«محمدحسین ادیانی»، مدیرعامل شرکت پارس ماشین، از اغاز همکاری رسمی این شرکت با سایک موتور چین خبر داد. همکاری پارس ماشین و سایک چین به رکود چندساله تشکیل در این خودروساز ایرانی آخر خواهد داد. پارس ماشین تصمیم دارد از همکاری با SAIC چین برای افزایش تنوع محصولات خود منفعت گیری کند.
شرکت پارس ماشین قدیمیترین خودروساز خاورمیانه محسوب میبشود اما این روزها به هیچ گفتن احوال مناسبی ندارد. پارس ماشین برای سالها با مونتاژ محصولات جنرال موتورز و نیسان شناخته میشد. بااینحال روزبهروز حالت تشکیل این شرکت افول کرد و بعد از خروج برلیانس در سال ۱۳۹۸، خط تشکیل پارس ماشین با کمترین سطح فعالیت میکرد. درواقع بعد از خروج برلیانس و ناکامی پارس ماشین در ادامه تشکیل خودروهای مونتاژی، پارس ماشین هیچ محصول فرد دیگر برای تشکیل نداشت. این شرکت از سال ۱۳۹۸ تا بحال به تشکیل برخی نسخههای کوییک و ساینا میپرداخت. همکاری پارس ماشین و SAIC موتور چین میتواند این حالت را بعد از پنج سال تحول دهد.
به حرف های محمدحسین ادیانی، همکاری پارس ماشین و سایک موتور چین در ابتدا بر مبنای واردات ماشین صورت خواهد گرفت. این شرکت تصمیم دارد تا در قدم نخست کراساوور هیبریدی رووی eRX5 را به بازار ایران بیاورد که نسخه الکتریکی کراساوور ام جی RX5 است. بعد از آن نیز محصولات فرد دیگر با روش مونتاژ CKD از برند سایک توسط پارس ماشین به بازار ایران اراعه خواهند شد.
پیشبینی نهچندان روشن از نتیجه همکاری پارس ماشین و سایک موتور چین
اظهار خبر همکاری پارس ماشین و SAIC موتور چین درحالی صورت میگیرد که این شرکت چینی درزمینه تعهدات خود سابقه فوق الاده نداشته است. اگر بهخاطر داشته باشید، شرکت آذویکو طی نیمه دوم دهه ۱۳۹۰ محصولات ام جی را در ایران مونتاژ میکرد. شرکت ام جی ایران نیز طی همین دهه خودروهای وارداتی ام جی را داخل بازار ایران کرده می بود. خودروسازی فردا نیز تصمیم داشت تا ام جی RX5 را در ایران مونتاژ کند. بااینحال بعد از برگشت تحریمها، سایک موتور و برند زیرشاخه آن یعنی ام جی نیز از بازار ایران رفتند. به این علت انتظار داریم تا در آیندهای نهچندان دور، همکاری پارس ماشین و سایک موتور چین نیز نتیجهای همچون همکاری پارس ماشین و برلیانس داشته باشد.