[ad_1]
سیزدهمین دوره «نمایشگاه کار دانشگاه شریف» توسط جابویژن و به همت دانشگاه شریف در سالن استاد جباری این دانشگاه برگزار شد. نمایشگاهی که میزبان شرکتهای بزرگ صنعتی و فناورانه و یقیناً دانشجویان و کارجویان مشتاق و در جستجوی کار می بود. به حرف های برگزارکنندگان این اتفاقات، مقصد مهم برگزاری این چنین نمایشگاهی تشکیل پلی بین صنعت و دانشگاه و معارفه نیروهای مستعد و کمسابقه به بازار کار است. اتفاقی که احتمالا بتواند اندک اثری روی موج گسترده مهاجرت نیروی کار از سرزمین که این روزها یکی از معضلات مهم سرزمین است را بگیرد.
به نظر میرسد سپس از دوسال وقفه در برگزاری نمایشگاه کار شریف، این اتفاقات در سیزدهمین دوره خود با استقبال خوب شرکتها و بازدیدکنندگان روبه رو شده است. شرکتهای بزرگی همانند «گروه اسنپ»، «دیجیکالا»، «همراه اول»، «ایرانسل»، «همکاران سیستم»، «توسنتکنو»، و نزدیک به چهل شرکت دیگر در حوزههای گوناگون میزبان علاقهمندان به جذب و استخدام در این نمایشگاه بودند.
به حرف های «مقداد ولایی»، مدیرعامل جابویژن این نمایشگاه به علت کرونا و شرایط سرزمین دوسال برگزار نشد و اکنون سیزدهمین دوره آن در حال برگزاری است. او در گفتگو با دیجیاتو اشاره کرد: «علاوه بر این نمایشگاه، ششمین دوره نمایشگاه کار ایران نیز بهمن ماه امسال در برج میلاد تهران برگزار خواهد شد. سیزده دوره نمایشگاه شریف و پنج دوره نمایشگاه ایران جزو کارنامه نمایشگاهی جابویژن به حساب می اید.» به حرف های او نمایشگاه کار ایران مخاطب عمومیتری دارد و زیاد تر افرادی که در این نمایشگاه حاضر خواهد شد، افراد با سابقه کار می باشند. این درحالی است که نمایشگاه کار شریف تم دانشجویی داشته و درصد بیشتری از بازدیدکنندگان افرادی با سابقه کم و یا بدون سابقه کار می باشند.
۱۰ هزار بازدید کننده در ۲ روز
ولایی درمورد مقدار بازدید از این نمایشگاه در ادامه گفت: «نمایشگاه دو روز اول نزدیک به ۱۰ هزار نفر بازدیدکننده داشته است. روز سوم نیز طبق معمول روز شلوغتری نسبت به دیگر روزها است. برآورد ما این است که تعداد کل بازدیدکنندگان تا آخر ایین دوره از نمایشگاه به ۲۰ هزار نفر برسد.»

به حرف های مدیرعامل شرکت برگزارکننده نمایشگاه در این اتفاقات نزدیک به ۸۰۰ موقعیت شغلی توسط شرکتها تعریف شده است. این چنین نزدیک به ۴۵ شرکت در این نمایشگاه وجود دارند. شرکتهای صنعتی همانند گلگهرو این چنین شرکتهای فناورانه همانند دیجیکالا و اسنپ، ایرانسل و … در این نمایشگاه وجود دارند.
او با اشاره به این که طی دو روز برگزاری این نمایشگاه نزدیک به ۱۲ هزار رزومه برای شرکتها از روی پنل جابویژن ارسال شده است، گفت: «در کنار این نمایشگاه ما یکسری کارگاه آموزشی داریم که در حوزههای شغلی و طراحیهای مسیر کار برگزار میبشود. طی این سه روز نیزز نزدیک به ۲۰ کارگاه آموزشی در این نمایشگاه برگزار میبشود که برگزارکنندگان آن نیروهای سینیور شرکتها می باشند.»
ولایی حوالی ساختار نمایشگاه او گفت: «در این نمایشگته اتاقهایی تحت گفتن اتاق مصاحبه و مشاوره تعبیه شده است که درصورت نیاز به مصاحبه شرکتها با کارجو این اتفاق در محیط نمایشگاه رخ دهد. اتاق مشاوره نیز برای دریافت مشاورههایی جهت طراحی دقیق مسیرهای شغلی برای افراد است. از آنجایی که این دانشگاه در محیط دانشگاه در حال برگزاری است، بازدیدکنندگان آن نیز زیاد تر دانشجوها و کارجویان جونیور و کمسابقه می باشند.»

مدیرعامل جابویژن باور دارد شرکتها در این نمایشگاه با دو قضیه مواجه می باشند. یکی او گفت و گو برند کارفرمایی که شرکتها تلاش دارند به این سوال جواب دهند که چرا کارجو باید آنان را انتخاب کند. قضیه دیگر نیز این است که افراد با شرکتها، فرایندهای منبع های انسانی و نگاهشان به نیروی انسانی آشنا شوند. ضمن این که شرکتها موقعیتهای باز شغلی خود را در این نمایشگاه اظهار کردند و افراد با اینها آشنا خواهد شد.
او این چنین اشاره کرد که ارتباطی که در این نمایشگاه برقرار شده پشتیبانی میکند تا سازمانها برسی بهتری از رزومهها داشته و بتوانند فرایند انتخاب رزومه را شدت ببخشند.
ولایی درمورد دورههای قبل این نمایشگاه گفت: «مطابق آمار در دورههای قبل برگزاری نمایشگاه کار شریف، بالغ بر ۴ هزار نفر از طریق این نمایشگاه سرکار رفتهاند. یعنی به طور متوسط در هر دوره به طور متوسط ۲۰۰ الی ۳۰۰ نفر جذب شرکتها شدهاند.»
به نظر مدیرعامل جابویژن استقبال از این نمایشگاه زیاد خوب بوده است. یکی از ویژگیهای مثبت نمایشگاههای کار آنهم در مقیاس دانشگاهی این است که مخاطبان و بازدیدکنندگان، تارگت شرکتها و سازمانها می باشند. او این چنین او گفت: «از آنجایی که یکی از رسالتهای مهم دانشگاه این است که بتواند دانشجوها را داخل بازار کار کند. لذا خود دانشگاه همیشه در برگزاری این نمایشگاه پای کار است و همکاری میکند.»
او درمورد برگزاری این نمایشگاه در شهرستانها نیز ابراز امیدواری کرده و او گفت: «امیدواریم این نمایشگاهها در شهرستانها نیز برگزار شوند. ما پیش از کرونا یک دوره این نمایشگاه را در اصفهان برگزار کردیم و تلاش داریم دور دوم آن را نیز در این شهر با همکاری دانشگاهها برگزار کنیم. با این که برخی از شرکتها موقعیتهای شغلی شهرستانها را نیز در این نمایشگاه اراعه میکنند اما خب باز هم کمتر فردی از شهرستان در این نمایشگاه وجود اشکار میکند.»

«دانشجویان حس میکنند آینده شغلی مناسبی ندارند»
اولین اپراتور تلفن همراه سرزمین یعنی همراه اول یکی از سازمانهایی است که در نمایشگاه کار شریف وجود دارد. «حمیدرضا حبیبالله، رئیس اداره جذب و استخدام شرکت همراه اول» درمورد وجود این شرکت در این نمایشگاه به دیجیاتو او گفت: «ما تصمیم گرفتیم در نمایشگاههایی که با دانشجویان به طور نزدیک ربط دارد وجود فعال داشته باشیم. یکی از مشکلاتی که ما در سرزمین داریم و اتفاقا از علتهای مهم مهاجرت است این است که دانشجویان حس میکنند در ایران آینده شغلی مناسبی ندارند. هدفی که ما در این نمایشگاه جستوجو میکنیم این است که مشاغل آیندهدار را به کارجویان معارفه کنیم.»
او این چنین در ادامه گفت: «ما در همراه اول فیلدهای کاری را به کارجویان پرزنت میکنیم و به نسبت تواناییهای آنان زمان شغلی مناسب را به آنها نظر میدهیم. این اتفاق در طویل مدت میتواند روی روال شتاب گرفته مهاجرت تاثیرگذار باشد. ما تلاش کردیم اهداف ریشهای مهاجرت را شناسایی کرده و به آنها اطمیمنان دهیم که میتوانیم آینده شغلی مناسبشان را تامین کنیم.»
به باور حبیبالله استقبال از غرفه این سازمان خصوصا قسمت کارگاهی زیاد خوب بوده است. ضمن این که همراه اول به طور جدی نیروهای مستعد را شناسایی کرده و قرار است سپس از نمایشگاه ربط گرفتن با آنها را اغاز کند تا زمان کار افراد مستعد کنار افراد خبره فراهم باشد.
ربط صنعت و دانشگاه درحال شکلگیری
«محسن عظیمی»، مدیر برند کارفرمایی دیجیکالا نیز باور دارد نمایشگاه کار شریف معتبرترین نمایشگاه کار در بازار ایران است؛ چرا که در دل دانشگاه برگزار میبشود. او در گفتگو با دیجیاتو اشاره کرد: «دیجیکالا نزدیک به چهار دوره است که در این نمایشگاه وجود اشکار میکند. از دانشجوهای دانشگاه شریف و دیگر دانشگاهها استقبال خوبی انجام شده است. امسال ما یک پلن کارآموزی نیز داریم که همراهی آن با نمایشگاه کار علتشد بتوانیم جذب نیروی خوبی در این عرصه داشته باشیم. ما در این نمایشگاه رزومهها را جمعآوری میکنیم و سپس از نمایشگاه آنها را بازدید میکنیم. اتومات شدن فرایند بازدید رزومههای کار بازدید را سادهتر کرده است.»

به باور او برگزاری نمایشگاه احتمالا به افت مهاجرت پشتیبانی نکند اما مقصد ما این است که دانشجویان بلافاصله سپس از فارغ التحصیلی و بدون سابقه کار بتوانند در سازمانهای بزرگ همانند دیجی کالا کار کنند و ربط صنعت و دانشگاه شکل بگیرد.
[ad_2]
منبع