را افزایش دهند. این چنین در حوزه آموزش سکوهای خوبی داریم که امکان آموزشهای برخط و تخصصی را در حوزههای گوناگون فراهم کردند. علاوه بر این سکوهایی در حوزه فناوریهای مالی داریم که مواردی همانند تسهیلات خرد، فروش اقساطی و دیگر خدمات مالی را با شکلهای تازه و حل معضلات قبل همانند اراعه تسهیلات خرد به عموم مردم که سالها حل نشده می بود را خوشبختانه حل کردند. سکوهای فرد دیگر نیز در دیگر حوزهها همانند فرهنگی و فرهنگی برای فروش بلیت، رزرو تئاتر، کنسرت و … داریم و نمونه دیگر سکوهای حوزه حمل و نقل اعم از حمل بار و مسافر مخصوصاً حمل و نقل شهری و تاکسیهای اینترنتی است که همه ما روزانه منفعت گیری میکنیم و این تنوع زیاد بالا از سکوهای توانمند و با قابلیتهای گوناگون ما را کاملاً از سکوهای شبیه خارجی بی نیاز کرده است.
دلنشین دقت است که همه این عمل های و سکوها با اندوختهگذاری قسمت خصوصی توسط خود مردم و جوانان تحصیلکرده و نخبه همین سرزمین تشکیل شده و حمایتو گسترش داده میشود و به همین علت عرض شد که تجارت الکترونیکی یکی از مردمی ترین حوزه های اقتصادی سرزمین است که ویژگیهای فرد دیگر همانند شرکتهای دانش بنیان، فناوریهای تازه و دانش تخصصی را نیز در خودش جا داده و احتمالا بتوان به جرات او گفت همه ویژگیهای مورد نظر رهبری اعم از مردمی بودن، دانش بنیان بودن، وجود جوانان و فعالیت جهادی را دارا میباشد و از همین جهت در دهه تازه تنها حوزه اقتصادی بوده که دائماً رشد داشته و رفاه عمومی را به طور نسبی برای مردم بالا برده است.
مسئله حائز اهمیت این که روبه رو مسئولان و دستگاههای دولتی با سکوهای تجارت الکترونیکی زیاد مهم است که با طمأنینه و برخورد تخصصی باشد چون این سکوها کاملاً مبتنی بر دانش تخصصی و فناوری روز طراحی شده اند. لذا ورودهای غیرتخصصی در حوزه های گوناگون همانند تاکسیهای اینترنتی یا سکوهای سلامت به بهانه های گوناگون اعم از مواردی که مربوط به اقتصاد سنتی، دولتی و دستوری است به شدت صدمه میزنند و ملزوم است دستگاهها با یک نگاه تخصصی ورود کنند و به هیچ وجه برخوردهای قهری، یکطرفه و از بالا به پایین در این حوزه جواب نمیدهد و فقطً صدمه زننده است.
عموم مردم و رسانه ها مخصوصاً افراد و رسانههای دغدغه مند، ملزوم است روبه رو شان با سکوهای تجارت الکترونیکی به نحوی باشد که به هیچ وجه جهت صدمه نشود. یعنی ضمن رفع شدن دغدغه ها دقت داشته باشیم که این سکوها چه خدماتی برای ما فراهم و ما را از سکوهای خارجی و معضلات آن که مشابهش را متأسفانه در حوزه پیامرسانها داریم، بی نیاز کرده اند. به این علت برخورد مسئولان، رسانه ها و عموم مردم باید همراه با صبوری، اسایش و فهمیدن، بلوغ مشابه با این حوزه تخصصی باشد که انشاء الله بتواند بیشتر از پیش ما را در این حوزه اقتصادی و تحقق شعار سال که «جهش تشکیل با شراکت مردم» است موفق نماید.
* محمدجواد هادی کارشناس اقتصادی
انتهای مطلب/
دسته بندی مطالب
کسب وکار