به گزارش راسخ
«داود منظور»، رئیس سازمان برنامه و بودجه، بار دیگر در جریان یک اظهارنظر رسمی، مخالفت خود را با واردات ماشین نشان داد. او در او مباحثه با خبرگزاری ایسنا خبرداد که تخصیص ارزهای سرزمین برای واردات اتومبیل بهصرفه نیست. او مدتی پیش نیز این چنین حرف هایای را گفتن کرده می بود اما مدتی سپس از موضع خود عقبنشینی کرد. تکرار حرف هایهای منظور در مخالفت با واردات ماشین مشخص می کند که باید او را یکی از مخالفین مهم واردات اتومبیل به سرزمین بدانیم.
مخالفت علنی داود منظور با واردات ماشین
رئیس سازمان برنامه و بودجه در او مباحثه با خبرگزاری ایسنا او گفت: «فکر می کنیم که سال ۱۴۰۳ نزدیک به دو، سه میلیارد دلار واردات اتومبیل انجام شود. میدانیم به صلاح سرزمین نیست که منبع های ارزی سرزمین را به واردات ماشین تعلق دهیم. ما در داخل سرزمین ظرفیت تشکیل ۱.۵ میلیون ماشین را داریم.»
اظهارات داود منظور درحالی گفتن میشود که مدام فعالان اقتصادی، شرکتهای واردکننده و خودروسازان از افتارز درزمینه واردات اتومبیل و قطعات ماشین گله های دارند. این چنین روزنامه دنیای اقتصاد در جریان گزارشی به این نوشته پرداخته است که ما نیز آن را در دیجیاتو انتشار کردهایم. به گزارش این روزنامه، قسمت اعظم ارز تخصیصیافته در حوزه ماشین به نوشته مونتاژ مربوط میشود. بر پایه گزارش منتشرشده، تنها قسمت کوچکی از ارز قسمت اتومبیل به حوزه واردات ماشین میرسد.
بر پایه آمار اراعهشده از سوی وزارت صنعت و بانک مرکزی، در ۱۰ ماه امسال هشت میلیارد و ۱۳۴ میلیون دلار ارز به ماشین و نیمهمحرکه تعلق یافته است. سهم واردات اتومبیل از این رقم تنها ۱.۵ درصد، معادل ۱۲۰ میلیون دلار بوده. بهعبارتی، کمتر از سه درصد ارز قسمت اتومبیل برای واردات اتومبیل صرف شده است. حال باید این سوال را از داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه، سوال کرد که آیا تخصیص ارز هنگفت برای مونتاژ خودروهای چینی مشکلی از نظر او ندارد؟ اگر خودروهایی همچون بستیون T77 در داخل سرزمین با داخلیسازی حداقلی مونتاژ شوند، آنگاه تخصیص ارز برای مونتاژ این خودروها بهصرفه خواهد می بود؟ درنهایت مخالفت با دستور رئیسجمهور مبنی بر آزادسازی واردات ماشین به سرزمین، با چه هدفی صورت گرفته است؟
دسته بندی مطالب
کسب وکار