به نقل از خبرگزاری تسنیم و به نقل از وزارت اقتصاد، قوتاله اسماعیلی مدیرعامل سازمان حسابرسی با اشاره به عمل های، رویکردها، اهداف و دستاوردهای این سازمان او گفت: بر پایه قانون، ماموریت سازمان حسابرسی، فراهم نیازهای اساسی دولت در عرصه حسابرسی و اراعه خدمات مالی است. جذب نیروی انسانی یکی از چالشها بوده، چون این سازمان سالها است که نیرو جذب نکرده است، با این همه، نیروهای متخصص سازمان نیز بازنشسته شدند و با افتشدید نیروی متخصص در حرفه روبه رو شده است.
این افتنیرو به همکاران ما سختی کاری بسیاری داخل کرده است؛ به این علت برای جذب ۱۶۰ نفر نیرو عمل کردیم که یقیناً فرآیند اداری آن طویل شده، اما خوشبختانه روال خوبی را میگذراند. این روال از سال ۱۳۹۹ اغاز شده و تا بحال نزدیک به ۶۰ درصد از نیروهایی که تقاضا کردیم، جذب سازمان شدهاند ولی تا این مدت خواسته ما به طور کامل محقق نشده است.
اسماعیلی او گفت: افتنیرو برای سازمان حسابرسی که بازوی نظارتی قوه مجریه است، یک چالش اساسی است؛ چون ما باید همیشه برنامهریزی منظمی برای جذب داشته باشیم، به این علت که به طور مداوم کارکنان حرفهای بازنشسته و یا مستعفی خواهد شد. از نظر دیگر، نیروهای تازه یک روال آموزشی پیش رو دارند که باید گذرانده بشود که همین روال دو سال طول میکشد، تا نیروها بتوانند به طور حرفهای داخل حوزه حسابرسی مؤثر و کارآمد شوند.
زمانبر بودن جذب و آموزش نیرو در حرفه حسابرسی یک چالش است که ما را دچار مشکل کرده، از نظر دیگر نیازهای قسمت دولتی (به اختصاصی شرکتهای دولتی) در عرصه خدمات حسابرسی نسبت به قبل زیاد تر شده است. با دقت به این که اندوخته سازمان حسابرسی، نیروی انسانی است، به این علت اگر نتوانیم به قدر کافی نیروی انسانی کارآمد و کیفی داشته باشیم، بی شک در کارکرد و کیفیت حرفه حسابرسی تاثییر میگذارد.
مدیرعامل سازمان حسابرسی در ادامه گفت؛ مسئله دیگر این که، قسمت خصوصی حرفه حسابرسی به گونه ای رقیب ما است، چون قسمت غیردولتی، در عرصه حقوق و مزایا زیاد راحت تر عمل میکند و با تشکیل جذابیت (رفاه، حقوق و مزایای کافی) نیروهای متخصص و کارآمد سازمان را جذب میکند، از نظر دیگر به علت محدودیتهای ناشی از مقررات عمومی، سازمان حسابرسی در تشکیل این جذابیت (حقوق، مزایا و رفاه) در نگهداشت نیروها دست بسته است.
تلاش میکنیم نیروهای کیفی و نخبه در حرفه حسابرسی را جذب سازمان کنیم
وی او گفت: اگر بتوانیم با برنامهریزی و پشتیبانیهای مجمع عمومی سازمان، فرآیند جذب نیروهای کیفی و نخبه را تسهیل کنیم، به دستاورد مساعد خواهیم رسید؛ مسئله دوم این که، افرادی در حرفه حسابرسی می توانند موفق شوند که به این حرفه علاقمند باشند، در محیط کار بیشترین تلاش را برای کسب دانش و توانایی به کار بگیرند.
نوشته سوم در خصوص جذب نیرو این است که باید در انتخاب نیرو اختیار ملزوم را داشته باشیم تا فرد را با دقت به اهداف سازمان، برسی کنیم و ببینیم که این فرد اگر بخواهد در این نهاد نظارتی ۳۰ سال کار کند، آیا او در این زمان طویل میتواند کارآمد و مؤثر باشد یا خیر! اگر مؤثر نیست همین ابتدا از جذب او خودداری کنیم، گرچه امروزه مصاحبه در روال جذب مؤثر است، اما منظور ما برآورده نمیشود و متأسفانه این شیوه فرآیند جذب، برای حرفه حسابرسی مناسب نیست.
گرفتن مجوز استخدام منوط به بازنگری در ساختار سازمانی است و اکنون در مرحله بازنگری هستیم
خوشبختانه وزیر محترم اقتصاد پشتیبانیهای زیاد خوبی از این سازمان داشته و در تعداد بسیاری از جلسات پافشاری کرده که درخواستهای ما در خصوص جذب نیروی انسانی پیگیری بشود. ایشان سال جاری به بنده تکلیف کردند که این نوشته را جستوجو کنم، در همین جهت مکاتبههایی کردهایم و راهکارهایی را برای اصلاح قوانین و مقررات اراعه داده ایم، و به ما تکلیف شد، که ساختار سازمانی مصوب بشود؛ یقیناً ساختار سازمانی ما از قبل مصوب بوده؛ ولی از آنجایی که بیشتر از پنج سال از زمان تصویب آن قبل می بود، باید در ساختار سازمانی بازنگری صورت بگیرد، اکنون در مرحله بازنگری هستیم و منتظریم که مراجع ذیربط این ساختار تازه ما را مصوب کنند تا بتوانیم مجوز استخدام را بگیریم.
وی با اشاره به این که، با لیاقتسالاری مبنا ارتقاء در سازمان حسابرسی است ،او گفت: همکارانی که جذب سازمان خواهد شد طی سال برسی میشوند و نیز در هر دوره سه ساله آزمون کتبی از آنها گرفته میبشود و ترقی آنان به رده بالاتر، منوط به پیروزی در این آزمونهای تخصصی است.
در سازمان حسابرسی این نوشته زیاد مهم است که افرادی ارتقاء یابند که توانایی داشته باشند و کیفیت کارشان و علاقهشان به حسابرسی بالا باشد، اگر یک نیروی بیکیفیت بخواهد پستهای بالا را اشغال کند، طبیعی است که به سازمان و اهداف آن صدمه میرساند و این رویه در سازمان جایی ندارد. چون مدام معیار ارتقاء در سازمان حسابرسی، با لیاقتسالاری است، در کمیته ترفیعات سازمان حسابرسی، نتایج برسی کارکنان و پیروزیهایشان رصد میبشود؛ هر سه ماه یکبار نیروها را برسی میکنیم، یعنی علاوه بر آزمونی که در آخر سال برگزار میکنیم، چهار بار کارکنان حرفهای را برسی میکنیم. فکر نمیکنم هیچ دستگاه دولتی هر سه ماه یکبار کارکنان خودش را برسی کند، ولی ما این کار را انجام میدهیم و این نوشته زیاد مهمی است که از این منظر سازمان حسابرسی با دیگر دستگاهها متفاوت است.
در تعریفی که ما در سازمان داریم، حسابرسی شغل نیست، بلکه حرفه است یعنی این طور نیست که کارمند بیاید و پشت یک میز بنشیند و زمان را تلف کند، اگر کار نکند از بقیه عقب میماند! به این علت هر همکار فعال و با توانایی ای در سازمان حسابرسی میتواند از مافوق خودش هم پیشی بگیرد.
وی در جواب به این سوال که بعد از گذشت ۲۹ ماه از فعالیت دولت سیزدهم؛ سازمان حسابرسی چه دستاوردهایی داشته است، او گفت: میتوانم به جرأت بگویم که سازمان حسابرسی در این ۲۹ ماه فعالیت دولت سیزدهم، پرچمدار انجام حسابرسی کامپیوتری و بهکارگیری فناوری اطلاعات در حسابرسی سرزمین بوده است. از ابتدای دولت سیزدهم با پشتیبانیها و تأکیداتی که وزیر محترم اقتصاد داشته، ناظر تحول قابل احتیاطای در عرصه بهکارگیری فناوری اطلاعات در حسابرسی بودیم.
رئیس سازمان حسابرسی او گفت: کنترلهای حسابرسی قبلاً به طور دستی و سنتی انجام میشد، اما در این بازه وقتی در شرکتها و واحدهای بزرگ همانند بانکها و بیمهها، که تراکنشهای مالی بالایی دارند، آزمونها و کنترلهایی را تعریف و از فناوریهای نوین در راستای افزایش شدت و کیفیت حسابرسی منفعت گیری کردیم و در این زمان موفق شدیم در ۱۳ بانک که حسابرسی آنها بر مسئولیت ما بوده، ۸۳ کنترل حسابرسی را به طور کامپیوتری انجام دهیم.
وی ادامه داد، همه این کنترلهای حسابرسی قبلاً به طور دستی با شدت زیاد پایین و مطمعن کمتری انجام میشد؛ ولی از وقتی که از فناوریهای نوین در انجام آزمونهای حسابرسی و کنترلهای حسابرسی منفعت گیری کردیم، این عمل مطمعن بیشتری به ما داد؛ چون صد درصد دادهها مورد آزمون قرار گرفت. در رابطه شرکتهای بیمه نیز نزدیک به ۷۷ کنترل حسابرسی و نیز در ۱۲ بانک؛ برای ۶۵ سال مالی حق عضویت در صندوق ضمانت سپرده ها را حسابرسی کردیم، همه این موارد یاد شده را با به کارگیری روشهای کامپیوتری انجام دادیم که خود پیروزی بزرگی است.
انتهای مطلب/