رونمایی چین از کشتی برداشت «یخ قابل اشتعال» از اعماق اقیانوس‌ها

تصویری از کشتی چینی برداشت «یخ قابل اشتعال» از اعماق اقیانوس‌ها که این سرزمین رونمایی کرد

[ad_1]

به نقل از بهداشت نیوز، انگارً این کشتی قادر به دستیابی به عمق ۳۶ هزار فوتی(معادل ۱۱ کیلومتر) است. دستیابی به این عمق یعنی قابلیت دسترسی به درازگودال ماریانا که عمیق‌ترین نقطه در اقیانوس‌های جهان در عمق ۱۱ کیلومتری است.

این کشتی حفاری که به گفتن پیچیده‌ترین کشتی برای برداشت و استخراج از زیر بستر دریا شناخته می‌بشود، قرار است بر استخراج یک منبع نزدیک به نام «یخ قابل اشتعال» تمرکز کند که گاز متان به وفور در آن وجود دارد.

۸۰ میلیارد تن یخ قابل اشتعال

آذر یخ، یخ آتشین یا هیدرات متان(Methane Clathrate) یک ترکیب کلاترات یا به عبارت بهتر، یک هیدرات گازی است که در آن، مولکول‌های متان در شبکه بلوری آب گیر افتاده‌اند که حالت جامدی همانند به یخ دارد.

هیدرات‌های گاز که به گفتن هیدرات‌های متان نیز شناخته خواهد شد، ترکیبات یخ‌همانند در مولکول‌های آب می باشند که حاوی گاز طبیعی به دام افتاده -عمدتاً متان- می باشند.

از آنجایی که مولکول‌های متان در ساختار بلوری مولکول‌های آب زیاد نزدیک به هم می باشند، یک ماده جامد با ساختاری همانند به یخ را راه اندازی خواهند داد.

این هیدرات‌ها در شرایط دما و سختی خاص که در رسوبات اعماق دریا و مناطق منجمد دائمی یافت خواهد شد، پایدار می‌همانند.

تحقق یک رویا

به نقل از رسانه‌های چینی، این کشتی حفاری با ابعاد ۱۷۹.۸ متر طول، ۳۲.۸ متر عرض و وزن نزدیک به ۳۳ هزار تنی تجهیزبه قابلیت‌های پیشرفته حفاری اقیانوسی است.

مطابق اظهار سازمان زمین‌شناسی چین(CGS) تحت نظر وزارت منبع های طبیعی این سرزمین، اولین سفر این کشتی اختصاصی طی چند روز آینده انجام می‌بشود.

جدیدترین اخبار و مهم ترین رویدادهای ۲۴ ساعته در بخش های حوادث ، اجتماعی ، سیاسی ، اقتصاد و تکنولوژی ، ورزشی ، فرهنگ وهنر ایران و سایر مناطق جهان را در وب سایت خبری راسخ بخوانید.

این کشتی برای پشتیبانی به چین در اکتشاف و منفعت گیری از هیدرات‌های گاز طبیعی الزامی است. این کار چین را در دریافت انرژی جدا گانه‌تر می‌کند و توانایی آن را برای حفاری اعماق اقیانوس بهبود می‌بخشد.

هیدرات‌های گازی پتانسیل تبدیل شدن به یک منبع انرژی تجاری قابل دوام را دارند، اگرچه آنها به گفتن دوستدار محیط زیست در نظر گرفته نمی‌شوند.

این اتفاق به طور اختصاصی برای چین اهمیت دارد، چون چین بزرگترین داخل کننده نفت و گاز جهان است و اکنون در پی تحکیم توانمندیهای خود در فعالیت‌های دریایی است.

با وجود استخراج آزمایشی پیروزی‌آمیز در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۲۰، نگرانی‌هایی در رابطه اثرات زیست‌محیطی هیدرات‌های گازی همانند انتشار کردن بالقوه گازهای گلخانه‌ای و تهدیدات جانداران دریایی وجود دارد.

اگرچه آذر یخ به گفتن یک منبع سوخت در آینده در نظر گرفته می‌بشود، اما اعتدال نیازهای انرژی با نظارت زیست محیطی در پیگیری استخراج هیدرات‌های گازی حیاتی است.

جاه‌طلبی چین برای استخراج هیدرات‌های گازی از دریای جنوبی چین نیز می‌تواند به تنش‌های ژئوپلیتیکی به علت ادعاهای حاکمیتی مورد مناقشه در منطقه دامن بزند.

این کشتی از فناوری هوشمند همانند سیستم دوقلوی دیجیتال برای کارکرد بهتر و نظارت بر عملیات حفاری منفعت گیری خواهد کرد.

تلویزیون دولتی چین بر حفاری عمیق رکوردشکن این کشتی و امکانات آزمایشگاهی پیشرفته روی آن اصرار کرده است.

این کشتی دارای یک آزمایشگاه گسترده به مساحت ۳۰۰ متر مربع است که شامل ۹ قسمت است که به رشته‌های گوناگون علمی همانند علوم دریایی، میکروارگانیسم‌ها و مطالعات میدان مغناطیسی سنگ تعلق دارد.

منگشیانگ با وزن ۳۳ هزار تن و استقامت ۱۵ هزار مایل دریایی، با همکاری بیشتر از ۱۵۰ شرکت و موسسه ساخته شده است.

چین تخمین می‌زند که ذخایر عظیمی در نزدیک به ۸۰ میلیارد تن آذر یخ بالقوه در آب‌های خود داشته باشد.

منبع: ایسنا

[ad_2]

منبع