بر پایه دادههای رسمی صادرات اتومبیل در ماه اول سال ۲۰۲۴ میلادی، چین به بزرگترین صادرکننده ماشین در این سال تبدیل شده است. تمرکز گسترده صنعت خودروسازی چین بر گسترش خودروهای الکتریکی به این سرزمین پشتیبانی کرده است تا در او گفت و گو صادرات از ژاپنیها پیشی بگیرد. در قیاس، شرکتهای ژاپنی تمایل چندانی به تشکیل خودروهای برقی ندارند. تنها ۱.۷ درصد از خودروهای فروخته شده بازار ژاپن در سال ۲۰۲۲ الکتریکی بودهاند.
این چنین بخوانید: صادرات ماشین به روسیه ناکام ماند؛ سایپا بدون فروش بازار این سرزمین را ترک کرد
غولهای خودروساز ژاپنی همانند تویوتا و نیسان، روال محتاطانهای را در قسمت گسترش و تشکیل خودروهای برقی در پیش گرفتهاند. این شرکتها زیاد تر بر گسترش خودروهای هیبریدی تمرکز میکنند. در نظر دیگر غولهای خودروسازی چین همانند بیوایدی و جیلی، به طور گسترده در حال تشکیل مدلهای الکتریکی تازه می باشند.
صنعت خودروسازی چین، برترین در صادرات
رقم های انتشار شده در روز چهارشنبه ۳۱ ژانویه ۲۰۲۴ توسط انجمن خودروسازان ژاپن نشان می دهد که محمولههای صادراتی ماشین، کامیون و اتوبوس این سرزمین در سال قبل با ۱۶ درصد افزایش به ۴.۴۲ میلیون دستگاه رسیده است. در سوی روبه رو انجمن خودروسازان چین خبرداد که طی سال قبل تقریبا ۵۰ هزار دستگاه ماشین زیاد تر از ماه قبل صادر شده است. مجموع صادرات صنعت خودروسازی چین به خارج از سرزمین در این سال، ۴.۹۱ میلیون دستگاه ماشین بوده است.
اداره گمرک چین حتی آمار بیشتری را در این عرصه اظهار کرده است. گمرک چین مدعی شد که طی سال ۲۰۲۳ میلادی ۵.۲۲ میلیون دستگاه ماشین از این سرزمین به دیگر نقاط جهان ارسال شدهاند. این آمار نسبت به سال ۲۰۲۲ قبل ۵۷ درصد افزایش را مشخص می کند. از هر سه دستگاه ماشین چینی صادراتی، یک دستگاه آن همه الکتریکی است.
تا پیش از این چینیها برای چندماه موفق شده بودند تا به بزرگترین صادرکننده ماشین در جهان تبدیل شوند و ژاپنیها را پشت سر بگذارند. اما این اولین بار است که صنعت خودروسازی چین برای یک سال کامل، موفق میبشود تا رده اول صادرات ماشین را به خودش تعلق دهد. یقیناً کسب این آمار چندان جای شگفتی ندارد.
تفاوت رویکرد چینیها و ژاپنیها
خودروسازان ژاپنی همچون تویوتا و نیسان، دهههای تازه را به گسترش خطوط تشکیل خود در کشورهای گوناگون سپری کردهاند. تویوتا و نیسان حجم عظیمی از تولیدات خود را در سایتهای مونتاژی خارج از ژاپن به تشکیل میرسانند، از این رو نیاز کمتری به صادرات مستقیم دارند. خودروسازان ژاپنی در سال ۲۰۲۲ میلادی ۷.۸۴ میلیون دستگاه ماشین در سرزمین خودشان تشکیل کردند، در حالی که آمار تشکیل خودروسازان ژاپنی در خارج از این سرزمین ۱۷ میلیون دستگاه می بود!

خودروسازان ژاپنی از زمانها پیش بر ترکیب قوت باتری و موتورهای احتراق داخلی تمرکز کردهاند. آنها با محصولاتی همچون تویوتا پریوس در بازار خودروهای پاک پیشگام بودهاند. اکنون نیز ژاپنیها تلاش دارند تا فناوری باتری را ارتقا دهند. تویوتا اظهار کرده است که تصمیم دارد سالانه ۱.۵ میلیون دستگاه برقی را تا سال ۲۰۲۶ و ۳.۵ میلیون دستگاه تا سال ۲۰۳۰ بفروشد. این شرکت این چنین امیدوار است باتریهای حالت جامد را به تشکیل زیاد رساند که سریع تر از باتریهای معمولی شارژ خواهد شد و به خودروهای برقی برد بیشتری خواهند داد.
در سوی روبه رو صنعت خودروسازی چین با حمایتقوی دولت این سرزمین، خودروهای برقی بیشتری را به تشکیل میرسانند. روز سهشنبه شرکت بیوایدی که بزرگترین تولیدکننده خودروهای الکتریکی در جهان است، خبرداد که انتظار دارد سود خالص سال قبل به ۲۹ تا ۳۱ میلیارد یوان (۴.۱ تا ۴.۴ میلیارد دلار) برسد.
چینیها، از مسیر گسترش ژاپنیها تبعیت میکنند
با این حال عطش چینیها برای تشکیل خودروهای برقی زیاد تر، بازار این سرزمین را داخل جنگ رقابتی کرده است. هرکدام از خودروسازان چینی در تلاش می باشند تا خودروهای برقی متنوعتر و ارزانتری را به تشکیل برسانند. این مساله در طویل مدت به زیان تولیدکنندگان کوچک و متوسط این سرزمین همه خواهد شد. این چنین دیگر مناطق جهان در تلاش می باشند با وضع تعرفههای گمرکی، از مسلط شدن چینیها بر بازار اتومبیل کشورشان جلوگیری کنند. کمیسیون اروپا در حال بازدید یارانههای دولتی چین در تحقیقاتی است که میتواند تبدیل اعمال تعرفههای وارداتی از سوی اتحادیه اروپا بشود.

برای حل این مشکل، چینیها از راهکار ژاپنیها منفعت گیری میکنند. بیوایدی در حال برنامه ریزی برای ساخت کارخانه های بیشتری در خارج از سرزمین از جمله یک کارخانه ۶۰۰ میلیون دلاری در برزیل و فرد دیگر در مجارستان است. کریستوفر ریشتر، تحلیلگر ماشین در این باره میگوید: «این نوشته به نوعی یادآور اتفاقی است که در دهه ۱۹۸۰ برای ژاپن رقم خورد. در آن زمان ژاپنیها اغاز به صادرات خودروهای بسیاری کردند. سپس ژاپنیها با راهاندازی تعداد بسیاری از کارخانهها در خارج از سرزمین، مشکل را حل کردند. آنها چهار برابر زیاد تر از آنچه صادر میکنند، در خارج از سرزمین میسازند.»